جشنواره مقاومت سال آینده بهصورت بسیار گسترده برگزار میشود
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در این نشست که با استقبال گسترده اهالی رسانه به ویژه نمایندگان رسانههای خارجی قرار گرفت یزدان عشیری در آغاز با اشاره به اهمیت این رویداد سینمایی گفت: «جشنواره فیلم مقاومت اکنون یک رویدادی شناخته شده و مهم نه تنها برای خانواده سینِما و هنر در ایران که در منطقه و جهان است و افق نگاه و روند فعالیتهای آن در ادوار پیشین باعث شده تا این جشنواره به نقطه عطفی برای همه سینماگران و فیلمسازان مستقل و ضد سلطه در جهان تبدیل شود.»
وی ادامه داد: «در کشور جشنوارههای متعددی همواره برگزار میشود که بعضا به رشد فرهنگ عمومی و برخی به رشد تکنولوژی سینِما و یا توامان کمک میکنند. در این میان اما جشنواره فیلم مقاومت متمایز و منحصر بفرد است و این ویژگی به چند دلیل است که مهمترین آن هدفگذاریهای این جشنواره بر اساس عمق استراتژیک فرهنگی نظام – گسترش گفتمان انقلاب اسلامی با زبان هنر – تبدیل شدن به نقطه ثقل و مرکزیت جنبشهای سینمایی انقلابی و ضداستکباری و راهبردهای موفق بینالمللی آن است.»
عشیری تصریح کرد: «پیشبینی میشود با برنامهریزیها و سیاستگذاری در دوره پیش رو این امید وجود دارد گه گامهای اساسیتری برداشته شود.»
نیرومند: سال سینمایی خودمان را با جشنواره فیلم بینالمللی مقاومت تنظیم کردیم
محمدحسین نیرومند مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با بیان اینکه این انجمن حدود بیست و دو سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است وهدف آن کمک به تولید فیلمهای دفاع مقدس است، افزود: «در 4سال گذشته اتفاق خاصی در انجمن رخ داد که انجمن تصمیم گرفت خودش تولیدکننده هم باشد و این کار مهم با آقای جباری مدیر عامل بنیاد روایت شکل گرفت. در این راستا تولیدات خوبی مانند (پنجاه قدم آخر)، (دلتنگیهای عاشقانه) و.... داشتند.
وی ادامه داد: «اولین هدف بنده تمرکز در تصمیمگیری در حوزه تولید است که خوشبختانه مسئولان امر این پیشنهاد من را قبول کردند. کلیه کارهای حرفهای سینما دراین انجمن صورت میگیرد و شوراها متمرکز خواهند شد و این یکی دیگر از مهمترین کارهای ما در انجمن است.»
وی عنوان کرد: «سال سینمایی خودمان را با جشنواره فیلم بینالمللی مقاومت تنظیم کردیم که هدف اصلی انجمن رو نمایی از فیلمهای خود در این جشنواره خواهد بود.»
نیرومند افزود: «در حوزه تولید دو کار اساسی انجام میدهیم یکی ساخت فیلم دستگیری عبدالمالک ریگی و دوم ساخت فیلم کودتای امریکا در سال آینده است و قصد ما رونمایی از این دو فیلم در جشنواره مقاومت سال آینده خواهد بود.
نیرومند تصریح کرد: «نگارش دو سریال را نیز در دستور کار داریم که یکی از آنها موضوع بسیج دارد که نیمه سال آینده با همکاری صدا وسیما تولید میکنیم و از پنج فیلم سینمایی حمایت خواهیم کرد.»
وی افزود: «برگزاری جشنواره مقاومت که مهرماه سال آینده برگزار میشود را نیز در برنامههای خود داریم و محمد خزاعی را به عنوان دبیر این جشنواره انتخاب کردیم و از او به خاطر قبول این مسئولیت تشکر میکنیم.»
نیرومند در پایان خاطرنشان کرد: «تولید فیلم کوتاه انجمن نیز از دیگر کارهای مهم ماست که امیدواریم بتوانیم همه این کارهای مصوب شده را به کمک همه دوستانی که اعلام همکاری کردند، به سرانجام خوبی برسانیم.»
جشنواره مقاومت راهبردیترین جشنواره انقلاب اسلامی
سپس، محمد خزاعی دبیر جشنواره با بیان اینکه جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت که قبلا به نام جشنواره فیلم دفاع مقدس معروف بود، یکی از قدیمیترین جشنوارههای سینمایی کشور است گفت: «به اعتقاد بسیاری از هنرمندان و صاحبنظران، ملیترین و رسمیترین جشنواره سینمایی انقلاب اسلامی است. مسیر حرکت جشنواره مقاومت مسیر درست، اصولی و استراتژیک است و طی روند برگزاری کارنامه پرباری را رقم زده است.»
وی افزود: «این جشنواره که در تقویم جشنوارهها «دو سالانه» عنوان شده سابقهای برابر با ۳۲ سال دارد که در سالهای آغازین جنگ تحمیلی عراق علیه ایران شکل گرفت و در ابتدا به صورت هفته فیلم و در سالهای بعد به صورت یادواره برگزار شد و در نهایت به «جشنواره» ای سینمایی تبدیل شد.»
دبیر جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت خاطرنشان ساخت: «اولین دوره جشنواره در سال 1362 در بحبوحه جنگ تحمیلی و همزمان با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، در قالب هفته فیلم در محوطه پارک دانشجو و تئاتر شهر برگزار شد.از جمله فیلمهای به نمایش در آمده در این دوره میتوان به «آوای غریب»، «ما ایستادهایم»، «سقای تشنه لب»، «دیار عاشقان» و «نینوا» اشاره کرد.»
به گفته وی جشنواره بین المللی فیلم مقاومت گفتمان سینمای انقلاب اسلامی است. گفتمان امام(ره) و گفتمان رهبری انقلاب است. مسئله مقاومت، بصیرت افزایی، بیداری اسلامی، تقویت اندیشههای ضدصهیونیستی و پاسداشت دستاوردها و آرمانهای دفاع مقدس از اولویتهای ما است.
خزاعی با اشاره به اینکه این رویداد سینمایی با افق نگاه استراتژیک کلان و راهبردی در عرصه سینما و فرهنگ و هنر به ویژه در حوزه سینمای مقاومت در اندک زمانی گامهای محکم و اساسی را در جهت گسترش و توسعه فعالیتهای منطقهای برداشت، ادامه داد: «به طوری که در چشمانداز سینمایی کشورهای اسلامی به جدیترین و بزرگترین اتفاق و بهترین بستر و بهانه برای وحدت میان هنرمندان و سینماگران جهان اسلام بویژه فیلمسازان حوزه مقاومت حتی، در مقیاس جهانی با آرمانهای ضد نظام سلطه تبدیل شد.»
به اعتقاد وی اهتمام به مشترکات فرهنگی، تاریخی، آئینی، آرمانی و اعتقادی با کشورهای مسلمان، فضاسازی برای تقویت مناسبات فرهنگی و سینمایی، گسترش دامنه تعاملات و همکاریها با جشنوارهها و مراکز سینمایی این کشورها و گشایش فضای همکاری متقابل و اتخاذ مواضع مشترک در قبال دسیسهها و فتنههای غرب و... به عنوان رویکردهای کلان جشنواره مقاومت در سالهای اخیربود که باعث شد تا ایران اسلامی به قطب و پایتخت معنوی و فرهنگی فیلمسازان ضد امپریالیسم و ضد صهیونیسم بدل شود.
جشنواره در 24 بخش برگزار میشود
دبیر جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت با اشاره به ساختار اجرایی و فراخوان این دوره جشنواره یادآور شد: «انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس به منظور تبیین فرهنگ مقاومت در مقابل تهاجم و نفوذِ فرهنگی، سیاسی، نظامی، اقتصادی و امنیتی دشمنان به ویژه آمریکا، در راستای استکبارستیزی ملل مظلوم جهان و مبارزه با «تروریسم» و «صهیونیسم بینالملل»، چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت را در بخشهای «سینمای ایران» و «سینمای بینالملل» با حضور فیلمسازان داخلی و خارجی برگزار مینماید و ۱۵ اردیبهشت سال ۹۵ آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه است.
موضوعات پانزدهگانه سینمای ایران
وی به تنوع مضامین و موضوعات در این دوره جشنواره پرداخت و گفت: «موضوعات پانزدهگانه محورهای این دوره جشنواره را تشکیل میدهند که عبارتند از: نقش انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در احیای هویت ایرانی – اسلامی / تلاش مسلمانان در احیای هویت اسلامی برای مقابله با اسلام هراسی و ایران هراس/ نقش همبستگی و انسجام اسلامی در حمایت از مقاومت و بیداری / اسلامی در منطقه و جهان / نقش اقتصاد مقاومتی در شکست تحریمهای اقتصادی و سیاسی/ دشمنان انقلاب اسلامی / تبیین اندیشههای امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری / نقش جانبازان، آزادگان و خانواده شهداء در حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس / افشای نقش آمریکا، صهیونیسم و وهابیت در هتک حرمت مسلمانان و پیامبران / پرداختن به شهدای ترور و شهدای هستهای در راستای افشای چهره حقوق بشر آمریکایی / نقش بسیج در پیشرفت علمی، فرهنگی و سازندگی کشور / نقش مردم در مقابله با تروریسم، فتنه، فرقه و گروههای انحرافی و منافقین / نقش مردم غزه، لبنان، سوریه، عراق و یمن در مقابله با صهیونیسم و استکبار جهانی و اندیشههای تکفیری / نقش هالیوود در ترویج خشونت، تروریسم و فرقهسازی برای مقابله با ادیان توحیدی / نقش سبک زندگی ایرانی - اسلامی در مقابله با جنگ نرم و رسانههای استکباری / جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در سالمسازی جامعه به ویژه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب / افشای فاجعه منا.»
این تهیه کننده سینِما عنوان کرد: «متأسفانه میزان تولیدات کیفی در حوزه استراتژیک در سالهای اخیر به شدت کاهش پیدا کرده است.این نوع سینِما مغفول واقع شده است. این مقوله با مشکلات اقتصادی عمومی کشور بی ارتباط نیست ولی کم کاری برخی از مراکز و نهادها هم مزید بر علت شده است.بخشی از کاستی به این بی وسئولیتیها و کم کاریها و اولویتبندیهای اشتباه مربوط میشود. تا جایی که شاهد عدم امنیت شغلی و فقدان فرصتهای کاری ربای سربازان واقعی و پویای این عرصه هستیم.»
وی ادامه داد: «ما از نظر فیلمهای مستند، کوتاه و یا انیمیشن هیچ گونه مشکلی در سینمای استراتژیک و مقاومت نداریم اما در بحث تولیدات آثار سینمایی حرفهای همچنان با کمبودها و مشکلات جدی روبرو هستیم چرا که توان تولید ما در این زمینه بالا نیست و بودجه قابل قبولی برای تولید فیلمهای سینمایی در این زمینه در نظر گرفته نشده است. البته یادمان باشد در زمینه تولید آثار ارزشمند و استراتژیک تنها نباید از سازمان سینمایی و یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توقع داشت. برای تولید آثار ارزشی و استراتژیک میبایست تمامی دستگاههای دولتی، سپاه پاسداران، بسیج مستضعفین، حوزه هنری، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، مجلس شورای اسلامی و تمامی دستگاههای مربوطه ورود و حضوری جدی داشته باشند و از این گونه سینمایی حمایت عملی کنند چرا که تنها در صورت حمایت همگانی است که این جشنواره مهم میتواند استمرار داشته باشد و در جریان سازی فرهنگی و سینمایی در منطقه و جهان موفق باشد.»
خزاعی با تأکید بر اینکه توجه به تحولات اخیر خاورمیانه و چالشهای بزرگ در کل جهان و منطقه را بسیار مهم است، اظهار داشت: «هم اکنون با توجه به اتفاقات جهانی و جریاناتی که با به وجود آمدن گروهکهایی همچون داعش در منطقه به وجود آمده جشنوارههای ملی و استراتژیک مانند جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت میتوانند خیلی بیش از گذشته جریان سازی کرده و توجه جهانیان را به مستکبران و دشمنان اسلام جلب نمایند.»
وی تصریح کرد: «متأسفانه دست سینمای ایران در تمامی دورانها علیه تلاشهای دشمنان اسلام و ایران خالی بوده است و ما به نوعی همیشه از جریانات و تحولات منطقه ای و جهانی در سینمای کشورمان مغفول بوده ایم. این در حالی است که امروزه همه دنیا و کارشناسان رسانهها معتقدند که سینما میتواند بسیار قدرتمندتر از جریانات نظامی عمل کند. همین مسئله مهم سوأل چالشی و اساسی را پیش میآورد که عدم تمایل حمایت جریانات سیاسی و فرهنگی کشور ما برای ورود در این زمینه چه چیزی است؟»
دبیر جشنواره بینالمللی مقاومت با بیان اینکه هم اکنون گروههای تکفیری، فرصتطلب و وحشی همچون داعش تا بیخ گوش ما رسیدهاند و ما همچنان منتظر هستیم که ببینیم چه اتفاقی در منطقه رخ میدهد، خاطرنشان ساخت: «این در حالی است که ما میتوانیم با انجام امور فرهنگی دست آنها را برای جهانیان رو کرده و به نوعی به مقابله با آنها برخیزیم. جشنواره در این دوره از بیشترین تنوع موضوعی برخوردار است. از موضوع اصلی دفاع مقدس و انقلاب گرفته تا رویدادهای منطقه ای، داعش، بیداری اسلامی، جنبشهای ضد استکباری، نهضت و عصیان سیاهان در آمریکا، فاجعه منا، مباحث تهاجم فرهنگی و تقابل جریانات سایبری.»
وی افزود: «البته برخلاف حوزه فیلمهای کوتاه و انیمیشن و حتی سینِما در بخش تله فیلم با چالشها و ضعفهای آشکاری مواجه هستیم. احساس میشود از این ظرفیت نتوانستهایم برای تبیین مضامین و مفاهیم مطلوبمان بهرهبرداری نمائیم. در عین حال بیشترین پویایی را در حوزه سینمای مستند داریم که براساس آمار بیشترین رشد را داشته و بالغ بر ۶۰ درصد رشد را شاهدیم و تقریباً میتوان گفت جریان سینمای مستند از موضوعات استراتژیک عقب نمانده است. در این بخش مراکزی چون: روایت فتح، سازمان اوج، افق، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، مرکز مستندسازی حقیقت، سفیر، حوزه هنری از کارنامه قابل ملاحظهای برخوردارند.»
اضافه شدن چند بخش جدید
خزاعی به اضافه شدن بخشهای جدید در جشنواره چهاردهم پرداخت و گفت: «علاوه بر بخشهای مختلف قبلی مسابقات سینمایی و بینالملل شامل: فیلمهای سینمایی، ویدیویی، کوتاه و مستند و بخش عماد مغنیه چندین بخش جدید نیز در این دوره جشنواره اضافه شده است. بخش سریال و مجموعههای تلویزیونی به ساختار جشنواره برگشت. با توجه به روند تولید سریال و رشد آمار تولیدات در این قالب، شورای سیاستگذاری تصمیم گرفت این بخش را اضافه کند. بخش پویانمایی هم که پیش از این در جشنواره هنرهای تجسمی مقاومت تعریف شده بود در بخشهای جشنواره اضافه شد. همچنین بخشهای کلیپ و نماهنگ و قلم طلایی هم در این دوره جشنواره اضافه شده است.»
گستردگی این دوره جشنواره مقاومت در استانها
وی اضافه کرد: «گستردهترین دوره جشنواره مقاومت را پیش رو داریم. این گستردگی هم به لحاط ساختاری و هم به لحاظ اجرایی خواهد بود. جشنواره امسال در ۲۳ قسمت طراحی شده است. در کنارش به لحاظ اجرایی هم در سه مقیاس ملی، منطقهای و بینالمللی برگزار میشود. برگزاری جشنواره در استانهای متقاضی کشور، برگزاری در مناطق مرزی و استانهای محروم و مرزی، نمایش فیلم در دانشگاههای سراسر کشور، اکران فیلم در تکایا، حسینیهها و مساجد، اکران فیلم در حوزههای علمیه کشور و نمایش فیلمهای جشنواره از طریق سازمان بسیج هنرمندان برای تمامی کانونهای بسیج هنرمندان در سراسر کشور پیشبینی شده و احتمالاً در بیش از ۴۰۰ نقطه کشور به نمایش در بیایند.»
وی ادامه داد: «همچنین نمایش فیلم در شبکههای هواپیمایی و قطار، زندانهای کشور، مدرسهها با همکاری آموزش و پرورش و همچنین نمایش فیلم در دفاتر حوزههای هنری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پادگانهای آموزشی، پارکها و بوستانها و برگزاری جشنواره به صورت همزمان در استانهای متقاضی همگی موید گستردگی این رویداد سینمایی است.»
پژوهش حلقه مفقوده سینمای مقاومت
وی با اشاره به تأکید و اهتمام جشنواره به پژوهش گفت: «در زمینه پژوهش و کارهای علمی سینمای مقاومت مانند بسیاری از حوزهها نیازمند پروژههای تحقیقاتی و مطالعاتی است. روندی از دوره گذشته آغاز شده و قطعاً برای این دوره گستردهتر هم میشود.»
انتشار هشت عنوان کتاب
خزاعی از انتشار تعدادی کتاب در این بخش خبر داد و افزود: «هشت عنوان کتاب که از دوره گذشته استارت آنها خورده خوشبختانه با سیر مراحل تحقیقی و تکمیلی به مراحل نهایی رسیدند و همزمان با جشنواره عرضه خواهند شد. کتاب تاریخچه جشنواره مقاومت هم آماده بهره برداری خواهد شد. همچنین- سه جلد کتاب با نگاهی به زندگی و تفکرات یکی از فیلمسازان جریان ساز کشور آماده میشود. در کنارش مجموعه مقالات اولین همایش علمی سینمای مقاومت که به کوشش دکتر شهاب اسفندیاری گردآوری شده عرضه میشود.»
نقد و تحلیل فیلمهای ایدئولوژیک غرب و گفتمان فرهنگی مقاومت
به گفته وی در بخش اسلام هراسی و ایران هراسی فیلمهای ایدئولوژیک غرب مورد نقد و تحلیل توسط منتقدان و اندیشمندان صاحب نام قرار میگیرند. همچنین در این گفتمان فرهنگی مقاومت هم به منظور تبیین و تحلیل گفتمان فرهنگی مقاومت چهار متفکر جهانی و دانشمند و تحلیل گر سخنرانی خواهند کرد.
سلسله نشستهای تخصصی
دبیر جشنواره مقاومت از سلسله نشستهای تخصصی با هدف بهره گیری از تفکرات و اندیشههای منتقدان و هنرمندان و استادان و نخبگان در آستانه برگزاری جشنواره مقاومت و از ماههای قبل خبر داد و گفت: «بر این باوریم این نشستها و هم اندیشیها میتواند ضمن آسیبشناسی و شناخت چالشهای حوزه سینمای مقاومت به دستاوردهای فکری و تجربی خوبی رسید.»
چاپ ویژهنامههای موضوعی و تخصصی
به گفته وی چاپ ویژهنامههای تخصصی از دیگر برنامههای جشنواره است چرا که سینمای حوزه مقاومت و آسیب شناسی چالش فقدان تولید استراتژیک در حوزه سینمای ایران میطلبد تا با نگاهی تحلیلی و کارشناسانه مورد مداقه و تجزیه و تحلیل قرار گیرد. از این در نظر داریم با کمک منقدین و اهل قلم و نقد و سینما فرصتهایی مناسبی را برای چاپ ویژه نامههای موضوعی و تخصصی فراهم آوریم.
خاطرهگویی سرداران
این مدیر سینمایی از دیگر بخشهای جشنواره به خاطره گویی سرداران اشاره کرد و اضافه نمود: «در کنار بخشهای متنوع جشنواره بخشی را برای خاطره گویی سرداران پیشبینی کردیم که هم برای مخاطبان عمومی و هم برای هنرمندان و سینماگران میتواند برخوردار از جذابیتهای ایدههای متفاوت باشد. بسترسازی برای عرضه و ارائه ملموس فضای دفاع مقدس و لحاظات دراماتیک جنگ قطعاً برای سینماگران و هنرمندان جذابیتهای مضاعف به همراه دارد.»
وی بزرگداشتها و نکوداشتها را هم از بخشهای این دوره جشنواره خواند و افزود: «مانند ادوار پیشین در این دوره هم در بخش بزرگداشت ها؛ بزرگداشت چهار چهره در حوزههای مختلف سینمای مقاومت را مد نظر داریم.»
تشکیل شورای راهبردی فرهنگی مقاومت
خزاعی گفت: «هماکنون سلسله جلسات برای تشکیل شورای راهبردی فرهنگی مقاومت در حال انجام است. در نظر داریم با تشکیل این شورا برای برنامهریزی کلان در حوزه فرهنگ و هنر و سینمای مقاومت با بهره گیری از خرد جمعی نخبگان و صاحب نظران به مکانیسمهای مؤثر و جامعتر و افقهای بهتر دست یابیم. بدون تردید با توجه به غفلتهای صورت گرفته در حوزه تدوین و ترسیم شاخصههای گفتمان هنر و سینمای انقلاب و مقاومت این شورا که متشکل خواهد بود از سرآمدان و پژوهشگران دغدغه مند و صاحب نام میتوانند راهبردهای درست و اصولی را ارائه دهند.»
دعوت از تعدادی از مدیران تلویزیونی و رسانههای منطقه
وی افزود: «دعوت از تعدادی از مدیران تلویزیونی و رسانههای منطقه از جمله برنامههای ما در این دوره است. به دلیل اهمیت ابعاد بین المللی و با توجه به عمق استراتژیک این حرکت در منطقه و جهان در نظر داریم در این دوره همزمان با برگزاری از تعدادی از مدیران رسانههای جهان دعوت به عمل آوریم تا در ایام برگزاری جشنواره حضور یابند.»
خلأ حضور سینِمای ایران در تحولات منطقه و جهان اسلام
دبیر جشنواره بینالمللی مقاومت با بیان اینکه تردیدی نیست گه گفتمان انقلاب اسلامی از طریق مناسبات اقتصادی، سیاسی و امنیتی بر منطقه و جهان اسلام سیطره پیدا کرده و اکنون در برخی از کشورهای منطقه گفتمان غالب است، تصریح کرد: «همچنان برغم حضور جریان ساز جمهوری اسلامی در این مناطق به وضوح میبینیم که خلاء سینِما و سینماگر ایران در این فضا حس میشود.مسئولیت فضای فرهنگی و رسانه ای و سینمایی به عهده سینماگر ایران است.»
وی ادامه داد: «جمهوری اسلامی نقش بسیار مهم و تعیین کننده در این زمینه در منطقه و جهان اسلام دارد. همانطور که ما در سایر عرصهها اسطورهها و نمادهای موفق و قوی مقاومت را داریم نیاز است در حوزه فرهنگ و در عرصه سینِما نیز نمادسازی و اسطوره سازی صورت بگیرد.در این حوزه هم به لیدرهای کلیدی نیاز داریم. در جبهههای فرهنگی هم نیازمند سرداران بزرگ همچون حاج قاسم سلیمانی هستیم و متأسفانه به صورت هدفمندانه در این حوزه ورود نشده است.»
عضو شورای عالی فرهنگی بسیج با اشاره به اینکه در غرب از یکی دو دهه پیش میبینیم با سیاستگذاری دقیق بر اساس شناخت و مطالعات جامع میآیند با مشارکت شبکههای تلویزیونی و کمپانیهای فیلمسازی اقدام به ساخت دهها مجموعه و فیلم میکنند. آثاری مثل (سریال هاملند) خاطر نشان ساخت: «تاریخچه جریان اسلام هراسی از کی شروع شد؟ کی کلید خورد؟ و چه تعداد فیلم در این زمینه تولید شده است؟ از دوهه قبل برای منطقه و جهان اسلام سناریوهای متعددی ساختهاند؟ هالیوود در این زمینه تاکنون صدها فیلم تولید کرده که همگی بر اساس منافع کلان و قدرتافزایی و سیطره فرهنگ غربی و تخریب ماهیت دین اسلام و مخدوش سازی چهره مسلمانان بوده است.»
وی اضافه کرد: «سینمای هالیوود اگرچه قبل از ۱۱ سپتامبر نگاهی غرض ورزانه نسبت به جهان اسلام و اسلام داشته است ولی برای همسویی بیشتر با اهداف کلان اقتصادی و نظامی و امنیتی غرب بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر این سناریو شکل مهندسی شدهای به خودش گرفت و با حرکتی نرم و مستقیم در اوایل حادثه عامل اصلی انجام و برنامهریزی این عملیات را مسلمانان معرفی میکند. هرچقدر که از زمان انجام حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر فاصله میگیریم نوع طراحی صحنه و متن فیلم نامهها با وضوح بیشتری مسلمانان را عامل حوادث معرفی میکنند.»
خزاعی بیان کرد: «تأکید سینمای هالیوود برای پر رنگ نشان دادن مسلمانان براساس نظریات سیاستمداران آمریکا شکل گرفته است تا به این شکل آنان از مسئولیت خود برای پاسخگویی افکار عمومی بکاهند. همچنین سینمای هالیوود بعنوان وسیلهای برای توجیه حضور آمریکا در منطقه خاورمیانه انتخاب شده است، چرا که حضور گسترده فیلمهای آن نقش تبلیغاتی قابل توجهی میتواند برای اغنای افکار عمومی داشته باشد.»
