صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۱۸ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
رسولی خبر داد؛

پیش‌بینی مراکز لجستیک ریلی برای پشتیبانی از بندر چابهار/ چابهار با اتصال به ریل هاب منطقه می‌شود

مدیر عامل راه‌آهن گفت: برای پشتیبانی از بندر چابهار سه نقطه به‌عنوان مرکز لجستیک پیش‌بینی شده و ایجاد آن در دستور کار راه‌آهن قرار گرفته است که مهم‌ترین آن مرکز لجستیک زاهدان است.
کد خبر : 569207

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا،  سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن در حاشیه برگزاری اجلاس دریایی هندوستان ۲۰۲۱ گفت: امسال برای اولین بار از راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران توسط کشور میزبان یعنی دولت هند، برای حضور در این نشست دعوت شد و طبیعتاً ما از این فرصت برای معرفی ظرفیت‌های حمل‌ونقل ریلی کشور به جامعه دریایی دنیا به‌ویژه منطقه استفاده کردیم.


وی با بیان اینکه در این نشست توانایی‌ها و رویکرد راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران را در توسعه همکاری‌های حمل‌ونقل دریایی - ریلی به‌ویژه تقویت کریدورهای بین‌المللی ریلی مطرح شد، افزود: خوشبختانه این امر مورد استقبال اعضای نشست قرار گرفت.


مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به حضور کشورهای تأثیرگذار منطقه‌ای در توسعه بنادر، حمل‌ونقل ریلی و کریدورهای شمال - جنوب و شرق - غرب اظهار داشت: از جمله نمایندگانی از کشورهای هند، آذربایجان، روسیه، افغانستان و ترکیه در این اجلاس حضور داشتند و فرصت خوبی برای هم‌اندیشی پیرامون حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت کالا و تقویت کریدورهای بین‌المللی ریلی فراهم شد.


رسولی با یادآوری اینکه عنوان سومین روز از این اجلاس روز چابهار بود، اظهار کرد: چابهار یکی از بنادر مهم و تنها بندر اقیانوسی کشور است که دولت هند در سرمایه‌گذاری جهت توسعه بندر شهید بهشتی آن مشارکت دارد.


وی افزود: ویژگی‌های منحصربه‌فرد این بندر و همین‌طور اتصال ریلی آن در آینده نزدیک، این بندر را به عنوان یکی از بنادر تأثیرگذار در حمل‌ونقل بین‌المللی کالا، به‌ویژه ترانزیت کالا میان کشورهای شبه‌قاره ‌هند و کشورهای CIS تبدیل می‌کند.


معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: از جمله موضوعاتی که در این نشست مطرح شد، اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور بود. این طرح در حال اجرا است و امیدواریم که در سال ۱۴۰۰ فاز اول آن به بهره‌برداری برسد.


وی افزود: تکمیل کریدور ریلی شمال-جنوب با اتصال مسیر رشت به آستارا از جمله دیگر مواردی بود که در این اجلاس مطرح شد و مسیر ایران به عنوان یکی از بهترین مسیرها (به لحاظ ترانزیت تایم و هزینه) برای اتصال هند به کشورهای CIS و کشور‌های اروپای شرقی مورد تأکید قرار گرفت.


مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه بندر چابهار برای اتصال کشورها به یکدیگر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه کشور هند یکی از موفق‌ترین کشورها در حوزه توسعه بنادر خشک و پایانه‌های کانتینری درون سرزمینی (ICD) است، قبل از برگزاری این اجلاس مذاکراتی با یکی از شرکت‌های دولتی هند داشتیم.


وی گفت: در این مذاکرات، طرف هندی علاقه‌مند بود که در توسعه مراکز لجستیکی از جمله مراکز لجستیکی پشتیبان بندر چابهار مشارکت داشته باشد، بنابراین پیرامون این موضوع نیز گفت‌وگوهای لازم انجام و از اعضای شرکت‌کننده در نشست جهت سرمایه‌گذاری در توسعه مراکز لجستیک دعوت کردیم.


رسولی افزود: خوشبختانه خط ریلی بندر چابهار- زاهدان نیز با سرعت خوبی در حال اجرا است و پیش‌بینی می‌شود فاز اول آن در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.


معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: برای پشتیبانی از بندر چابهار سه نقطه به‌عنوان مرکز لجستیک پیش‌بینی شده و ایجاد آن در دستور کار راه‌آهن قرار گرفته است که مهم‌ترین آن مرکز لجستیک زاهدان است و دو نقطه دیگر مراکز لجستیک مرزی میرجاوه و شمتیغ هستند.


وی با تأکید بر اینکه یکی از کوتاه‌ترین و باصرفه‌ترین مسیرهای اتصال کشورهای حوزه خلیج‌فارس و شبه‌قاره هند به کشورهای حاشیه دریای خزر و شرق اروپا کریدور شمال - جنوب است، گفت: راه‌اندازی این کریدور حائز اهمیت بوده چرا که ایران به لحاظ منافع اقتصادی سیاسی وامنیتی از اولویت بالایی برخوردار است.


وی افزود: این کریدور در مسیر بندرعباس به سمت شمال تکمیل شده و تا رشت مسیر ریلی آن در حال بهره‌برداری است، تنها مسیر رشت به آستارا حدود ۱۶۰ کیلومتر تکمیل نشده که امیدواریم در آینده نزدیک این اتصال ریلی نیز انجام و کریدور ریلی به‌صورت کامل مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. هرچند در حال حاضر این کریدور ریلی از طریق حمل ترکیبی ریلی - جاده‌ای - ریلی قابل‌استفاده است.


وی در پایان با اشاره به مذاکرات انجام شده در حاشیه این اجلاس، گفت: مذاکرات خوبی پیرامون موضوعات مختلف از جمله ترانزیت کالا و کانتینر در کریدور شمال - جنوب با یکی از شرکت‌های بزرگ و مهم هندی و توسعه مراکز لجستیک با شرکت هندی دیگری انجام شد و امیدواریم در مذاکرات آتی به سند همکاری تبدیل شود.


گفتنی است، اجلاس دریایی ۲۰۲۱ هندهر دو سال یک‌بار ر باهدف توسعه بنادر و حمل‌ونقل برگزار می‌شود که مسائل و موضوعات مرتبط به بنادر و لنگرگاه‌ها در این اجلاس موردبحث و بررسی قرار می‌گیرد.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر