کانون
انیمیشن بچه زرنگ؟
- در مراحل پایانی انیمیشن بچه زرنگ هستیم و دارد آماده میشود برای نمایش و حضورهای جشنوارهایش.
پیشبینی از اکران یا جشنواره؟
- از فروردین و اردیبهشت آماده خواهد بود و حتماً حضور اولش فستیوال فجر خواهد بود، حتماً اصفهان خواهد بود، جشنواره پویانمایی در سال 1400 خواهد بود و حضورهای بینالمللی.
مراحل صداگذاری و ...
- بله، همه کارها انجام شده و مراحل پایان پایانش است. مرچندایز و متعلقاتش هم آماده شده. 500 قلم مرچنداز برایش آماده شده، طراحیهایش صورت گرفته، کاتولوگش تدوین شده و به دنبال پیدا کردن سرمایهگذار هستیم.
در حوزه بازار لوازمالتحریر و ...
- بله، یک مجموعه بسیار خوب، لوازمالتحریر، پوشاک، لباس، در حوزههای وسایل خانه و ... تهیهکننده محترمش آقای جعفری میتواند اطلاعات کامل را در اختیارتان بگذارد.
ویژگی مهم و وجه تمایز این انیمیشن؟
- من میتوانم سه ویژگی درجه یک در مورد این اثر بگویم. یکی اینکه توسط تیم ایرانی و جوان ساخته شده، دوم اینکه بالاترین سرعت را در پروداکشن و تولید در سینمای در جهان داشتهاند و میشود گفت با بزرگترین کمپانیهای تولیدکننده رقابت میکنند و این خیلی مهم است. سوم اینکه یک قصه کاملاً ایرانی است، تمام حوادث و وقایع ایرانی است و کاملاً یک انیمیشن ایرانی و تیم تولیدکننده هم یک تیم کاملاً حرفهای و با سوابق خوب وهستند.
در بحث لوازم جانبی، حداقل در دو سه دهه گذشته تولیداتی مثل پسرخانه و شکرستان داشتیم که حالا تولیدات کانون نبودهاند، چرا تا به حال این اتفاق نیفتاده؟ چرا مثلاً کانون نرفته با حوزه هنری تفاهمنامه کند که اگر شما نمیتوانید ما خودمان اقدام کنیم.
- ما خودمان داریم. عروسکهای 100 کاراکتر فیلمهای کانون آماده است و اولین AR در حال تولید است. قرار بود در این نمایشگاه اگر به صورت فیزیکی برگزار میشد، یک نمایشگاهی از کاراکترهای فیلمهای انیمیشن کانونی، 100تای اول آماده شده، 100تای دوم دارد آماده میشود که تا جشنواره پویانمایی 200 کاراکتر آماده میشود که در اختیار سرمایهگذارها بگذاریم برای ساخت عروسک انبوهشان که آماده شده، الان قاب شده و چون فیزیکی نشد و جشنواره مجازی شد، گفتیم که موزه AR آن را طراحی کنیم که برای اولین بار داریم این موزه را طراحی میکنیم.
جزء محصولات کانون است؟
- بله، همه فیلمهای کانون طی این سالها. چیزی حدود بیش از 2 هزار کاراکتر است که 100تای اول تولید شده، قرارداد 100تای دوم با سازنده بسته شده و دارد تولید میکند، بعد حالا تولید انبوهاش را هر سرمایهگذاری دوست داشت میتواند بیاید، به اضافه فیلمش که در کانون موجود است.
مثلاً کلاه قرمزی و پسرخاله از محصولات کانون نبوده ولی کانون با توجه به امکانات و تواناییهایی که دارد با تهیهکننده یا صداوسیما تفاهم کند؟ چون الان محصولات بیکیفیت فراوانی از مثلاً کلاهقرمزی داریم.
- چون آنها در انحصار و جزء برندینگ خودشان است. کالاهای ما مثل سارا و دارا به هر حال تولید کردیم.
ولی نتوانستند کار کنند.
- وقتی حقوق رایت رعایت نشود، برای همه کالاها این اتفاق دارد میافتد ولی ما داریم تلاش میکنیم که بتوانیم طراح و سرمایهگذار را در این فستیوال کنار هم قرار دهیم و به دور از اینکه فردا ممکن است کیفیت پایینتر هم تولید شود. فعلاً چیزی تولید و عرضه کنیم که بتوانیم یک جریان جدیدی را در حوزه مرچندایز و طراحی شخصیت کاراکتر داشته باشیم.
در ارتباط با بحث دانشگاه اسباببازی؟
- بحث یک دانشگاه و دو دانشگاه نیست، امیدواریم بعد از نشستهای تخصصی که امسال برگزار کردیم و به هر حال 10 پژوهشگر و 10 تولیدکننده درجه یک دانشگاهی بین افراد سخنران بودند، مدتهاست که کانون دنبال این است که بخش علمی را تقویت کند. مدتهاست که کانون دنبال این است که بخش علمی را تقویت کند. اصلاً شعار جشنواره بسترسازی برای این هنر-صنعت است. در یک بخشش تولیدکننده را باید حمایت کرد، در یک بخشش طراح را، در یک بخشش بخش دانشگاهی را. مطمئناً این اتفاق به زودی میافتد و به عنوان یک رشته دانشگاهی موفق که خیلیها طرفدار این رشته هستند میتوانند وارد این حوزه شوند در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، دانشگاههایمان میتوانند سرمایهگذاری کرده و این خط علمی را جلو ببرند.
تا الان گامی هم در این راستا برداشته شده؟
- هفته گذشته جلسهای با یکی از دانشگاهها داشتیم، آنها اعلام آمادگی کردند، از قبل هم دنبالش بودند که کانون کمکشان کند تا در وزارت علوم بتوانند ثبتش کنند و مراحل اداریاش را جلو ببرند.
الان رشته اسباببازی را نداریم؟
- نداریم و خیلی هم ضروری است چون هنر شده در کنار یک صنعت و بالاخره بخش دانشگاهیاش اصلاً از ضروریاتش است و در آن زنجیرهاش، حلقه دانشگاهش مفقوده است.
فیلم یدو را دیدید؟ با توجه به موفقیتی که داشت توضیح بفرمایید.
- بله، تهیهکننده و تولید خود ماست. فیلم یدو از تولیدات کانون است و با مشارکت مالی بنیاد سینمای فارابی ساخته شد. قصه انسانی و شریفی دارد که روز اول جنگ را نشان میدهد، یک خانواده که همه رفتهاند و اینها ماندهاند. بیش از 25 آیتم انسانی مثل گذشت، فداکاری، شجاعت، ایثار، خانواده و ... در این فیلم وجود دارد و در واقع سینمای کانونی است. سینمای کانون شاخصههای خودش را دارد. امسال با این فیلم در فجر شرکت کردیم و پنج جایزه و یک دیپلم افتخار گرفتیم.
فکر میکنید بتواند باز دوباره آن خاطره فیلمهای کانون را زنده کند؟
- همیشه سینمای کانون سینمای ارزشی بوده و همه فیلمهای قبلیمان هم همینجور بوده. برای نمونه فیلم قبلی ما اقیانوس پشت پنجره یا فیلم ضربه فنی هم به همین شکل بودند. سینمای کانون یک ژانر در دنیا است و ما تلاش میکنیم.
با آن چهرههای مطرحی که شاید در دهههای قبل بوده.
- حالا در دهههای آینده یدو و انیمیشنهای کانون را مثال خواهند زد. همیشه این بوده.
پس میتوانیم یدو را یک گام و یک سرفصل جدید بدانیم در ادامه...
- بله، در گذشته هم این اتفاق بوده و الان این یدو یک جریان جدیدی است. یک نگاهی است در فیلم ارزشی که بتواند بیاید در یک فستیوال کاملاً حرفهای جایگاه خودش را پیدا کند.
انتهای پیام/