صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۱۹ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
آنا گزارش می‌دهد؛

دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر یکپارچگی؛ از شفاف‌سازی داده‌های علمی تا ارائه امور دانشجویی 

دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر یکپارچه‌سازی قرار گرفته و همه امور از جمله داده‌های علمی تا خدمات دانشجویی را یکپارچه کرده است.
کد خبر : 570356

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر تحولی خود، یکپارچگی را مدنظر قرار داده است و در این زمینه قدم‌به‌قدم حرکت می‌کند. به عقیده دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه؛ دانشگاه آزاد اسلامی در حال گذار از زنجیره دانشگاهی به شبکه دانشگاهی است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تنها راه بقای دانشگاه آزاد اسلامی را گذار از زنجیره دانشگاهی به شبکه دانشگاهی می‌داند. به عقیده دکتر طهرانچی؛ در شبکه دانشگاهی، هویت دیگر مختص واحد دانشگاهی نیست، در این دانشگاه، شبکه پژوهشگران، اساتید، دانشجویان و ... معنا می‌دهد.  


البته برای رسیدن به این هدف باید بسترسازی مفاهیم شبکه‌ای برای حضور قوی‌تر در این فضا در دستور کار واحدهای دانشگاهی قرار گیرد. جهان شبکه‌ای الزاماتی دارد و تمام جوانب زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. دکتر طهرانچی می‌گوید: لازمه حضور در جهان شبکه‌ای این است که بتوانیم جایگاه خود را در این جهان پیدا کرده و آن را تعریف کنیم. وی معتقد است: با رفتارهای گذشته که منبعث از نگاه زنجیره‌ای است، اهداف جهان شبکه‌ای محقق نمی‌شود.


به نظر می‌رسد که در این مسیر یکپارچگی مدیریتی در رأس اولویت‌های واحدهای دانشگاهی قرار گیرد. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید می‌کند: یکپارچگی مدیریتی ضمن دوری از هرگونه تمرکزگرایی یکی از خصوصیات اصلی جهان شبکه‌ای است که باید مدنظر واحدهای دانشگاهی قرار گیرد. اصرار بر تمرکزگرایی در جهان شبکه‌ای بی‌معناست.  


یکپارچه‌سازی داده‌های علمی


در گام اول برای رسیدن به یکپارچگی باید یکپارچه‌سازی داده‌های علمی رخ دهد. به گفته دکتر طهرانچی؛ در جهت ارتقای جایگاه مدرک دانشگاه آزاد اسلامی در چند سال اخیر تلاش‌های بسیاری کرده‌ایم. وی ایجاد سامانه‌های یکپارچه را در امتداد این مسیر می‌داند و می‌گوید: سامانه‌های یکپارچه‌ای همچون سامانه پژوهشیار و آموزشیار ایجاد شده تا کیفیت خدمات و مدارک فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی ارتقا یابد.


سامانه پژوهشیار برای ثبت موضوعات پژوهشی و انجام امور مربوط به پایان‌نامه و رساله‌ها ایجاد شده است. بر این اساس نظام موضوعات دانشگاه آزاد اسلامی در سامانه پژوهشیار بارگذاری می‌شود تا محققان دانشگاه بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. 100 هزار پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی شامل 80 هزار دانشجوی کارشناسی ارشد، 10 هزار دانشجوی دکتری و 10 هزار دانشجوی دکتری تخصصی پزشکی به این سامانه دسترسی دارند.


یکپارچگی آموزشی در سال کرونایی


در گام بعدی یکپارچگی خدمات آموزشی در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفت و سامانه‌ای به نامه آموزشیار ایجاد شد. به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی؛ در حرکت دوم لازم بود که نظام و ساختار آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی را به‌صورت پیوسته و در یک قالب استاندارد داشته باشیم، چراکه همان‌طور که می‌دانیم در شبکه، تعداد اعضا مهم است که متأسفانه دانشگاه آزاد اسلامی در گذشته به تعداد اعضای شبکه توجه نداشت و هر یک از واحدها به‌صورت مجمع‌الجزایری فعالیت می‌کردند. دکتر طهرانچی ادامه می‌دهد: متأسفانه در این حوزه که اقتضای شبکه‌ای شدن است، کشور دچار مشکلات جدی است و هر دانشگاه، واحد و مرکز دانشگاهی برای خود سامانه‌ای را که از سامانه‌های خارجی به عاریت گرفته بود.


