صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۱۰ - ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
آنا گزارش می‌دهد؛

تبعات یک تصمیم مدیریتی در حوزه آموزش و پرورش با شیوع کرونا/ تکلیف نظام آموزشی در دوران پساکرونا چه می‌شود؟

یک کارشناس حوزه اجتماعی می‌گوید، تصمیم عقلانی‌ این است که آموزش را به طور کامل به سمت مجازی شدن سوق ندهیم  و تا زمانی که جامعه از نظر زیرساخت‌های اقتصادی و فناوری به آمادگی لازم نرسیده، وارد این عرصه نشویم.
کد خبر : 571616

به گزارش خبرنگار آموزش‌وپرورش خبرگزاری آنا، شاید زمانی که با یک فوریت بهداشتی در سطح ملی مواجه می‌شویم، فرصت مناسبی برای تغییر مسیر در سیستم‌های مدیریتی کشور نبوده و پیشنهادهای مختلفی برای گذر از این رخداد پیش روی مدیران باشد؛ بر همین اساس بود که با شیوع کرونا همه آنچه که بایسته سیستم آموزشی بود به‌یک‌باره دچار تحول شده و مسیر آموزش‌وپرورش در کشور تغییر کرد.


پاندمی کرونا و به دنبال آن تعطیلی مداوم مدارس و دانشگاه‌ها، موضوع حائز اهمیتی بود که مسئولان این حوزه را بر آن داشت تا وارد فاز اجرایی طراحی سازوکار آموزش مجازی جهت حفظ و برقراری نظام آموزشی در این شرایط شوند.


آموزش‌های مجازی یا همان غیرحضوری و آنلاین این روزها به‌صورت ناخواسته و اجباری بیش از ۹۰ درصد آموزش‌های کشور را در بر گرفته و دانش‌آموزان، دانشجویان، مراکز علمی و فرهنگی خصوصی و دولتی همه‌وهمه چاره‌ای جز بهره‌مندی از این فضا برای آموزش ندارند.


در این میان عدم آشنایی مردم و به عبارت بهتر عدم داشتن سواد رسانه‌ای و مجازی موجب شده است که استفاده از این ابزار مشکلاتی را برای کاربران داشته باشد.


به‌هرحال بسیاری از کارشناسان بر این باورند که کرونا یک فرصتی را ایجاد کرده است تا دولت هم درزمینهٔ توسعه زیرساخت‌های آموزش مجازی و برطرف کردن مشکلات دیگر این حوزه اقدامات اساسی را انجام دهد که هنوز به طورکامل به مرحلهٔ اجرا نرسیده است و نواقص زیادی دارد.


 اما در خصوص مزایا و مشکلات آموزش مجازی و ادامهٔ روند آموزش به صورت مجازی در شرایط پساکرونا نظرات مختلفی وجود دارد.


در همین زمینه روح‌الله مهرجو در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا در مورد آورده‌های آموزش مجازی و راه‌های جبران این کاستی گفت: امروز متوجه شدیم که جایگزین کردن کلاس‌های حضوری با غیرحضوری چه عواقبی دارد؛ و در عمل حداقل برای دانش آموزان این اتفاق نتایج خوبی به دنبال ندارد. در حال حاضر اگر والدین از سواد و اهتمام کافی برای راهنمایی و هدایت فرزندان خود برخوردار باشند، می‌توان به تعلیم و تربیت امید داشت و در غیر این صورت مشخص نیست که دانش آموزان سال تحصیلی را چگونه گذراندند و به چه میزان اهداف آموزشی محقق شده است و البته این مسئله در آینده و با تفاوت در سطح علمی افراد مشخص می‌شود.


وی افزود: نبود کلاس حضوری و نداشتن امکانات و آمادگی کافی برای کلاس‌های مجازی بیش از همه برای دانش آموزان ابتدایی به‌ویژه کلاس اول، خود را نشان می‌دهد؛ خصوصاً این‌که شیوه نگارش امروزی با آنچه پدران و مادران آموختند متفاوت است. البته نباید انتظار داشته باشیم که والدین بتوانند از عهده این امر مهم به‌خوبی برآیند چراکه تعلیم و تربیت یک امر تخصصی است که معلم آموزش‌های لازم برای تحقق آن دیده است.


این کارشناس حوزه اجتماعی با تأکید بر این‌که عده‌ای اعتقاد دارند که کرونا باعث شد که دیگر آموزش حضوری کم‌رنگ شود اظهار کرد: ممکن است که پس از کرونا، بحث آموزش در فضای مجازی با قوت پیگیری شود، اما در حال حاضر و با توجه به تکنولوژی‌های موجود می‌توان امیدوار بود که کلاس درس، کتاب کاغذی و روزنامه همچنان به حیات فیزیکی خود ادامه دهند. ضمن آنکه برای همه‌گیری آموزش غیرحضوری به بسترهایی نیز نیاز داریم که باید فراهم شود، در حال حاضر در بسیاری از مناطق افرادی وجود دارند که امکان فراهم کردن امکانات لازم آموزش غیرحضوری در بستر اینترنت را ندارند و این امر دانش‌آموزان را با چالش مواجه کرده است.


مهرجو با بیان این‌که کرونا باعث ملموس‌تر شدن اختلاف طبقاتی در بین اقشار جامعه شده است ادامه داد: کرونا باعث شد که نابرابری امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در کشور عیان شود و دانش آموزان و والدین را با مشکل مواجه کند، همان‌طوری که مصداق‌های آن را در خودکشی کودک اهل جنوب دیدیم. البته در کنار آن کمیت و کیفیت اینترنت نیز مطرح است که توان تأمین نیازهای آموزش غیرحضوری را در حال حاضر ندارد و با توجه به سیاست‌های فعلی به نظر می‌رسد که در آینده کوتاه‌مدت نیز این نقصان رفع نشود.


وی در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا در مورد مجازی شدن سیستم آموزشی در پساکرونا گفت: پاسخ به این سؤال که در آینده چه اتفاقی می‌افتد تا اندازه‌ای دشوار است، اما اینکه در سراسر کشور به طور یکدست ما آموزش غیرحضوری داشته باشیم، قطعاً نخواهد بود؛ چراکه با توجه به زیرساخت‌ها و امکانات موجود در برخی از مناطق عده‌ای از آموزش مدرن بهره می‌برند و بخشی همچنان در سنت باقی خواهند ماند.


این استاد دانشگاه ضمن بیان این‌که آموزش مجازی در کوتاه‌مدت می‌تواند تا حدود زیاد موفق باشد نه در مدت‌زمان طولانی افزود: درواقع زمانی مشکل عیان می‌شود که دانش آموزان کلاس‌های مجازی به دانشگاه وارد شوند و آنجا سرآغاز چالش‌های جدیدی خواهد بود که آموزش عالی را نیز دچار مشکل خواهد کرد و کیفیت دانش افراد با سؤالات اساسی روبه‌رو خواهد شد.


مهرجو با بیان این موضوع که نظام آموزش مجازی موفق نخواهد بود و همانند بسیاری از فرآیندها ناقص رها می‌شود تصریح کرد: عقلانی‌تر این خواهد بود که آموزش را به سمت مجاز شدن به طور کامل را سوق ندهیم و تا زمانی که جامعه از نظر زیرساخت‌های اقتصادی و فناوری به آمادگی لازم نرسیده، وارد این عرصه نشویم.


انتهای پیام/۴۰۷۶/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر