صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۰۳ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
با حضور امام جمعه بیرجند صورت گرفت؛

دانش‌آموختگی نخستین گروه از دانشجویان بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند

نخستین گروه از دانشجویان بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند فارغ‌التحصیل شدند.
کد خبر : 569147

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از بیرجند، حجت‌الاسلام سیدعلیرضا عبادی  امام جمعه بیرجند در مراسم دانش‌آموختگی نخستین گروه از دانشجویان بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند اظهار کرد: علم قدرت و سیطره است، شخص و جامعه‌ای که از علم تهی بوده باید توسری خور باشد. علم قدرت ایجاد می‌کند که باب جداگانه است و وجوب خاص دارد، به‌ویژه در زمان ما که علم ابزاری برای سلطه ظالمان و ستمگران شده و فقط راه خنثی کردن آن این است که اهل ایمان و اسلام به علم مجهز شوند و از دشمن پیشی بگیرند و او را خلع سلاح کنند.


وی افزود: به جایگاه علم در زندگی انسان از دو بعد نگاه می‌شود، یکی اینکه انسان از نظر خلقت بر اساس فطرت به‌عنوان اصل در کنار بقیه اصول روحش تشنه علم است و از جهل رنج می‌برد و در جهل شرمنده است، از این حیث پس علم فریضه فطری بوده و وقتی دین تعبیر به فریضه می‌فرماید، منشأ ارشادی دارد نه تشریعی و اشاره می‌فرماید به فطرت انسان که خواه‌وناخواه کنجکاو است.


نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی در تبیین حدیث العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه، گفت: تعبیر اسلام از علم تعبیر فریضه است و این اجتناب ناپذیر است. انسان طوری آفریده شده که اگر سالم باشد مانند تشنه‌ای که دنبال آب است، تشنه علم بوده و می‌خواهد بداند و از نادانی رنج می‌برد جدا از اینکه آن علم در زندگیش مؤثر باشد یا نه مؤثر نباشد، می‌خواهد بداند در اوج آسمان‌ها، کهکشان‌ها و اعماق دریاها چه می‌گذرد، پس علم فریضه فطری است.


عبادی ادامه داد: علم در این خلاصه نمی‌شود و زاویه دیگر دارد و آن این است که انسان برخلاف باقی موجودات طوری آفریده شده که به دنبال علم برود، باقی موجودات منازلی که از مبدأ تا مقصدشان طی می‌کنند بر اساس غریزه هدایت می‌شوند و هیچ نیازی به تعلم ندارند، مانند زنبورعسل که در مدت کوتاه عمر خود از همان ابتدا مهندس بوده و به کلاس و آموزش نیاز ندارد؛ اما انسان  موجود نامتناهی است و از مبدأ تا مقصد باید یاد بگیرد و اگر یاد نگیرد از همه موجودات عقب مانده‌ به طوری که حتی حرف زدن را یاد ندارد.


اسلام برای مسلمان سرفرازی و استقلال می‌خواهد



وی عنوان کرد: آنچه باید انسان بداند فراتر از زمین و آسمان بوده و در این مورد کسب علم و تعلم  فریضه و واجب شرعی است. از بهترین عبادات کسب علم بوده به طوری که مرحوم قمی در ثواب عبادات شب قدر علاوه بر بیان انواع و اقسام نمازها و دعاها می‌فرماید که افضل از همه این اعمال در این شب کسب علم است که این جایگاه بالای علم را نشان می‌دهد. کسی که به‌دنبال علم می‌رود به تناسب مکان و زمان عناوین ارزشی دیگری مانند جهاد هم پیدا می‌کند با توجه به شرایط زمانه و جهان تعلیم و تعلم جهاد فی سبیل الله می‌شود.


نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی مطرح کرد: در گذشته مسلمین منشأ اصلی علم و دانش بودند و از اطراف دنیا به کشورهای اسلامی و حوزه‌های دانش مسلمین روی می‌آوردند و کسب علم می‌کردند؛ اما وقتی این تجهیزات از دست مسلمان به دست دشمنان افتاد آنان از آن حداکثر سوءاستفاده را کردند.بعد از سقوط کشور عثمانی و تجزیه کشورهای اسلامی تسلط دشمن به‌گونه‌ای شد که تا حدی اجازه صدور و نشر علم را برای مسلمین دادند که علم بتوانند خدمت گذار آنان باشند و علم را به منافع خودشان محدود کردند و کشورهای اسلامی را عقب نگه داشتند.


عبادی خاطرنشان کرد: امروز دشمنی‌های استکبار جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد و طرح برخی مسائل مانند مسئله هسته‌ای و حرف‌های دیگر آنان بهانه است، اصل برای آنان شیوه و سیستم جمهوری اسلامی بوده که بر اساس استقلال و با رشد علمی آنان را سر جایشان خواهند نشاند و این مسئله‌ای نیست که مربوط به ایران باشد.


وی ادامه داد: همه مسلمان‌های فهمیده در عالم می‌دانند که اسلام برای مسلمان سرفرازی و استقلال می‌خواهد نه وابستگی و طرح جمهوری اسلامی هم این است که همه کشورهای اسلامی در هر جایی که هستند به‌صورت مستقل بر اساس آن اصول و پایه‌هایی که خودشان دارند، مستقل شوند.دشمن از این طرح جمهوری اسلامی می‌ترسد. این طرح باید در دیگر کشورهای اسلامی سرلوحه قرار بگیرد،  تحریم و کارشکنی و راه انداختن افراد مفسد که مسلمان‌ها را بکشند و اختلافات داخلی راه بیندازند، این‌ها همه برای این است که جامعه اسلامی را عقب نگه‌دارند.


آمریکایی‌ها فرصت طلایی مردم افغانستان را سوزاندند



نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی یادآور شد: طوایف مختلف افغانستان در استعداد نخبه هستند و خدا به آنها استعداد زیادی داده که در کنار این استعداد خدا به آنها سخت‌کوشی فراوان نیز عطا کرده و حدود ۴۵ سال است که مردم افغانستان مظلوم واقع شده‌اند و دنیا از دور فقط تماشاگر بوده، همه منتظر روزی هستیم که این کشور و بقیه کشورهای اسلامی بر اساس تعالیم اسلام از زیر بار کفار و مشرکان آزاد شوند و پیشرفت‌های شایسته کهشان آنهاست برای آنها پیش بیاید.


عبادی اظهار کرد: آمریکایی‌ها فرصت طلایی مردم افغانستان را مانند جانشان سوزاندند، انتظار داریم که شرایط و بصیرتی در کشورهای اسلامی پیش بیاید که این‌همه ظلم به کشورهای اسلامی از قبیل افغانستان، یمن، سوریه، لبنان، فلسطین مظلوم و هر کشور مظلوم دیگری که زیر ظلم و ستم این جنایتکاران است، نجات یابند.


انتهای پیام/4121/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر