صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

بازیگرانی که «پدر» را بر پرده نقره‌ای و قاب کوچک ماندگار کردند

شخصیت پدر به عنوان یکی از ارکان اصلی نهاد خانواده بارها سوژه اصلی آثار سینمایی و تلویزیونی شده است.
کد خبر : 566866

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، خانواده از مضامین مهم و پرتکرار آثار سینمایی به‌ویژه در سینما و تلویزیون است. این جایگاه به اندازه‌ای است که عبارت فیلم یا سریال خانوادگی به مفاهیمی جاافتاده و پرکاربرد در این حوزه بدل شده‌اند.


 


فیلمنامه‌نویسان و سازندگان فیلم و سریال در کشور ما بارها عناصر تشکیل‌دهنده یک خانواده یعنی پدر، مادر و خواهران و برادران و در سطحی بالاتر پدربزرگ و مادربزرگ را محور آثار خود قرار داده‌اند. در این گونه آثار، مناسبات اعضای خانواده با یکدیگر و یا شیوه مواجهه آن‌ها با یک مسئله بحرانی و یا وضعیت جدید سوژه اصلی فیلم یا سریال بوده است.


در این میان «پدر» به عنوان یکی از ارکان اصلی نهاد خانواده بارها سوژه اصلی آثار سینمایی و تلویزیونی قرار گرفته‌اند. در تاریخ سینما و تلویزیون ایران بازیگران زیادی در قالب شخصیت «پدر» نقش آفرینی کرده‌اند؛ نقش‌هایی که با مختصات گوناگون و بسترهای محیطی و داستانی متفاوت در ذهن مخاطبان ایرانی ماندگار شده است.


همزمان با ولادت حضرت امیرالمومنین علی (ع) و روز پدر مروری بر  تعدادی از نقش آفرینی‌ها‌ی  ماندگار  سینمایی و تلویزیونی  این بازیگران در نقش پدر داشته‌ایم.


1- محمدعلی کشاورز ( پدرسالار)


زنده‌یاد محمدعلی کشاورز در طول دوران طولانی و پربار فعالیت خود بارها نقش پدر را در سینما و تلویزیون بازی کرد، اما بی‌تردید ماندگارترین نقش آفرینی او به عنوان پدر با سریال «پدرسالار» به کارگردانی مرحوم اکبر خواجویی رقم خورد.



کشاورز در این مجموعه تلویزیونی که در سال 1374 روی آنتن تلویزیون رفت، نقش (اسدالله خان) پدر دلسوز، مهربان، زحمتکش و در عین‌حال مقتدر، سختگیر و لجباز خانواده را ایفا می‌کرد. پدری که تأکید ویژه‌ای روی خانواده و احترام به سنت‌ها داشت و این ویژگی او گاه تا مرز دخالت در زندگی فرزندانش نیز پیش می‌رفت.


هنرنمایی مرحوم کشاورز در نمایش توأمان اقتدار و مهرورزی «اسدالله خان» بسیار طبیعی و ملموس بود و هیچ‌گاه از ذهن مخاطبان پاک نمی‌شود.


2- داریوش ارجمند( مجموعه ستایش)


شاید بتوان گفت حشمت فردوس در «ستایش» همان «اسدالله خان» دهه هفتاد بود که به دهه نود پرتاب شده بود. با این حال داریوش ارجمند با تکیه بر سال‌ها تجربه بازیگری و ارائه کدهای مخصوص به خود توانست تا حد زیادی بین این دو شخصیت فاصله‌گذاری کند.



نقش‌آفرینی او به عنوان یک پدر سخت‌گیر، مستبد و البته در ادامه شکست‌خورده و پشیمان موردتوجه مخاطبان قرار گرفت آن‌قدر که بسیاری از آنها سریال ستایش را با نام حشمت فردوس می‌شناسند.


3- خسرو شکیبایی ( کیمیا/ خانه سبز/ خواهران غریب/ دست‌های خالی/ دل‌شکسته)


زنده‌یاد شکیبایی نیز در فیلم‌ها و سریال‌های زیادی نقش پدر را بازی کرد، اما به‌نظر می‌رسد فیلم‌های سینمایی کیمیا ( احمدرضا درویش) ، خواهران غریب (کیومرث پورا حمد) دست‌های خالی (محمدعلی طالبی) و دل‌شکسته (علی روئین‌تن) در کنار سریال خاطره‌انگیز «خانه سبز» از ماندگارترین آثاری باشد که وی در آنها نقش «پدر» را ایفا کرده است.



