اکران 1400 سینما هنوز بلاتکلیف و بیسرانجام است/ سینماییها تعامل با تلویزیون را یک اتفاق خوب بدانند
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، اکران نوروزی سینما در سال 1400 به دلیل شرایط کرونا، نتوانسته اقبال ایدهآلی به خود ببینید و فیلمها با حداقلی از گیشه و جذب مخاطب روبه رو هستند.
براین اساس هم در ایام نوروز بیش از آنکه سینما بتواند مخاطب سینمادوست را پای خود بنشاند، تلویزیون کشش بیشتری در جذب مخاطب داشت. خصوصا که برای اولینبار شاهد رونمایی از چند فیلم تازه و برگزیده از سینمای ایران در آنتن سیما نیز بودیم.
پخش فیلمهایی مثل «یدو»، «مهران» و «تک تیرانداز» از تلویزیون، از ابتکاراتی بود که به تعامل سیما و صاحبان این فیلمها برمیگردد و بازخوردهای جالبی را نیز در پی داشت.
رونمایی در سیما یک اتفاق خوب است
محمد پیرهادی تهیهکننده فیلم دفاع مقدسی «مهران» که پیش از این در جشنواره کودک و نوجوان نیز صاحب جوایزی شده بود، درباره دلیل چنین رویکردی و هزینه و فایده آن به خبرنگار آنا گفت: رونمایی از فیلمهای باکیفیت سینمایی در تلویزیون را به طور کلی یک اتفاق خوب میدانم که البته با همراهی صاحبان فیلم و تهیهکنندگان رخ داد.
وی افزود: چنین تصمیمی خصوصا در شرایط کرونایی حال حاضر، امری مهم است؛ از این جهت که با رسانهای مواجه هستیم که از یک طرف اتفاقا بسیار پرمخاطب است و از جهتی این خانوادهها هستند که مخاطب ما قرار گرفتهاند. بنابراین نمایش فیلمها انعکاس بسیار بهتری خواهند داشت.
محصولات سینمایی جذاب در تلویزیون با اسقبال روبه رو میشود
این تهیهکننده اضافه کرد: شاید برای چنین فیلمهای باکیفیتی، جذب چنین مخاطبی در سینما و پلتفرمها به سادگی ممکن نباشد. بنابراین نمیتوان باقطعیت گفت که فیلم با بازخورد موردانتظار هم روبه رو شود.
ما از چند سال قبل فیلمهایی داریم که نتوانستهاند فضایی در اکران سینما برای خودشان مهیا کنند و پشت اکران ماندهاند. برای برونرفت فیلمها از این وضعیت، تعامل با تلویزیون میتواند راهکار جالبی باشد. شاید انتظارات یک سینماگر را برآورده نکند اما چون امروز سینمایی وجود ندارد، حداقلش این است که فیلم اکران و پخش گسترده میشود.
پیرهادی با تأکید بر اینکه نمایش محصولات سینمایی جذاب و جدید در تلویزیون با اسقبال گسترده روبه رو میشوند، گفت: ما در نوروز شاهد پخش یکباره چند فیلم سینمایی در سیما بودیم که این حرکت میتواند مسیر جدیدی برای تعامل تلویزیون و ما تهیهکنندگان سینما ایجاد کند.
تصمیم قطعی راجع به اکران عمومی نگرفتهایم
وی در عین حال درباره اکران احتمالی «مهران» در سینما نیز گفت: هنوز تصمیم قطعی راجع به اکران عمومی نگرفتهایم. شرایط اکران در سال 1400 بلاتکلیف و بیسرانجام است و هیچ امکان قطعی برای اکران تولید سینمایی سالهای گذشته وجود ندارد. جدیدها هم که معطل اکران ماندهاند.
پیرهادی به سینماگران توصیه کرد: فیلم سازان برای رهایی از این وضعیت در سینما و معطلی در اکران، حضور در تلویزیون را یک امکان مناسب بدانند. با این وضعیت حتی فضای اکران میتواند از این بحران خارج شود.
وی تأکید کرد: ما از چند سال قبل فیلمهایی داریم که نتوانستهاند فضایی در اکران سینما برای خودشان مهیا کنند و پشت اکران ماندهاند. برای خروج فیلمها از این وضعیت، تعامل با تلویزیون میتواند راه جالبی باشد.
این سینماگر تأکید کرد: فیلمی که برای اولینبار به تلویزیون میرود شاید انتظارات یک سینماگر را برآورده نکند اما چون امروز سینمایی وجود ندارد، حداقلش این است که فیلم اکران و پخش گسترده میشود.
انتهای پیام /4143/
انتهای پیام/