تلاشهای برای نهادینه سازی اسلام هراسی
وی ادامه داد: «سینمای هالیوود در تبلیغی که علیه جهان اسلام داشته، با استفاده از شیوه گزینشگری ضمن برخورد با مسلمانان ساکن در امریکا و اعمال محدودیت تردد آنها سعی کرده است تا اسلام هراسی را در مردم نهادینه نماید. در مرحله بعد این سینما با استفاده از شیوه تبلیغاتی پافشاری سعی در تحمیل عقب ماندگی جهان اسلام در خود مسلمانان داشته است . مرحله بعدی تبلیغات در جهان اسلام پس از نفوذ در مردم غرب و مسلمانان ساکن در جهان غرب با استفاده از شیوه القای غیر مستقیم سعی در فهم این مسئله دارد که اگر منطقه خاورمیانه در تلاش است در مسیر دموکراسی قرار گیرد باید از حضور نظامی امریکا در منطقه استقبال نماید و در نهایت بعد از این مسئله با استفاده از شیوههای روانی تبخیر و تشجیع حضور امریکا را در منطقه تثبیت و توجیه نماید.»
امپراتوری خبری و رسانهای و سینمایی غرب برای بایکوت مسلمانان
از دیدگاه وی امپراتوری خبری و رسانهای و سینمایی غرب در صدد آن است تا به تمام قدرت و ظرفیتشان مسلمانان را منزوی کنند.
وی افزود: «نکته مهم این است که به دلیل قدرت نفوذ اسلام و موج اسلام خواهی در غرب آنها دست به دامن اینگونه سناریوها شدند. اینکه حضرت آقا با هوشمندی اقدام به ارسال نامه به جوانان اروپایی و آمریکایی میکند در جهت خنثی سازی نقشهها و سناریوهای رسانههای غرب و اندیشمندان غرب است.»
وی خاطر نشان ساخت: «شما همین تازگی وقتی اجتماع عظیم و چند میلیونی مراسم اربعین را نگاه کنید میبینید رسانههای غربی رندانه و مزورانه از کنار چنین واقعه عظیمی با سکوت خبری عبور میکنند. البته این ناشی از هراس و وحشت آنها است نسبت به دینی که روز به روز گسترههای نفوذ و تأثیرات آن افزایش مییابد و تا قلب اروپا و آمریکا را فتح میکند.»
ایجاد بانک جامع اطلاعاتی سینماگران حوزه مقاومت دنیا
دبیر جشنواره مقاومت از ایجاد بانک اطلاعاتی جامع سینماگران حوزه مقاومت خبر داد و گفت: «جشنواره مقاومت موفق شده بانک اطلاعاتی فیلمسازان مقاومت دنیا را سازمان دهی و ایجاد کند و از طریق شبکههای اجتماعی فیلمسازان بینالمللی را به یکدیگر مرتبط کردیم. خوشبختانه برگزاری جشنواره در قالب هفتههای فیلم مقاومت در کشورهای مختلف جهان در سه دوره گذشته و ارتباط مستمر با سینماگران دنیا کمک کرده تا بانک جامع اطلاعاتی با پوشش همه فعالان سینمایی و هنری و پژوهشگران این عرصه شکل بگیرد و این روند همچنان ادامه دارد. ضمن اینکه جشنواره مقاومت همواره در حال رصد و شناسایی استعدادهای جدید و دغدغه مند و عدالتخواه خواهد بود.»
برگزاری هفتههای فیلم مقاومت در ۴۷ کشور در دورههای گذشته
وی یادآور شد: «از نظر لوکیشن برگزاری و ابعاد اجرایی این جشنواره تنها جشنواره سینمایی ایران است که در ۴۷ کشور جهان برگزار شده که قطعاً در معرفی و صدور گفتمان انقلاب اسلامی نقش خوبی داشته است و برای این دوره نیز برنامهریزیها و رایزنیهای گسترده ایی در حال انجام است.این گستردگی هم در بعد بینالمللی و منطقه ای و هم در بعد داخلی صورت گرفته و در مقیاس داخلی جشنواره فقط در دوره پیشین در بیش از ۲۰۰۰ نقطه کشور عملیاتی شده است.»
ارسال بستههای فرهنگی مقاومت برای کشورهای دیگر
وی ادامه داد: «برای اولین بار به همت جشنواره مقاومت در دوره گذشته بستهها و پکیجهای فرهنگی و سینمایی از آثار موضوعی سینمای مقاومت برای کشورهای مختلف ارسال شده و مورد بهره برداری و استقبال قرار گرفته است.»
دعوت از فیلمسازان و سینماگران جدید
به گفته وی رویکرد جشنواره همواره دعوت از فیلمسازان و سینماگران جدید برای مشارکت در این حوزه است. حال این همکاری و مشارکت در قالب تولید آثار سینمایی و مستند باشد و یا ارائه آثار پژوهشی. بر اساس استراتژی و نگرههای جدید جشنواره و موضوعات پانردهگانه بخش بینالملل از فیلمسازان و هنرمندان دنیا در این دوره دعوت به عمل خواهد آمد.
تنها جشنواره استراتژیک و ضد نظام سلطه در دنیا
خزاعی با بیان اینکه این جشنواره طبق بررسیها شاید تنها جشنواره ای در دنیا باشد که هدفگذاری آن به صورت دقیق علیه تفکر استکباری و ضد نظام سلطه است.اظهار داشت: «بازتابهای بینالمللی و برخی واککنشهای خشمگینانه در رسانههای غربی و صهیونیستی مؤید آن است که این جشنواره با شناسایی و بهره گیری درست و هدفمند از ظرفیتهای ضد استکباری نخبگان و هنرمندان مستقل دنیا به کانون اتکا و نقطه امیدی برای جریان سازیهای سینمایی و فرهنگی علیه منافع استکبار تبدیل شده است.»
برگزاری همزمان جشنواره در دو یا سه کشور
وی ادامه داد: «در نظر داریم در این دوره جشنواره را به صورت همزمان با تهران در دو یا سه کشور که مشترکات فرهنگی و استراتژیک داریم برگزار کنیم. تاکنون این شکل برگزاری سابقه نداشته است. رایزنیها و مکاتبات آن در حال انجام است.»
ارسال مستندهای انقلابی و افشاگرانه برای NGOها و تشکلهای سیاسی و فرهنگی مستقل دنیا
دبیر جشنواره مقاومت عنوان کرد: «برنامهریزی کردیم تا بستههای آثار منتخب بویژه در حوزه فیلمهای مستند و مستندهای انقلابی و افشاگرانه را برای تشکلهای دانشگاهی و دانشجویی و جریانات مستقل و NGOهای دنیا که متقاضی و علاقمند باشند ارسال کنیم.»
اهدای جایزه چهره مقاومت سال ۲۰۱۶
خزاعی اهدای جایزه چهره مقاومت سال ۲۰۱۶ را یکی از ویژگیهای مهم جشنواره خواند و توضیح داد: «انتخاب چهره سال مقاومت یکی از گرانیگاههای درست این رویداد بینالمللی است که با چالشها و واکنشهایی همراه خواهد شد. امسال هم جایزه چهره مقاومت سال از سوی جشنواره اهدا خواهد شد. دوره گذشته این جایزه با حضور پسر سیدحسن نصرالله به رهبر حزب الله لبنان اهدا شد و امسال هم به یکی از نمادهای مقاومت و چهره منتخب این حوزه داده میشود.»
وی افزود: «نکته اینجاست که مکانیسم انتخاب متفاوت خواهد بود و با طراحی و برنامهریزی سایتی بین المللی انتخاب چهره برتر توسط کاربران اینترنتی در دنیا معرفی خواهد شد. چگ.نگی کار توسط یک کمیته تخصصی در حال بررسی است و سپس شکل اجرایی انتخاب چهره مقاومت سال ۲۰۱۶ اعلام میگردد. امروز در دنیا بویژه در جهان اسلام با چهرههای مطرح و تاثیرگذاری بسیاری روبروئیم. از شیخ نمر در عربستان-گرفته تا شیخ زکزاکی در نیجریه و تا رهبر آزادی خواهی در بحرین و جنبش انصارالله در یمن و دهها چهره در ایران و عراق و سوریه و لبنان و آمریکایی لاتین و آفریقا وجود دارند.»
نفوذ فرهنگی جریانی قابل تأمل و مهم
دبیر جشنواره مقاومت با بیان اینکه نفوذ فرهنگی جریانی قابل تأمل و مهم است. تصریح کرد: «متأسفیم برای نهادها و ارگانهایی که با عملکردشان کاری میکنند که راحت و آزادانه برخی از شبکههای بیگانه اقدام به جذب هنرمندان و سینماگران ما میکنند. شبکههایی که سالیان سال بر علیه فرهنگ و هویت ملی و دینی ما اثر تولید کردهاند و فضای اندیشه یی و اخلاقی خانوادههای ما را با محصولات مسمومشان دچار تزلزل و آسیب کردند. متأسفانه الان فضایی بوجود آمده که برخی هنرمندان ما بدون هیچ ملاحظه و محدودیتی حاضر به همکاری با این شبکهها میشوند.»
وی ادامه داد: «اطلاع داریم اساساً، جذب هنرمندان ایرانی در دستور کار برخی از شبکههای فارسی زبان خارجی قرار گرفته است. قطعاً بیتفاوتی مدیران فرهنگی و عدم موضع گیری صریح سازمانهای تصمیم گیر این زمینه را رقم زده است. مضافا اینکه شرایط اقتصادی هم به این روند دامن زده است.»
به صدا در آمدن زنگ خطر
به اعتقاد وی اکنون، زنگ خطر به صورت جدی به صدا در آمده است.
خزاعی گفت: «نفوذ فرهنگی سالیان سال است که در کشور آغاز شده است. نفوذ فرهنگی باعث شد که نگاه و نگرش بعضی از مدیران و تصمیم گران در حوزه فرهنگ دچار استحاله شود و ناخودآگاه از آرمانهای اسلامی و انقلابی شان فاصله گرفته و از مواضع و اصول شان عقب نشینی نمایند. نفوذ فرهنگی باعث شده در متن جامعه از برخی مسائلی قبیح و ضدهنجار قبح زدایی صورت گیرد و تبدیل به یک رفتاری عادی و بلکه، حسنه شود.»
وی افزود: «البته، این چالش، فقط، متوجه هنرمندان و سینماگران نیست. بلکه مدیریت فرهنگی نسبت به این جریان غفلت داشته و دارد. سیستمهای نظارتی در تسامح و تساهل با اندیشههای واداده دچار عقب نشینی شده و دروازههای فرهنگی کشور ناخودآگاه سال هاست به روی این فضا و اندیشههای ناسالم گشوده شده است.»
دبیر جشنواره مقاومت با بیان اینکه جریان مدل سازی سبک زندگی غربی – متزلزل کردن مناسبات و روابط خانوادگی مغایر با مبانی اعتقادی و سنتها، آئینها و تغییر نگرش نسل آینده نسبت به آرمانها و اسطورههای انقلاب و زیرسوال بردن دستاوردهای بزرگ این نظام و مخدوش ساختن شعائر مذهبی با سؤالات انحرافی جلوههای عینی و بیرونی است که بر فعالیت و فضای فرهنگی کشور کم کم سیطره پیدا کرده و این تلاش باعث شد خواسته یا ناخواسته فرهنگ عمومی تغییر کرد.
ضرورت احیای پاتوقهای فرهنگی دهه شصت
وی تأکید کرد: «قطعاً نقش نیروهای متعهد و انقلابی و طیفی که کشور و نظام را دوست دارند و عرق دارند در جریان سازی جدید برای ایجاد فضای فرهنگی جدید مؤثر و کارآمد خواهد بود. پرداختن به احیای دوباره پاتوقهای فرهنگی دهه شصت جزو ضرورتهای قطعی برای نیروهای انقلاب باید باشد.»
این تهیهکننده سینما اظهار داشت: «خیلی از دوستان با متهم کردن نگاه دهه شصتی که از آن به نوعی عقبماندگی و تحجر تعبیر میکنند نسبت به آرمانهای انقلاب تشکیک ایجاد میکنند. سادگی زندگی و ساده زیستی، روابط انسانی، پیوندهای عاطفی مردم، حس قوی نوعدوستی مردم و فضای آرمانی دوران دفاع مقدس و دهه شصت باعث افتخار ماست. اگر با رشد تکنولوژیکی امروز پایبند آرمانها باشیم این درست و کارساز است.»
وی ادامه داد: «بچههای جبهه فرهنگی انقلاب منتظر حمایتهای دولتی و تعریف شده نباشند. هر کدام در عرصه فرهنگ امکان تربیت نیروی انسانی و حرکتهای خودجوش را دارند باید با راه اندازی پاتوق ها، کانونها و تجمعات شروع به تربیت و پروش نیروهای متعهد نمایند. در آیندهای نه چندان دور، همین، سرمایه نیروی انسانی متعهد خود عامل اصلی موفقیتهای ما در دنیا خواهد شد. سامان دهی جریانهای انقلابی مثل دهه شصت دوباره باید احیا شود.»
احتیاج به رویش نیروهای انسانی متعهد داریم
خزاعی گفت: «احتیاج به رویش نیروهای انسانی در زمینه مسائل فرهنگی و فکری انقلاب داریم. متاسفانه، مسائل فرهنگی اولویت دولت نیست. وقتی حضرت آقا میفرمایند"سینما کلید توسعه و پیشرفت کشور است" و یا اینکه میفرمایند "من شبها به خاطر مسائل فرهنگی خوابم نمیگیرد"؛ یا اینکه "با فرهنگ میشود مشلات اقتصادی و اجتماعی کشور را حل کرد"عدم آشنایی برخی دولتمردان ما با مقوله فرهنگ باعث سالها عقب افتادگی این کشور میشود.»
حق نداریم کسی را از قطار فرهنگی انقلاب پیاده کنیم
وی افزود: «جریان سینمای انقلاب و یا حرکتهای اصیل و آرمانی حوزه فرهنگ مختص و منحصر به هیچ گروهی نخواهد بود. خط کشی در این زمینه وجود ندارد. کسانی که تلاش میکنند فاصله ایجاد کنند خیرخواه آرمانهای انقلاب نیستند.»
دبیر جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت تصریح کرد: «نباید درهای فعالیتهای فرهنگی انقلاب به روی دیگران بسته شود. باید با نگاه بازتر و گستردهتر و کلان تر فضا را به روی همه طیفها بگشائیم چرا که انقلاب اسلامی متعلق به همه مردم است. حق نداریم کسی را از قطار فرهنگی انقلاب پیاه کنیم مگر اینکه دارای افکاری در ضدیت با ارزشها و خطوط قرمز نظام باشد. نباید روزمرگی و غفلت ما را از مسیر مبارزه و شهدا باز دارد. به نقطهای رسیدیم که باید گردانهای فرهنگی در منطقه راه بیندازیم و حوزه نفوذ و سیطره استکبار را کند و خنثی نمائیم. شکی نیست که سینما بهترین راهبرد و پیک فرهنگی برای اصلاح و تقویت تعاملات و ترویج گفتمان انقلاب اسلامی است.»
انتهای پیام/