دکتر طهرانچی خاطرنشان می‌کند: مبنای ما این است که دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهی یکپارچه در سیاست‌گذاری، نظارت، پاسخگویی و چندوجهی در اجراست بر این اساس سامانه مدیریت امور یکپارچه آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شد.


سامانه آموزشیار به یک میلیون و 160 هزار دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی خدمات ارائه می‌دهد و شامل امور مختلف نظیر ثبت‌نام، انتخاب واحد، حذف و اضافه و برگزاری کلاس‌های آموزشی می‌شود. البته سامانه آموزشیار هدف دیگری به نام شفافیت مالی در دانشگاه آزاد اسلامی را دنبال می‌کند چراکه بر این اساس تمام پرداختی‌ها و واریزی‌های دانشجویان مشخص است و مسئولان می‌توانند نظارت کافی داشته باشند.  


ارائه خدمات یکپارچه دانشجویی


سامانه دانشجویار دیگر سامانه دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر یکپارچگی است. این سامانه برای غیرحضوری کردن خدمات دانشجویی راه‌اندازی شده است.


به گفته مهران صلواتی، مجری طرح ارتباط و تعامل دانشجو و دانشگاه؛ این سامانه در ۵ فرآیند اصلی «ارتباط و تعامل دانشجویان با امور اداری و رفاهی»، «ارتباط و تعامل دانشجویان با آموزش‌های عمومی و مشاوره فوق‌برنامه»، «ارتباط و تعامل دانشجویان با استاد راهنما و گروه آموزشی»، «ارتباط و تعامل دانشجویان با مسئولان واحدها» و «ارتباط و تعامل دانشجویان با حوزه فرهنگی» فعالیت می‌کند.


سامانه «دانشجویار» دارای ۸ زیرسامانه شامل «حوزه راهنمایی و مشاوره»، «حوزه اتوماسیون درخواست‌محور»، «حوزه بازار بهم‌رسانی»، «حوزه پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی»، «حوزه فروشگاه آنلاین»، «حوزه کتابخوابی دیجیتال»، «حوزه امور بانکی» و «حوزه بارگذاری محتوای مطلوب» است.


به گفته صلواتی؛ قبل از راه‌اندازی سامانه دانشجویار حدود ۷۰ نوع خدمت در قالب‌های مختلف به دانشجویان ارائه می‌شد که این خدمات در سامانه‌های پراکنده‌ای مانند سامانه خوابگاه، سامانه سلف‌سرویس، سامانه کمیته انضباطی، سامانه نظام وظیفه و... بود. اما با توجه به پراکنده بودن این خدمات، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دستوری مبنی بر تجمیع آن‌ها صادر کرد تا این خدمات در بستر فضای مجازی و همچنین غیرحضوری به دانشجویان ارائه شود.


صدور کارت دانشجویی خدمت اولی است که در این سامانه در فاز اول به دانشجویان ارائه شد. این خدمات برای نودانشجویان در فاز اول انجام شد و در فاز بعدی دانشجویان ترم‌های بالاتر نیز به این مرحله اضافه می‌شوند. کارت دانشجویی به‌صورت الکترونیکی و برای دانشجویان پرونده تشکیل می‌شود. ‌ بانک جامع اطلاعاتی، خدمت دوم سامانه دانشجویار است که به‌زودی در دسترس قرار می‌گیرد.


بااین‌حال به نظر می‌رسد که دانشگاه آزاد اسلامی برای رسیدن به مهم‌ترین هدف خود که «تبدیل شدن به انتخاب اول داوطلبان در افق 1404» است باید با جدیت به برنامه‌های تدوین شده بپردازد.  


انتهای پیام/4040/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر