صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۵۲ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
آنا گزارش می‌دهد؛‌

آیا کیفیت پایین آموزشی در مدارس با نحوه جذب معلمان ارتباط دارد؟/ لزوم تشکیل کمیته تخصصی برای بررسی تنزل کیفیت آموزش در مدارس

یک نماینده مجلس در خصوص کیفیت پایین آموزش در مدارس می‌گوید، برای بررسی وضعیت کیفیت آموزش در ایران در سال‌های اخیر باید کمیته‌ای تخصصی تشکیل شود و این موضوع با آمار و ارقام بررسی و با سال‌های گذشته مقایسه شود.
کد خبر : 567990

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در بسیاری از کشورها آموزش به‌عنوان یک امر مهم و حیاتی در توسعه و پیشرفت جوامع  همواره جزو اولین اولویت های بودجه‌دهی و برنامه‌ریزی است.


در ایران نیز یکی از بند‌های برنامه ششم توسعه، ارتقای جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی بوده و در قانون اساسی کشورمان هم به آموزش رایگان تاکید زیادی شده است. 


اما با این وجود در سال گذشته تنها، ۱۳/۹ درصد از بودجه عمومی کشور به وزارت آموزش و پرورش تعلق گرفت؛ در حالی که این بودجه در بسیاری از کشور‌ها حداقل بین ۲۰ تا ۲۵ درصد از اعتبارات کشور را شامل می‌شود.


فارغ از موضوع بودجه،‌ سال‌هاست نوعی نا‌بسامانی در حوزه جذب معلم وجود دارد که این نابسامانی‌ها خود را طی 10 سال در تصویب یک قانون و 11 الحاقیه نمایان کرده که همچنان نیز به سرانجام درستی نرسیده است.


به باور برخی کارشناسان بی‌توجهی به کیفیت متون آموزشی از دیگر مسائلی است که آموزش، در مدارس  ایران را تحت تاثیر خود قرار داده است.


برخی روش جذب معلم در سال‌های اخیر را دلیل تنزل کیفیت آموزش می‌دانند


در این رابطه حسین حق‌وردی، عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش‌ و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، اظهار کرد: مسائلی که در خصوص پایین بودن کیفیت در آموزش‌ و پرورش مطرح می‌شود، یقینی نیست ولی برخی منتقدان روش جذب معلم در سال‌های اخیر، این تنزل کیفیت را پذیرفته‌اند و آن را ناشی از روش جذب معلم در سال‌های اخیر می‌دانند.


وی گفت: برخی منتقدان اعتقاد دارند جذب‌های سال‌های اخیر کارشناسانه و منطقی نبوده و در خصوص علت تنزل کیفیت آموزش به این روند جذب استناد می‌کنند.


این عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی افزود: برای بررسی وضعیت کیفیت آموزش در ایران در سال‌های اخیر ابتدا باید کمیته‌ای تخصصی تشکیل شود و این موضوع را با آمار و ارقام بررسی و با سال‌های گذشته مقایسه کند.


حق‌وردی تأکید کرد: ابتدا باید صحت تنزل آموزش در مقایسه با سال‌های قبل توسط کمیته‌ای تخصصی تأیید و سپس علت‌یابی و ریشه‌یابی شود و در نهایت متناسب با نتایجی که به دست می‌آید راه‌حل‌هایی برای این موضوع در نظر گرفته شود.


این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: کمیته حقیقت‌یاب باید بر اساس آمار و ارقام در این زمینه‌ها تصمیم‌گیری کند و مجلس تشکیل این کمیته را ضروری می‌بیند.


بنابراین گزارش اگرچه می‌توان بر نحوه جذب معلمان در سیستم آموزش کشور خُرده گرفت ولی باید اعتراف کرد نمی‌توان تمام مشکلات آموزشی کشور را پای معلمان با کیفیت پایین دانست و قطعاً بخشی از آن به نحوه برنامه‌ریزی برای آموزش و یا محتواهای درسی ضعیف برمی‌گردد.


با این‌حال شیوع کرونا در کشور و تعطیل شدن آموزش‌های حضوری در مدارس هم می‌تواند دلیلی بر کیفیت پایین آموزش به دانش‌آموزان و محصلان باشد؛ زیرا عدم نظارت جدی معلمان بر دانش‌آموزان به دلیل حضور نداشتن در مدارس و بعضاً مشغله کاری والدین در منازل که فرصتی بر کنترل وضعیت تحصیلی آنان ندارند دو عامل مهم در تنزل سطح آموزشی محصلان است, شاید بر همین اساس بود که در روزهای اخیر زمزمه‌هایی مبنی بر حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس و بازگشایی مراکز آموزشی از سال تحصیلی آینده به گوش می‌رسد.


انتهای پیام/4159/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر