صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۵۳ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
یوسفی در گفت‌وگو با آنا تأکید کرد؛

انجام پژوهش‌های بنیادی برای حل مشکلات حوزه زنان و خانواده

فرهیختگان و اندیشمندان اجتماعی به سمت فرزندآوری و فرزندپروری هدایت شوندمسئول امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان انجام پژوهش‌های بنیادی با توجه به سؤالات موجود در جامعه را راهکاری مناسب برای حل مشکلات زنان و خانواده دانست.
کد خبر : 577425

گروه استان‌های خبرگزاری آنا، حسین عقابی؛ دانشگاه آزاد اسلامی، دفتر امور زنان و خانواده را ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ -که تا قبل از آن با عنوان «شورای زنان فرهیخته» فعالیت داشت- تشکیل داد و نفیسه فیاض‌بخش با حکم دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه به‌عنوان مشاور ریاست دانشگاه در امور زنان و خانواده و رئیس کارگروه ویژه این امور منصوب شد تا دانشگاه با هدف تبیین جایگاه شایسته زن تراز اسلام در راستای پیشبرد منویات مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ و تقویت بنیان خانواده برای هدایت و حمایت از سرمایه‌های ارزشمند گامی مؤثر و سازنده بردارد.


دفتر امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی چهار هدف عمده؛ مسئله‌شناسی زنان در جامعه ایران، پژوهش در حوزه زنان و خانواده، تربیت کادر بانوان متخصص و مورد نیاز جامعه در راستای تحقق دانشگاه اسلامی و توسعه و تعالی کشور و تبیین وضعیت زنان ایرانی و تحولات آینده را دنبال می‌کند و در چشم‌اندازی ۵ ساله وظایف و اهداف خود را بر مبنای آموزه‌های اسلامی و با توجه به راهبرد سند دانشگاه اسلامی پایه‌گذاری کرده و بر همین اساس به‌دنبال بازیابی هویت و جایگاه اصلی یک زن تراز اسلام در ابعاد مختلف فردی، خانوادگی، معنوی، اجتماعی و علمی بوده و از طرف دیگر وظایف اصلی یک زن را به‌عنوان کانون حیاتبخش جامعه فراموش نکرده است.


نفیسه فیاض‌بخش مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده و رئیس کارگروه ویژه این امور هم سال گذشته به‌منظور برداشتن گام‌های مؤثر در زمینه زن و خانواده، نمایندگان استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی را به‌عنوان مسئول دفتر امور زنان و خانواده در هر استان منصوب کرد.




بیشتر بخوانید:


نبود خودباوری و اعتمادبه‌نفس مقابل مسئولیت‌های اجتماعی در زنان


۶ آسیب اساسی حوزه زنان و خانواده


تأخیر در تشکیل خانواده از مهم‌ترین چالش‌ها در حوزه بانوان است


چالش‌های زنان و خانواده در جامعه امروز | از فشارهای روانی بالا تا تغییرات مداوم فرهنگی اجتماعی


لزوم وضع قوانین تسهیل‌گرا در راستای تحکیم بنیان خانواده/ خانه‌داری بانوان شغل محسوب‌ شود


نقش محوری خانواده در سیاست‌گذاری‌های کشور مغفول مانده است




گروه استان‌های خبرگزاری آنا به‌منظور پیگیری اهداف دفاتر امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌ها و تشریح ظرفیت‌ها و فعالیت‌های حوزه زنان و خانواده با مسئولان مربوط گفت‌وگو کرده است که در این سلسله گفت‌وگوها و در این شماره گفت‌وگو با زهرا یوسفی مسئول امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان را می‌خوانیم.


آنا: آسیب‌ها و چالش‌های حوزه زنان و خانواده در جامعه کنونی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


یوسفی: آسیب‌های حوزه زنان و خانواده در جامعه امروزی را می‌توان به چند دسته مهم تقسیم کرد. یک دسته، آسیب‌های درون‌روانی و درون‌سیستمی است. منظور از آسیب‌های درون‌روانی، آسیب‌هایی هستند که خود زنان با آن درگیر هستند مانند بحران هویت یا هویتی که گاهی اوقات به علت تکثر آرا دچار سردرگمی می‌شود. آسیب‌های درون‌سیستمی خانواده که در همه جای دنیا وجود دارد مانند تعارضات زناشویی یا اختلافات خانوادگی و آغاز زندگی خانوادگی و ادامه آن دشوار و پیچیده است.


یک‌سری آسیب‌های اجتماعی هم برای خانواده است مانند شرایطی که جامعه بیشتر مشوق تحصیل علم یا اشتغال است و در نتیجه، پذیرش فرزندآوری و فرزندپروری به هر ترتیب دشوار شده و این‌ها از مهم‌ترین مشکلاتی است که ایجاد می‌شود، به‌ویژه پذیرش نقش مادری؛ اما در کل می‌توانیم بگوییم که زنان در بسیاری از جهات هم توانمند هستند و قوی شده‌اند و ویژگی‌هایی مانند استقلال بیشتر و وابستگی کمتر را کسب کرده‌اند؛ اما طبیعتاً آن تکثر آرایی که هم به‌واسطه فضای مجازی و طرح عقاید مختلف در جامعه وجود دارد، اگر فرد خود توانایی انضباط دادن به موضوعات را نداشته و با کسب اطلاعات زیاد و مختلفی که صحیح یا غلط هستند؛ اگر توانایی تجزیه‌ و تحلیل آنها را نداشته باشد، دچار سردرگمی مربوط به اطلاعات می‌شود.


آنا: راهکارها و پیشنهادهای شما برای رفع مشکلات و معضلات حوزه زنان و خانواده چیست؟


یوسفی: نکته این است افراد جامعه باید آگاهی پیدا کنند که یکی از مهم‌ترین داشته‌های هر فرد، خانواده بوده و زنان در حفظ خانواده نقش کلیدی دارند. اگر بتوانیم فرهیختگان و اندیشمندان اجتماعی را به سمت پذیرش بیشتر خانواده، فرزندآوری و فرزندپروری سوق دهیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که بسیاری از معضلات حل شود. انجام پژوهش‌های بنیادی با توجه به سؤالات موجود در جامعه راهکاری دیگر برای حل مشکلات حوزه زنان و خانواده است.


آنا: درباره ظرفیت زنان و خانواده در استان اصفهان و نقش دانشگاه آزاد اسلامی بگویید.


یوسفی: در همه دنیا زنان بخش مهمی از نیروی انسانی را تشکیل می‌دهند؛ شهری مانند اصفهان که شهر بزرگی با امکانات فرهنگی فراوان است، مؤسسات فرهنگی مختلف به‌ویژه شهرداری، صداوسیما و استانداری هر کدام از اینها در سازمان‌های خودشان بخشی را به امور زنان و بانوان اختصاص می‌دهند.


در اصفهان به‌شدت در موضوع زنان و خانواده سرمایه‌گذاری شده به‌ویژه آموزش زنان در ابعاد مختلف به‌ویژه موضوع خانواده که یکی از ظرفیت‌های مهم در اصفهان بوده و طبیعتاً دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یکی از منابع توسعه علم در این موقعیت سهیم است. با شکل‌گیری نمایندگی خانواده و بانوان، تلاش شده و می‌شود که به هر ترتیب برنامه‌هایی برای ارتقای خانواده انجام شود.


پرورش دانشجویان، امکان دسترسی به دانشگاه به‌شکل آسان‌تر و بدون امتحان‌ ورودی دشوار، همه اینها موقعیت‌هایی را فراهم کرده که می‌تواند به بالندگی زنان کمک کند.


آنا: برنامه‌های دفتر امور زنان و خانواده استان اصفهان را برشمارید.


یوسفی: بخشی‌ از برنامه‌های دفتر امور زنان و خانواده استان اصفهان از سازمان مرکزی دانشگاه در تهران ابلاغ و اجرا می‌شود و بخشی هم بسته به نیاز و درخواست‌های افراد ارائه می‌شود. اکنون با توجه به شرایط کرونا، آموزش‌ها بیشتر به شکل مجازی بوده و بیشتر مربوط به خانواده یا موضوعات مورد نیاز افراد از قبیل طراحی سایت، تشکیل گروه مجازی و تدوین برنامه‌هایی برای سال جاری است.


آنا: رویکردهای مد نظر دفتر امور زنان و خانواده در دانشگاه را چگونه ارزیابی می کنید؟



یوسفی: به غیر از پژوهش و راهکارهای مبتنی بر پژوهش، هماهنگی سازمان‌ها با همدیگر، مانند همکاری دانشگاه با شهرداری، استانداری، فرمانداری، دانشگاه علوم پزشکی، نیروی انتظامی، دادگستری، این‌ها همه ازجمله سازمان‌هایی هستند که خدمات فرهنگی را به‌عنوان برنامه‌های پیشگیری ارائه می‌کنند و اگر آنها به شکل جزیره‌ای کار نکرده و با هم به شکل پیوست وارد عمل شوند، می‌تواند بسیار سودمند و مفید باشد.


آنا: ارزیابی شما از طرح تعالی درس دانش خانواده در دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟


یوسفی: بی‌شک در کنار سایر درس‌های عمومی که در دانشگاه ارائه می‌شود، باید درسی اختصاص ارائه داده شود که فرهنگ خانواده‌دوستی را انتقال دهد؛ اما اینکه محتوای این کتاب چه باشد و نحوه ارائه آن چطور باشد، خیلی حائز اهمیت است؛ زیرا آنچه کتاب بیان می‌کند و هدف این کار، نباید موضوع کلیشه‌ای باشد که به مرور اهمیت خودش را برای افراد از دست دهد. محتوا و نحوه ارائه خیلی مهم بوده و در ایجاد اصل آن هیچ شک و تردیدی نیست.


آنا: نقش دانشگاه آزاد اسلامی در بالابردن سطح علمی زنان جامعه چگونه بوده است؟


یوسفی: بسیاری از بانوان شاغل در شهر اصفهان فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی هستند. یعنی همواره می‌بینیم که دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در سازمان‌ها و مؤسسات، زودتر از دانشجویان دولتی کار پیدا می‌کنند و این موضوع برای مسئولان دانشگاه‌های دولتی هم سؤال بوده که چه اتفاقی می‌افتد فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی زودتر می‌توانند کار پیدا کنند.


دانشگاه آزاد اسلامی در شهر اصفهان و به‌طور کلی در استان اصفهان در اشتغالزایی و تربیت نیروی کار نقش بسیار مهمی به‌ویژه برای زنان داشته و بسیاری از زنانی که اکنون در مؤسسات خصوصی و حتی مؤسسات دولتی مشغول به فعالیت هستند از دانشگاه آزاد اسلامی فارغ‌التحصیل شده‌اند.


آنا: استفاده از فضای مجازی تا چه اندازه در حیطه فعالیت زنان و خانواده مؤثر بوده است؟


یوسفی: استفاده از فضای مجازی در حیطه فعالیت زنان و خانواده خیلی مؤثر است؛ اما باید دید این تأثیر بیشتر منفی بوده یا مثبت؟ این موضوع باید بررسی و آموزش داده شود که افراد بتوانند از این ابزار استفاده مثبت و اطلاعاتی را که دریافت می‌کنند نقد و تحلیل کرده و آنها را به خوبی سازمان‌دهی کنند در غیر این صورت ممکن است تقلید کورکورانه و پیروی مطلق رخ دهد که باعث شود بسیاری از داشته‌های خودشان را هم از دست داده و به سنت‌ها و اصول پایداری خانواده شک کنند.


اگر بتوانیم به زنان این آموزش را بدهیم که از خودشان در رسانه‌ها و فضای مجازی و مقابل اطلاعاتی که کسب می‌کنند، مراقبت کرده و اطلاعات را دسته‌بندی و نقد کنند، آن‌وقت می‌توانیم امیدوار باشیم که فضای مجازی اثر مثبتی داشته باشد.


آنا: و سخن آخر...


یوسفی: باید به جای تبعیض جنسی یا برابر جنسیتی، عدالت جنسیتی را مطرح کنیم و برای اینکه زنان در دانشگاه آزاد اسلامی بتوانند بهتر به پایداری خانواده کمک کنند از آنان مطابق با شرایط خودشان انتظار وجود داشته و برنامه‌ریزی شود. موضوعات خانوادگی مانند ازدواج فرزندان یا فرزندآوری هم به اندازه مقاله یا خدمات دانشگاهی در دستور کار ارتقا و ترفیع زنان شاغل در دانشگاه آزاد اسلامی، مد نظر قرار بگیرد.


انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/


انتهای پیام/

ارسال نظر