انجمنهای علمی میتوانند به تولید علم ورود کنند
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، علی اکبر حقدوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست هماندیشی معاونان «آموزشی»، «فرهنگی و دانشجویی» و «فناوری و تحقیقات» وزارت بهداشت با موضوع انجمنهای علمی دانشجویی و راهکارهای گسترش فعالیتهای این نهاد دانشجویی اظهار کرد: باید تلاش کنیم در هر دانشکده یا دانشگاه علوم پزشکی، در مسیر فعالیتهای تحقیقاتی و پژوهشی، به اهداف متعالی دست یابیم و این اهداف متعالی ایجاد نمیشود مگر با تعامل و همافزایی و از این رو باید روحیه تعامل و همافزایی میان این سه نهاد در دانشگاههای علوم پزشکی، تقویت شود.
وی افزود: تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب میشود که عصاره آن میتواند از دلِ دانشگاهها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ انجمنهای علمی دانشجویی از جمله نهادهایی هستند که میتوانند به طور جدی به موضوع تولید علم وارد شوند. دانشگاهها به دنبال ارتقای دانش و مهارت خود هستند و این امر از سمت انجمنهای علمی امکانپذیرتر است چرا که اعضای انجمنهای علمی دانشجویی از نظر تحصیلی معمولاً از سایر دانشجویان دانشگاه برتر بوده و در فرآیند توسعه کشور نقش مهمی دارند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته انجمنهای علمی یک نوع سازمان شناخته شده است که بهصورت جدی روی آنها سرمایهگذاری میشود چرا که یکی از مهمترین کانونهای علمی و تأثیرگذار بر تولید علم و روند فعالیتهای علمی محسوب میشوند و باید بسترهایی فراهم شود که بتوان در راستای افزایش کمی و کیفی انجمنهای علمی دانشجویی و همچنین حمایت مادی و معنوی آنها، اقدامات شایستهای انجام داد.
حقدوست افزود: باید با سیاستگذاری منطقی، فعالیتهای دانشجویان را در سطح دانشگاهها هدفمند و منسجمتر کنیم. مجموعهای در دانشگاه میخواهیم که برای دانشجویان سیاستگذاری هدفمندی اعمال کنند و فعالیتهای دانشجویی آنها در تمامی زوایا از ورود و خروج آنها و چه در مرحله فارغالتحصیلی و بعد از فارغ التحصیلی آنان مورد رصد و پایش قرار گیرد هرچند ممکن است این کار زمان زیادی از ما بگیرد اما شدنی است و بدون شک تعامل و همافزایی میان سه معاونت «آموزشی»، «تحقیقات و فناوری» و نیز «فرهنگی و دانشجویی» میتواند ما را به هدف نزدیکتر کند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین بر تعامل میان مسئولان انجمنهای علمی دانشجویی، کمیته تحقیقات دانشجویی و استعدادهای درخشان در همه دانشگاههای علوم پزشکی تأکید کرد و گفت: درخواستی که از دانشکدهها یا دانشگاههای علوم پزشکی دارم این است که جلسات همافزایی ماهانه با حضور این سه نهاد داشته باشند؛ قطعاً برگزاری این نشستهای همفکری، میتواند به رشد و تقویت فعالیتهای تحقیقاتی، علمی و پژوهشی، دانشجویان علوم پزشکی کمک کند و مسیر را برای فعالیت نمایندگان دانشجویی این سه نهاد در دانشگاه فراهم کند.
حقدوست افزود: اگر بتوانیم بهعنوان یک راهکار دیگر در مسیر تقویت فعالیتهای پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی، با تدوین آییننامهای، یکسری از فعالیتهای دانشجویان را هدفمندتر و ضابطهمندتر کرد، میتوانیم به اهداف خوبی دست یابیم. به عبارتی اگر بتوان در قالب شیوهنامه یا آییننامهای، اهرمهای تشویقی و انگیزشی برای دانشجویان بابت فعالیتهای علمی و تحقیقاتی، ایجاد کنیم، دانشجویان بیشتر نسبت به انجام فعالیتهای علمی و تحقیقاتی ترغیب میشوند و فعالیت آنها منتج به اخذ یک مدرک معتبر میشود. میتوانیم مسیر رو به رشدی داشته باشیم که البته در گام اول باید بتوانیم آییننامهای شفاف برای این موضوع تدوین کنیم.
وی ادامه داد: بدون شک با این وجود، مثلاً یک دانشجوی علوم پزشکی در طول تحصیل خود، میتواند علاوه بر کسب علم و دانش و اخذ مدرک رسمی خود، با انجام کار تحقیقاتی و پژوهشی در اوقات فراغت خود، مدرک معتبر علمی دیگری نیز اخذ کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه انجمنهای علمی دانشجویی در سطح دانشگاههای علوم پزشکی به بلوغ و رشد خوبی دست یافتهاند اظهار کرد: انجمنهای علمی در صورتی که بهخوبی فعالیت کنند و بتوانند نقش خوبی در جذب حداکثری دانشجویان در دوران تحصیل در انجمنهای علمی ایفا کنند، پل ارتباطی مؤثری میان اعضای هیات علمی، دانشجویان و مسئولان خواهند بود.
انتهای پیام/۴۱۱۸/
انتهای پیام/