زنگ خطری که «فیلیمو» برای مدیران «صداوسیما» به صدا در آورد/ چرا مردم حاضرند برای تماشای آنلاین فیلم هزینه کنند؟
گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا - علی ترابی، یک هفته از گزارش سالانه فیلیمو میگذرد و حالا با دقت بیشتر در جزئیات این گزارش میتوان به نکات مهمی دست یافت و نتایج جالب توجهی را مشاهده کرد.
اولین و البته واضح ترین نکتهای که در پس این گزارش نهفته است، این است که مردم بسیار بیشتر از آن چیزی که شاید فَرنشینان فرهنگی کشور به آن توجه دارند، فیلیمو و به تعبیری شبکه نمایش خانگی و پلتفرمهای آنلاین آن را جدی گرفتهاند.
این را باید از اعداد و ارقامی که فیلیمو منتشر کرده دریافت و به این توجه کرد که فیلیمو برای نمایش محتوا از مخاطبان خود هزینه حق اشتراک دریافت میکند و البته آنها باید برای مشاهده برخط فیلم و محتوا، هزینه ریالی بابت بسته اینترنت و اشتراک اینترنت هم بپردازند.
48 میلیون گیگ اینترنت فقط برای یک ماه!
فیلیمو در گزارش سالانه خود از مصرف شدن بیش از 48 میلیون گیگابایت اینترنت برای تماشای محتواهای این سامانه فقط در اسفند 98 خبر داده است. برای آنکه بزرگی این رقم بهتر مشخص شود باید گفت این رقم به اندازه این است که کسی 6 هزار و 849 سال بدون وقفه فیلم ببیند!
فیلیمو به خوبی نیاز مردم برای سرگرمی آنهم در روزگار سخت کرونایی را درک کرده است و از همه مهمتر موفق شده محتوایی تولید کند که مورد پسند مخاطب هم باشد. به تعبیری علاوه بر اینکه در تولید محتوا موفق است، در جذب مخاطب هم موفق عمل کرده است.
کارافزار یا همان اپلیکیشن فیلیمو در کافه بازار بیش از یک و نیم میلیون بار نصب شده است و رتبه الکسای سایت فیلیمو هم در یکسال گذشته تقریبا نصف شده و حالا در میان انبوهی از تارنماها با موضوعات مختلف فیلیمو چهاردهمین سایت ایران است.
چرا مردم حاضرند برای تماشای آنلاین فیلم هزینه کنند؟
نکته مهمی که از گزارههای بالا قابل استخراج این است که شمار زیادی از مردم و مخاطبانِ فیلم و سریال و محتواهای مشابهش، آنقدر تشنه محتوای مناسب و جذاب هستند که حاضرند برای تماشای آن هزینه هم بکنند. در روزگاری که کرونا در کنار سومدیریتها دست به دست هم داده و اوضاع و احوال معیشتی مردم را با سختی همراه کردهاند، شمار زیادی از مردم حاضرند هزینه کنند، اشتراک بخرند، پول اینترنت هم پرداخت کنند تا فیلم خوب ببینند و سریال با کیفیت تماشا کنند.
هزینه کرد مردم در این بازار در حالی رخ میدهد که در سوی دیگر میدان، صداوسیما 24 ساعته و در قالب شبکههای متعدد به مخاطبان محتوای رایگان ارائه میدهد. عقل اقتصادی میگوید که کسی نباید کالای رایگان را رها کرده و برای تهیه کالایی مشابه آن هزینه کند، مگر آنکه کالای رایگان چیزی بی و یا کم کیفیت باشد و در مقابل کالای فروختنی، مطاعی ارزشمند و قابل توجه باشد.
اینکه آمار تماشای فیلم و سریالهای فیلیمو در مقابل فیلم و سریالهای صداوسیما قابل توجه باشد، نشان دهنده این است که شبکه نمایش خانگی و پلتفرمهای برخط گوی رقابت را از رسانه ملی ربوده و رقیب را پشت سر گذاشتهاند.
ستارههایی که یکی پس از دیگری از صداوسیما کوچ میکنند
صداوسیما یکی پس از دیگری ستارههای سابق خود را از دست داده و درخشش آنها را در پلتفرمهای برخط به تماشا مینشیند. در روزگاری که مهمترین راهکار مدیران این سازمان برای جذب مخاطب، ظاهرا به تولید شمارههای 2 و 3 و 4 و حتی 6 و 7 سریالها و یا بازپخش مجموعههای پرطرفدار قبلی محدود و معطوف شده، فیلیمو مشغول همکاری با بزرگان سینمای ایران است و سریالهایی میسازد که فقط شنیدن نام کارگردان و عوامل آن، مخاطب را برای تماشا کردنش وسوسه میکند.
حسن فتحی پس از «شهرزاد» و «مست عشق» مشغول ساختن «جیران» برای فیلیمو است، سیروس مقدم در کنار گمانهزنی و ارزیابی شرایط برای ساخت «پایتخت7»، حالا مشغول ساخت «جزیره» برای فیلیمو است. محمد کارت پس از درخشش در «متری شیش و نیم» اکنون مشغول ساخت «یاغی» برای فیلیمو است. محمدحسین مهدویان پس از ماجراجویی با «شیشلیک» دوباره هوای همکاری با جواد عزتی به سرش زده و مشغول ساخت «زخم کاری» برای فیلیمو است. در کنار این نامها باید از محسن تنابنده هم نامبرد که پس از تجربه فیلمسازی در «قسم» حالا به فکر سریالسازی افتاده و «ماساژور» را برای فیلیمو میسازد. اگر به این لیست «آکتور» نیما جاویدی و «قبله عالم» حامد محمدی هم اضافه شود، گواه و مصداق روشنی برای پاراگراف قبلی ذکر شده است.
زنگ خطر برای مدیران صداوسیما به صدا در آمده است
گرچه گسترش اینترنت در کشور مردم را با پلتفرمهای آنلاین بیشتر آشتی میدهد و کمتر بودن برخی ممیزیها در شبکه نمایش خانگی بازیگران و هنرمندان را به سمت کار کردن در این مدیوم تشویق میکند؛ اما گزارهها و اعداد و ارقام ذکر شده در گزارش فیلیمو به مثابه یک زنگ خطر جدی برای مدیران صداوسیما برای تغییر رویه در تولید محتواست.
گسترش پلتفرمهای آنلاین نمایش فیلم به کمک پهن شدن سفره اینترنت در نقاط دور و نزدیک کشور امری پسندیده و موجب پیشرفت هنر ایران زمین است، اما ضعیف شدن صداوسیما به عنوان بستری فراگیر برای نمایش محتوا و کارخانهای بزرگ برای پرورش استعدادهای هنری، امری نگران کننده و خطرناک است. امید که مدیران این سازمان با چشمانی باز به شرایط موجود نگریسته و در سیاستهای خود تجدیدنظر کنند.
استقبال مردم از برنامههایی همچون «عصر جدید» و یا سریال «پایتخت» نشان میدهد که مخاطب با صداوسیما قهر نکرده و فقط از حجم انبوه محتوای کم کیفیت شِکوه دارد. این گلایههای به حق مردم میتواند با تغییر رویکرد مدیران صداوسیما و بیشتر شدن آثار درجه یک، به تحسین تبدیل شود.
انتهای پیام/4139/
انتهای پیام/