صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۲۸ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
مسئول دبیرخانه طرح بینش مطهر در قم مطرح کرد؛

تبیین جوهره نظام فکری شهید مطهری با اجرای طرح بینش مطهر

مسئول دبیرخانه طرح بینش مطهر در دانشگاه آزاد اسلامی استان قم گفت: اجرای طرح بینش مطهر باعث شد جوهره‌ای که در نظام فکری شهید مطهری وجود داشت، تبیین شود.
کد خبر : 565797

حجت‌الاسلام ناصر قیلاوی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در قم درباره اجرای طرح بینش مطهر در  دانشگاه آزاد اسلامی استان قم اظهار کرد که طرح بینش مطهر به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی قم با حضور استادان و کارکنان این واحد دانشگاهی در 12 جلسه حضوری با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی پردیسان برگزار می‌شود.


این مسئول ادامه داد: جوهره‌ای که در نظام فکری شهید مطهری وجود دارد باید در کارگاه‌های طرح بینش مطهر بحث شود. در این کارگاه‌ها لازم است از مصرف‌کننده بودن عبور کرده تا بتوانیم این نظام را برای مسائل جدید استخراج کنیم؛ چراکه این هدف و حقیقت اصلی دوره طرح بینش مطهر است.


وی افزود: طرح بینش مطهر در استان قم بین دبیرخانه‌های بینش مطهر استانی و واحدهای دانشگاهی هر استان برگزار می‌شود. فراهم ساختن لوازم اجرایی طرح بینش مطهر بر عهده دانشگاه و حیثیت‌های علمی و محتوایی این طرح بر عهده دبیرخانه‌های بینش مطهر است.


مسئول دبیرخانه طرح بینش مطهر در استان قم درباره سیر محتوایی طرح بینش مطهر به آنا گفت: در فرآیند اجرای طرح بینش مطهر به‌صورت هفتگی محدوده‌ای از آثار شهید مطهری توسط شرکت‌کنندگان مورد مطالعه قرار می‌گیرد و روزهای سه‌شنبه هر هفته کلاس آنلاین طرح بینش مطهر برگزار و علاقه‌مندان می‌توانند به‌صورت آنلاین در این طرح حضور داشته و یا از فایل‌های آفلاین سایت استفاده کنند.


قیلاوی‌زاده عنوان کرد: در کارگاه‌های طرح بینش مطهر، رفت‌وبرگشت علمی اتفاق می‌افتد و قرار نیست محتوایی خوانده شود و از آن عبور کنیم، قرار است مطالعات حلاجی شود و مروج آن باشیم و اگر نقدی داریم مورد بحث قرار گیرد، همان‌طور که سیره خود استاد شهید مطهری اینگونه بوده است.


باید در اندیشه‌های اسلامی مباحثه صورت گیرد


وی مطرح کرد: شهید مطهری تأکید داشت که باید در اندیشه‌های اسلامی مباحثه صورت بگیرد. در اندیشه‌های اسلامی و اندیشه‌های انقلاب اسلامی همین اتفاق باید بیفتد؛ بنابراین وقتی مطالعه و مباحثه انجام شود در گروه‌بندی‌هایی که توسط همیار استاد تشکیل شده گروه‌های 6 نفره ایجاد، سؤالات مطرح و در گام نخست به سؤالات مطرح‌شده پاسخ داده می‌شود.


این مدرس و پژوهشگر حوزه علمیه قم توضیح داد: دومین گام در اجرای طرح بینش مطهر بیان برخی از زیرساخت‌های اندیشه‌های شهید مطهری است. برخی از آثار شهید مطهری آثار قلمی او بوده که کلمه به کلمه آن با عنایت نوشته‌شده یعنی هر کلمه مفهومی را وارد و کلمه بعدی مفهومی را استخراج می‌کند.


قیلاوی‌زاده خاطرنشان کرد: برخی از آثار مربوط به سخنرانی‌های استاد شهید مرتضی مطهری بوده که نیاز به واکاوی زیرساخت‌های اندیشه دارند تا علت مسئله معلوم شود؛ بنابراین نیاز به کارگاه‌هایی دارد تا زیرساخت‌های اندیشه‌ای معلوم شود. در کارگاه‌های طرح بینش مطهر بررسی می‌شود که متد و روش استاد شهید مطهری چه بوده تا به این نقطه از موفقیت رسیده که مقام معظم رهبری بعد از 40 سال از انقلاب و بعد از ظهور این همه اندیشمند وقتی می‌خواهند نظام اندیشه انسان را بیان کنند ارجاع به اندیشه‌های استاد شهید مرتضی مطهری دارند.


وی با تأکید بر اینکه تبادر حضرت آقا برای نظام فکری، شهید مطهری است، ادامه داد: وقتی مقام معظم رهبری می‌گوید نظام اندیشه اسلامی را یاد بگیرید ناخودآگاه می‌گوید شهید مطهری؛ وقتی حضرت آقا می‌خواهد بگوید دانشجویان مطالعه انجام دهند ارجاع به اندیشه‌های شهید مطهری می‌دهند؛ آیا شخص دیگری نبوده و آیا کسی بعد از شهید مطهری نیامده است؟


تحلیل زیرساخت‌های اندیشه‌های شهید مطهری


مسئول دبیرخانه طرح بینش مطهر تشریح کرد: در اجرای دومین گام از طرح بینش مطهر برخی از زیرساخت‌های اندیشه‌های شهید مطهری با توجه به کلاس‌بندی‌هایی که وجود دارد، تحلیل می‌شود. اگر آمار شرکت‌کنندگان افزایش یابد می‌توانیم کلاسی با گرایش علوم انسانی، فلسفی و رشته‌های بنیادین و کلاس دیگری با گرایش علوم طبیعی با استادان و کیفیت بیان مطالب متفاوت داشته باشیم.


قیلاوی‌زاده درباره سومین گام از اجرای طرح بینش مطهر در دانشگاه‌ها توضیح داد: از آنجایی‌که یکی از اهداف این دوره آماده شدن و پیدا شدن استادانی برای امتداد این دوره بین دانشجویان است؛ بنابراین جلسات کارگاهی در سه پارت زمانی گفت‌وگو، ارائه زیرساخت‌های فکری، ارائه حاضران شرکت‌کننده انجام گرفته که این ارائه توسط خود شرکت‌کنندگان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.


انتهای پیام/4121/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر