صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۳۰ - ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
رزازی در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

350 فعالیت علمی باشگاه پژوهشگران در سال 99 + جدول/ دانشگاه آزاد اسلامی به بزرگترین شبکه منسجم هم­‌افزایی پژوهشی کشور تبدیل می‌شود

معاون دانشجویی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی به تشریح جزئیات فعالیت‌های باشگاه پژوهشگران جوان در سال 99 پرداخت.
کد خبر : 571183

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا- علیرضا محمدی؛ باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی یکی از بازوهای علمی و قوی این دانشگاه است که در آن نخبگان بسیاری حضور دارند. با توجه به اینکه 23 سال از تأسیس باشگاه پژوهشگران می‌گذرد، در حال حاضر این باشگاه علمی با اقدامات مؤثری که انجام داده، کوباری ‌از تجربه علمی و پژوهشی را در اختیار دانشگاهیان قرار داده است.


در واقع باشگاه پژوهشگران به دنبال افزایش اعتماد به نفس علمی، توسعه کارآفرینی، ارتقای مهارت تخصصی دانشجویان، ترویج رویکرد حل مسئله، تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و ایجاد روحیه جهاد علمی است.


خبرگزاری آنا در همین راستا برای جویا شدن از اقدامات باشگاه پژوهشگران در یک سال گذشته با فربد رزازی، معاون دانشجویی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی به گفت‌وگو نشسته است که در ادامه می‌خوانید.


آنا: مهم‌ترین اقدامات باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی در یک سال گذشته چه بوده است؟


رزازی: فعالیت‌های باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در سال 1399 از دو دیدگاه تغییر رویکرد داشته است. از طرفی با تأکید و راهبری مسئول باشگاه پژوهشگران، برنامه‌ریزی انجام شده در سال 1398 مبنی بر تغییر مشی باشگاه از رویکرد تسهیلات­‌محور به رویکرد فعالیت‌­محور باید اجرایی می‌­شد به‌صورتی که باشگاه، چنانچه از نام آن پیداست، جایگاه و بستر فعالیت خودجوش پژوهشی و تخصصی باشد. از سوی دیگر، شرایط واحد­های دانشگاهی و مدارس در دوران همه‌گیری کرونا، نیازمند تغییر روش اجرای فعالیت­‌ها از برنامه‌­های حضوری به برنامه‌­های مجازی بود.



از ابتدای سال 1399، آیین‌نامه‌­های جدید عضویت و تسهیلات باشگاه عملیاتی شد و لذا باید برنامه­‌های باشگاه، متناسباً تغییر شکل می­‌داد. این تغییر شکل، یک فرآیند آنی نبود و نیازمند بسترسازی و ترویج بود که خوشبختانه در طول سال با یاری خداوند و هم‌فکری و محوریت اجرایی رؤسای باشگاه‌­های واحد­های دانشگاهی به‌خوبی اجرایی شد.


در این زمینه و با تدوین برنامه راهبردی 5 ساله باشگاه، چند برنامه کلان تدوین و تلاش شد که تمامی برنامه‌­ها اعم از طرح­‌های پژوهشی، برنامه­‌های توانمندسازی، مسابقات و برنامه‌­های انجمن‌­های علمی در راستای این برنامه‌­های کلان برنامه‌­ریزی شوند.


عملیاتی شدن «طرح فطرت» و ترویج روحیه پژوهش و پرسشگری در حوزه‌­های تخصصی


نخستین برنامه کلان باشگاه، ترویج و تمرین پژوهش دانشجویی با عنوان «طرح فطرت» است. هدف از این برنامه که از زمستان 1398 آغاز و عملیاتی شدن آن در سال 1399 انجام شد، ترویج روحیه پژوهش و پرسشگری در حوزه‌های تخصصی و تمرین مراحل پژوهش توسط دانشجویان دانشگاه تا حصول یک محصول حداقلی یا پاسخ یک پرسش است.


در حال حاضر، چارچوب‌ها و ادبیات لازم برای توسعه این کار توسعه یافت و دانشجویان از واحدهای متعدد دانشگاهی با انعقاد قرارداد پژوهشی با باشگاه، مشغول به انجام طرح پژوهشی دانشجویی شدند. بسیاری از برندگان مسابقات علمی باشگاه نیز به سمت اجرای این طرح‌­ها سوق داده شدند.


اجرای برنامه هدایت استعداد و برگزاری وبینارهای علمی


برنامه دوم، هدایت استعداد است. این برنامه، با استعدادیابی و تحریک انگیزه علمی از طریق برنامه­‌های توانمندسازی و مسابقات علمی، زمینه مهارت‌افزایی اعضای باشگاه و انجمن‌­های علمی را در جهت ارتقای توانمندی تخصصی و اشتغال آینده آن‌ها مهیا می­کند. در این زمینه برگزاری برنامه‌های متعدد وبینارهای علمی و مسابقات علمی در تمامی واحدهای دانشگاهی در دستور کار قرار گرفت و با همت رؤسای باشگاه­‌های کشور اجرایی شد.


برگزاری 120 وبینار و مسابقه علمی در سال 99


در واقع از دیدگاه الگوسازی و ایجاد سنجه لازم برای رشد و ارزیابی برنامه­‌ها، بیش از 50 وبینار ملی تحت عنوان دوشنبه‌­های وبیناری با برنامه‌ریزی حوزه ستادی و اجرا در استان­‌های مختلف، به‌صورت منظم برگزار شد. همچنین بیش از 70 مسابقه ملی نیز برای ایجاد فضای رقابتی علمی در سطح کشور در زمینه‌های تخصصی مختلف با راهبری ستاد مرکزی و اجرای واحدها در استان‌های مختلف به اجرا درآمد. در این زمینه باید از تلاش تحسین‌آمیز همکاران باشگاه چه در واحدهای دانشگاهی و چه در حوزه ستادی برای تغییر روش اجرا، مستندسازی و ارزیابی برنامه‌­ها از حضوری به مجازی تشکر ویژه کنم.


همچنین باید متذکر شوم که اضافه شدن انجمن­‌های علمی دانشجویی به باشگاه، نیروی بالقوه بسیار توانمندی را در اختیار باشگاه گذاشته است. این توان بالقوه در سال 1399 به فعل رسید و اجرای بسیاری از برنامه‌­های باشگاهی، به‌خصوص در نیمه دوم سال، بدون شور و شوق جوانی مدیران و اعضای انجمن­های علمی دانشجویی میسر نبود.



بیش از 500 انجمن علمی فعال در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد


در ابتدای سال 1399، دانشگاه صاحب حدود 200 انجمن علمی دانشجویی فعال بود که در پایان سال و با همت دانشجویان عضو انجمن­های علمی، به بیش از 500 انجمن فعال رسیده است. همچنین برنامه‌ریزی‌­های انجام شده برای تنظیم و نهایی‌سازی آیین‌نامه و اساسنامه انجمن‌­های دانشجویی به ثمر نشست و بسیار امیدواریم که سال 1400، سال بسیار پربارتری برای انجمن‌­های علمی باشد.


اجرای طرح باشگاه پایش برای سازماندهی پایان‌نامه‌های دانشجویان


آنا: چه اقدامات دیگری در باشگاه انجام دادید؟


رزازی: شاید کلیدی­‌ترین برنامه باشگاه در سال 1399، آغاز طرح باشگاه پایش بوده است. در این طرح که با هدایت و حمایت دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده است، مجریان همه پایان‌نامه‌­ها و رساله‌­های در حال انجام دانشگاه آزاد اسلامی، شامل دانشجویان و اساتید، در تیم­‌های تخصصی مجازی سازماندهی می­‌شوند و اعضای هر تیم امکان ارتباط متنی و تله کنفرانس، هم‌فکری، کتابخانه تخصصی مشترک و آگاهی از نتایج پژوهش یکدیگر را خواهند داشت و در ضمن از فرصت‌های پژوهشی و طرح‌­های پیشنهادی برون‌دانشگاهی استفاده خواهند کرد.


ایجاد 13 تیم تخصصی در باشگاه پایش


در باشگاه پایش 13 تیم تخصصی ایجاد شده است. همچنین فرصت‌های بسیار ارزشمندی در زمینه ارتباط با صنعت تیم‌­های تخصصی در زمینه‌­های نفت و پالایش و همچنین پلیس هوشمند ایجاد شده است که در سال 1400 به بار خواهد نشست.


فاز اول سامانه باشگاه پایش در دهه فجر 1399 توسط دکتر طهرانچی افتتاح شده است و سامانه جدید با امکانات بیشتر در نیمه اول سال 1400 عملیاتی خواهد شد. در این زمینه باید از حمایت و همراهی همیشگی رئیس دبیرخانه طرح پایش در اجرایی شدن طرح باشگاه پایش تشکر و قدردانی کنم.


وجود 80 باشگاه پژوهشگران در مدارس سما


در زمینه فعالیت‌های دانش‌آموزی باشگاه، جلسات متعدد هماهنگی با مسئولان سازمان سما برگزار شد و احکام 80 نفر از مسئولان باشگاه مدارس صادر شده است. از اهم رویدادهای حوزه دانش‌آموزی باشگاه می‌توان به برگزاری نخستین رویداد استارت‌آپ ملی اسباب‌بازی دانش‌آموزی و جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی فرهیختگان جوان در واحد علوم و تحقیقات، برنامه‌ریزی و هماهنگی راه‌اندازی باشگاه‌های دانش‌آموزی در واحدهای دانشگاهی، برنامه‌ریزی برای چهارمین رویداد بازی‌های دیجیتال در واحد اردبیل اشاره کرد.


راه‌اندازی سامانه مسابقات باشگاه پژوهشگران


از دیگر فعالیت‌های مهم دیگر باشگاه در سال 99 می‌توان به راه‌اندازی سامانه مسابقات باشگاه، ارتقای سامانه‌های عضویت و تسهیلات باشگاه و اقدام جهت راه‌اندازی سامانه‌های جدید باشگاه از قبیل طرح‌های پژوهشی، توانمندسازی، انجمن‌های علمی، نظارت و برنامه‌ریزی اشاره کرد.


در سال 1399 بر اساس فعالیت‌های انجام شده در باشگاه واحدها، ارزیابی تمامی باشگاه‌های واحدهای دانشگاهی صورت گرفت و ضمناً ارزیابی فصلی انجمن‌های علمی دانشجویی انجام شد و نتایج به اطلاع واحدهای دانشگاهی رسید. همچنین تاریخ‌نگار اهم فعالیت‌های باشگاه در سال 1399 در قالب 355 فعالیت علمی آماده شده است.



دانشگاه آزاد اسلامی صاحب بزرگترین شبکه منسجم هم‌­افزایی پژوهشی کشور در سال 1400 می‌شود


آنا: برنامه‌های آتی باشگاه پژوهشگران جوان برای سال ۱۴۰۰ در حوزه دانشجویی چیست؟


رزازی: برنامه‌ریزی ما این است که برنامه­‌های کلان باشگاه، در سال 1400 با قوت ادامه یابند. طرح باشگاه پایش برای دانشجویان و اساتید تحصیلات تکمیلی دانشگاه گسترش می­‌یابد و دانشگاه آزاد اسلامی صاحب بزرگترین شبکه منسجم هم‌­افزایی پژوهشی کشور خواهد شد. همچنین صاحبان صنعت و بهره‌برداران پژوهشی کشور می‌­توانند از طریق آن، برنامه‌­های تحقیق و توسعه خود را در قالب‌­های دانشگاهی دنبال کنند.


در برنامه‌ریزی برنامه‌­های باشگاهی، اگرچه دست دفاتر باشگاه‌­ها در استان‌ها و واحدهای دانشگاهی باز است و ستاد تنها نقش راهبری و نظارتی دارد، اما سعی شده است که با یک برنامه­‌ریزی یکپارچه، نگاه کلان و روح واحدی در کل برنامه­‌ها وجود داشته باشد.­


طبقه‌بندی مسابقات علمی باشگاه پژوهشگران در سال 1400


همچنین در زمینه مسابقات علمی و برنامه‌­های توانمندسازی مکمل آن، برنامه‌ریزی خوبی چه در حوزه دانشجویی و چه در حوزه دانش‌­آموزی برای سال 1400 انجام شده است. این طرح شامل طبقه‌بندی مسابقات بر مبنای هدف آن اعم از استعدادیابی، مهارت‌افزایی، مسابقات حرف‌ه­ای و افتخارآفرینی و مسابقات اندیشه‌ورزی است که متناسب با هر یک چارچوب‌های لازم تدوین شده است و امیدواریم این نگاه بتواند برنامه‌­های هیجان علمی باشگاه را هدفمندتر کند. در زمینه کارگاه‌­ها، وبینارها و دوره‌­های توانمندسازی، برای سال 1400 رویکرد مهارت‌افزایی و ارتقای توانایی­‌های تخصصی برای اشتغال را مدنظر قرار داده‌­ایم.


اجرای طرح شهید سلیمانی


در این زمینه در سال گذشته، تفاهم­نامه‌­هایی نیز با صاحبان صنایع و مشاغل تنظیم و امضا شده است. همچنین طرح شهید سلیمانی برای سال 1400 به‌عنوان برنامه‌ریزی ستادی، الگوسازی و ایجاد ساختار منسجم برای برنامه‌­های توانمندسازی باشگاهی به باشگاه‌­ها در واحدهای دانشگاهی ابلاغ شده است. همه دفاتر باشگاه در استان‌ها و واحدها نیز برنامه‌­هایی را برای اعضا و دانشجویان خود برنامه‌­ریزی کرده‌اند.


ایجاد کتابخانه دیجیتال


باشگاه بر اساس سامانه‌­های مجازی، ایجاد کتابخانه دیجیتال حاصل از اجرای تمامی برنامه­‌های توانمندسازی در سال 1400 را برنامه‌ریزی کرده که گام ارزشمندی برای ماندگار کردن رسوب دانش حاصل از برنامه­‌های توانمندسازی است.


همچنین با برنامه‌­ریزی­‌های انجام شده، انجمن‌­های علمی به‌عنوان بازوهای اجرایی برنامه‌­های خودجوش پژوهشی دانشجویی، با انسجام و وسعت عمل بیشتر می­توانند به ترویج فعالیت­‌های علمی از جمله توسعه نشریات علمی دانشجویی، اجرای طرح‌­های پژوهشی فطرت، برگزاری مسابقات، بازدید­های تخصصی و برنامه‌­های توانمندسازی بپردازند.


لزوم تربیت پژوهشگران با روحیه حل مسئله


آنا: با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر تحول‌آفرینی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی چگونه می‌تواند در دانشجویان تحول ایجاد کند؟


رزازی: مهم‌ترین تحول در دانشگاه آزاد اسلامی، انتخاب رسالت و رویکرد دانشگاه حل مسئله برای آینده دانشگاه است. در این زمینه باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، نقشی کلیدی برای خود قائل است. اصلی‌ترین بخش این تحول، تربیت پژوهشگرانی با روحیه جسارت حل مسئله، امید به آینده، اتکا به خود و استفاده حداکثری از همه امکانات محیطی است.


ایجاد این روحیه دو ابزار اصلی دارد. ابزار اول، امکان بروز توانایی دانشجویان از طریق فعالیت خودجوش تخصصی و پژوهشی است و ابزار دوم، ایجاد محیط شبکه‌­ای و باشگاهی برای هم­‌افزایی و رسوب دانش حاصل از فعالیت‌هاست.


توانمندی­‌های پژوهشگران در مقابل چشم بهره­‌برداران پژوهش دانشگاهی از طریق شبکه‌سازی مجازی جلوه می‌یابد


در کنار این دو نقش داخلی، باشگاه یک هدف بزرگ را در راستای این تحول دنبال می­‌کند و آن، عرضه و جلوه توانمندی­‌های پژوهشگران دانشگاه در مقابل چشم بهره‌­برداران پژوهش دانشگاهی از طریق شبکه‌سازی مجازی پژوهشگران است. این موضوع، با همکاری بخش‌­های مختلف دانشگاه، از جمله دبیرخانه طرح پایش و اداره کل جامعه، صنعت و دانشگاه می‌­تواند بستر حل مسائل واقعی کشور توسط دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان دانشگاهی اجتماعی باشد.


تاریخ‌نگار اهم فعالیت‌های باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در سال 99 به شرح زیر است:

















انتهای پیام/4118/

انتهای پیام/

ارسال نظر