صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۰ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
در گفت‌وگوی آنا با طباطبایی تشریح شد؛

نکته کلیدی تأکید مقام معظم رهبری در نامگذاری سال‌های گذشته چیست؟/ دانشگاه آزاد اسلامی بازیگر اصلی افزایش تولید داخلی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد تأکید کرد: راه‌حل مبارزه با سیاست‌های خبیثانه دشمنان افزایش تولید داخلی با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی بوده و این نکته کلیدی تأکید مقام معظم رهبری در نامگذاری سال‌های گذشته است.
کد خبر : 571613

گروه استان‌های خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ سال 1399 که از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان سال «جهش تولید» نامگذاری شده بود به پایان رسید و به تاریخ پیوست و هر اقدامی از سوی مسئولان و مردم برای تحقق شعار این سال صورت گرفته بود با تلخی ویروس کرونا سرانجام خوبی نداشت؛ اما رهبر معظم انقلاب سال 1400 را نیز به شعار تولید اختصاص دادند و اینکه چرا چند سالی است شعار سال به حوزه اقتصادی اختصاص پیدا کرده، موضوعی است که باید بررسی شود. سال جدید که با شعار «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری شده، تمام ارگان‌ها، سازمان‌ها، بسیج، سپاه، دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، نیروهای مردمی و ... باید پای کار بیایند.


دانشگاه آزاد اسلامی در این راستا رسالت بسیار سنگینی دارد و به‌عنوان نهاد نخبه‌پرور باید سهم بیشتری در تحقق شعار سال داشته باشد، کما اینکه در سال 1399 هم با تولیدات پژوهشی و اختراع مخترعان خود که در مواردی جزء معدود اختراعات حوزه خاورمیانه و ایران بود به‌خوبی توانست نقش خود را ایفا کند. امسال هم دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پیام نوروزی خود تأکید کرد که دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق شعار سال جدید که از سوی رهبر معظم انقلاب «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری شده از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود بهره می‌‏گیرد تا برنامه‌ها و اهداف بر این اساس تنظیم و اجرا شود.


حال در سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» دانشگاه آزاد اسلامی به‌خصوص واحدهای این دانشگاه در استان‌ها باید با کسب تجربه بیشتر از سال‌های گذشته و به میدان آوردن تمام ظرفیت‌های تولید علاوه بر اشتغال‌زایی دانشجویان توأم با تحصیل یا همان طرح پویش علاوه بر ایجاد شغل تکان اساسی به حوزه تولید بدهند و در راستای رونق، جهش و مانع‌زدایی‌ها از تولید حرکت کنند.


در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد دارای ظرفیت بسیار زیادی است که بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها می‌تواند گره‌های زیادی از مشکلات این استان در حوزه تولید و اشتغال را باز کند.


بر این اساس، خبرنگار آنا برای بررسی و تحلیل شعار سال 1400 (تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها) با محور دانشگاه آزاد اسلامی گفت‌وگویی را با معصومه طباطبایی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد ترتیب داده است که مشروح آن در پی می‌آید.


آنا: با توجه به شعار «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نقش و جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی را در تحقق این هدف چگونه ارزیابی می‌کنید؟


طباطبایی: جایگاه اصلی دانشگاه شناسایی و رفع مشکلات جامعه در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است. در حوزه تولید که پایه اصلی اقتصاد جامعه است دانشگاه با انجام پژوهش‌های کاربردی می‌تواند پشتیبانی لازم را از چرخه تولید به عمل آورد و از طریق ارتباط با صنعت مهم‌ترین عوامل و موانع تولید را شناسایی و راه‌حل‌های مناسب ارائه کند.


تقویت واحدهای تحقیق و توسعه در صنعت با بهره‌گیری از دانش استادان


در این راستا باید از ظرفیت‌های موجود اعضای هیئت علمی که قطعاً صاحب‌نظران بسیار ارزنده‌ای در زمینه تخصصی خود هستند، در راستای سیاست‌گذاری و تعیین خط‌مشی‌ها، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی حامی و تسهیل‌گر درباره حمایت و مانع‌زدایی در زمینه تولید بهره گرفت.


آنا: دانشگاه چگونه می‌تواند پشتیبان بخش تولید کشور و رفع موانع در این مسیر باشد؟


طباطبایی: تقویت و توان‌بخشی واحدهای تحقیق و توسعه در صنعت با بهره‌گیری از دانش استادان محقق می‌شود. مشکلات تولید در دو بخش فنی - مهندسی و مدیریت و فرهنگی است و دانشگاه با توجه به گستردگی رشته‌های خود می‌تواند در هر دو زمینه نقش راهبردی خود را ایفا کند.


استفاده از تجارب اعضای هیئت‌ علمی و نیروهای آموزش‌دیده دانشجویی که آماده جذب بازار کار هستند، به کمک صنعت خواهد آمد، همچنین باید با شناسایی و ارائه راهکارهای علمی– عملی و دانش‌بنیان، موانع موجود بر سر راه تولید را برداشت و کمک چشمگیری در راستای گسترش و حمایت تولید داخلی کرد. شناسایی و رفع مشکلات مدیریتی و فرهنگی باید توسط استادان رشته‌های علوم انسانی بررسی شود تا بتوان با برنامه‌ریزی و تدوین سرفصل به‌روز دروس در راستای مهارت‌آموزی دانشجویان گام برداشت.


دانشگاه آزاد اسلامی در بخش فنی ـ مهندسی نیز با استقرار بخشی از ساعات کار استادان در صنعت (فرصت مطالعاتی در صنعت)، ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان، گسترش سراهای نوآوری و تولید محصولات فناورانه می‌تواند در رفع مشکلات دو بخش کشاورزی و صنعت نقش‌آفرینی کند.


برای تحقق این هدف در دانشگاه‌ها نیز قوانین و مقررات مربوط به ارتقای اعضای هیئت علمی و پایان‌نامه‌های دانشجویان باید از مقاله‌محوری به سمت و سوی رفع مشکلات و محصول‌محوری تغییر یابد.


لزوم بهره‌گیری از ایده‌ها و طرح‌های موجود در مراکز هسته‌های فناور


در ضمن یکی از ظرفیت‌های توانمند در تولید، داشتن نیروی آموزش‌دیده و ماهر است که دانشگاه با آموزش به‌روز دانشجویان می‌تواند در افزایش بهره‌وری و ارتقای راندمان تولید از نظر کمّی و کیفی موثر باشد.


آنا: دکتر طهرانچی در راستای تحقق شعار سال جدید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد تا برنامه‌ها و اهداف بر این اساس تنظیم و اجرا شود، ظرفیت و توانمندی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد را در این راستا چگونه ارزیابی می‌کنید؟


طباطبایی: برنامه‌های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در راستای پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید در دو مسیر طراحی خواهد شد، نخست در ارتباط با صنعت و شناسایی و رفع موانع تولید با انجام پژوهش‌های کاربردی با توجه به ظرفیت رشته‌های موجود در استان مانند مهندسی صنایع، کشاورزی، مدیریت و سایر رشته‌های مرتبط و دوم مهارت‌آموزی به دانشجویان به‌عنوان رکن اصلی تولید با برنامه‌ریزی و به‌روزرسانی سرفصل، محتوای آموزشی و راه‌اندازی مدارس عالی مهارت‌آموزی که در این راستا باید از دانش و مهارت اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه (که استفاده تمام‌وقت از همکاری اعضای هیئت علمی نوع «الف» می‌تواند ارزش‌آفرینی بالایی در فرآیند مدیریتی ایجاد کند)، تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی موجود در دانشگاه، سراهای نوآوری، ایده‌ها و طرح‌های موجود در مراکز هسته‌های فناور بهره‌برداری کرد.


آنا: در تحقق شعار جهش تولید چقدر موفق بودید؟


طباطبایی: سال گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی یزد چندین طرح ارزنده با مشارکت شرکت‌های هسته فناور، فناور وابسته به دانشگاه و همچنین مستقر در مرکز رشد دانشگاه اجرا شده که از نمونه آنها می‌توان به تولید محلول‌های ضدعفونی‌کننده دست و محیطی با توجه به شیوع پاندمی کووید ـ 19، تولید علوفه‌های دامی  و جوانه‌های خوراکی، پرورش حشرات مفید نظیر میل‌ورم، کنه‌های شکارگر، تولید بعضی مواد اولیه صنعت کاشی از سنگ معدن و ... اشاره کرد.


آنا: و سخن پایانی ...


طباطبایی: تأکید چند سال اخیر رهبر معظم انقلاب بر تولید نشان از اهمیت این موضوع در توسعه کشور دارد. رکن اصلی سیاست مقاومتی کشور مقابل زورگویان بین‌المللی را تولید شکل می‌دهد، چراکه پاشنه آشیل دشمن برای کوتاه آمدن جمهوری اسلامی از سیاست‌های مقاومتی اقتصاد بوده و راه‌حل مبارزه با این سیاست‌های خبیثانه دشمنان افزایش تولید داخلی با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی بوده و این نکته کلیدی تأکید مقام معظم رهبری در نامگذاری سال‌های گذشته است.


از سوی دیگر دانشگاه‌ها مهم‌ترین نقش را در تولید داخلی برعهده دارند، چراکه با جهت‌دهی پژوهش‌ها به سمت کاربردی کردن آن می‌توانند هم در تولید پشتیبان خوبی باشند و هم موانع را رفع کنند.


امیدواریم با استفاده از ظرفیت‌های علمی بسیار برجسته و شاخص جهانی موجود در سطح دانشگاه‌های کشور و همچنین حمایت‌های اجرایی و کاربردی سه قوه کشور، گامی مؤثر در راستای تحقق شعار سال امسال برداشته شود.


انتهای پیام/4078/4062/پ

انتهای پیام/

ارسال نظر