بازی حسی و شیوه خاص ادای دیالوگ‌ها و زبان بدن شکیبایی باعث شده تا نقش آفرینی‌های او در جایگاه پدر در ذهن مخاطب بنشیند.


4- علی نصیریان ( بوی پیراهن یوسف، میوه ممنوعه، برادرجان، شهرزاد)


بازی درخشان  علای نصیریان بازیگر توانمند کشورمان در فیلم سینمایی «بوی پیراهن یوسف» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و سریال های «میوه ممنوعه» ، باردجان ( محمدرضت آهنج) و شهرازد «شهرزاد» به کارگردانی حسن فتحی جزو به یادماندنی ترین نقش آفرینی های وی در نقش «پدر» بوده است.



 نصیریان در فیلم «بوی پیراهن یوسف» یکی از بهترین بازی های خود را به نمایش گذاشته است. پدری که در فراق  پسر مفقوالاثرش  هم با امیدوار به وصال اوست  و می‌خواهد همه شهر را برای ورود فرزندش چراغانی کند.


او در « میوه ممنوعه» بازرگانی متمول، خانواده‌دوست و اهل حرام و حلال به نام «حاج یونس» است که ورد دختری جوان به زندگی او روابطش با اعضای خانواده را به شدت دچار چالش می‌کند. او در «شهرزاد» هم به خوبی خصلت‌های متناقض «بزرگ‌آقا» در مواجهه با اطرافیان و دختر دردانه‌اش را به بیننده منتقل کرد.


5- مهدی هاشمی( آقا یوسف)


مهدی هاشمی در فیلم «آقا یوسف» پدری میانسال است که با تنها دخترش (هانیه توسلی) زندگی می‌کند. آقا یوسف  همه زندگی خود را  وقف دخترش کرده و برای این‌که  او در زندگیش احساس کمبود نکند از بسیاری از خوشی‌ها وآرزوهای خود گذشته است.



 مهدی هاشمی در این فیلم تصویری متفاوت  و در عین حال دیرآشنا از  یک پدر دلسوز ایرانی ارائه داد. او به خاطر همین توانمندی توانست سیمرغ بلورین جشنواره فجر را نیز از آن خود کند. هاشمی در این فیلم پدری بازنشسته است که پنهان از چشم دخترش درخانه های مردم کار می‌کند و روزگار می‌گذراند او به طور اتفاقی شاهد رابطه دخترش با یکی از مشتریانش شده و ناگهان درخود شکسته و مجنون و دیوانه وار سر به کوی و خیابان می گذارد.


6- پرویز پرستویی (آژانس شیشه‌ای، به نام پدر/ زیرتیغ)


پرویز پرستویی هم از جمله بازیگریانی است که تاکنون در آثار بسیاری نقش پدر را ایفا کرده است اما قطعاً بازی او در فیلم های سینمایی «به نام پدر» و «آژانس شیشه ای» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و «مهمان داریم» به کارگردانی محمدمهدی عسگر پور و همچنین سریال تلویزیونی «زیر تیغ» به کارگردانی محمدرضا هنرمند جزو به یادماندنی ترین نقش های «پدری» هستند که این بازیگر تاکنون آن را به تصویر کشیده است.



7- شهاب حسينی (حوض نقاشی)
شهاب حسيني يك بار ديگر در فيلم‌هاي «سوپراستار» و «يكي مي‌خواد باهات حرف بزنه» اين نقش را تجربه كرده بود اما دغدغه‌های پدرگونه او در فيلم «حوض نقاشی» بيشتر به چشم آمد.



8- رضا ناجی (آواز گنجشك‌ها)
رضاناجی در  فيلم « آواز گنجشک ها» يك پدر دغدغه‌مند است؛ پدری كه پس از اخراج، دست به هر كاري مي‌زند تا نان آور خانه‌اش باشد و در اين مسير مشكلاتی برای فرزندان و همسرش پيش مي‌آيد كه او را مجبور مي‌كند در همين شرايط، سنگ صبور آنها نيز باشد.



این نقش توانست برای او خرس نقره‌ای جشنواره برلين و جوايز متعددی از جشنواره‌های بين‌المللی را به همراه داشته باشد.


9- محمد کاسبی( پدر، خوش رکاب، سه درچهار)


یکی دیگر از پدران سینما و تلویزیون ایران است. این بازیگر نه تنها در فیلم «پدر» به کارگردانی مجید مجیدی بلکه در آثار تلویزیونی زیادی همچون «خوش رکاب»، «خوش غیرت» و «سه درچهار» نیز تصویری حقیقی از پدران مقتدر را به تصویر کشیده است.



انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر