افرادی در برههای از زمان بدون سواد کافی از وزارت علوم مدرک گرفتهاند
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمدرضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره اقدامات وزارت علوم برای سد کردن راه تقلب در امتحانات مجازی اظهار کرد: آنچه که در وزارت علوم انجام دادهایم تاکید بر نقش استاد در کنترل دانشجو است. استاد وقتی تک تک دانشجویان را بشناسد و بداند که دانشجو از چه سطح علمی برخوردار است، میتواند پیشبینی کند که چه نتیجهای در امتحانات پایان ترم خواهد داشت. دانشجویی که همیشه و در طول ترم ضعیف بوده قطعاً نمیتواند در امتحان پایان ترم بدرخشد.
دانشگاههای بزرگ مشکل تقلب در امتحانات مجازی را ندارند
وی ادامه داد: به همین دلیل تأکید کردهایم که ارزشیابی دانشجویان باید مستمر باشد که هماکنون در حال اجرایی شدن است. در ارزشیابی مستمر تقلب معنایی ندارد و اساتید هر جلسه از دانشجو پرسش و پاسخ دارند. برای ترم جدید هم به دانشگاهها نامه دادهایم که ارزشیابی مستمر انجام گیرد. اطلاعاتی که از معاونان آموزشی دانشگاههای بزرگ برای میزان تقلب دانشجویان گرفتیم حاکی از این است که آنها دچار این مشکل نیستند.
مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم درباره شائبه نمرههای بیحساب و کتاب به دانشجویان که باعث بالا رفتن سطح معدل آنها شده است، بیان کرد: معدلهای دانشجویان در ترمهای گذشته تغییری نکرده است. حداقل در دانشگاههای بزرگ ما این مشکل وجود ندارد که این نشان میدهد استادان با قاعده ارزشیابی پیش رفتهاند و نمره بیحساب و کتاب به دانشجویان داده نشده است.
آهنچیان افزود: در بحث تقلب در امتحانات مجازی بسته به زیر نظام که ۷ نوع است با مسائل مختلفی روبهرو هستیم. در یک نظام که انتظامی و امنیتیها هستند کلاسها و امتحاناتشان حضوری برگزار شد که یک مورد تقلب هم نداشتهاند. یک مورد دیگر حوزویها هستند که باز هم این مشکل را نداشتهاند. اکثر زیرنظامها از این اتهام مبرا هستند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: دانشجویی که تلاش کرده تا رشته برتر دانشگاهی قبول شود آینده خود را با تقلب خراب نمیکند و میداند که باید آموزش ببیند تا در آینده در بازار با افراد خیلی بزرگ رقابت کند.
به گفته این مقام مسئول، دانشجویانی که عزت نفس کافی ندارند و رشته خود را برتر نمیدانند حرمت خود و رشته تحصیلیشان را نگه نمیدارند.
مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم ادامه داد: دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری اصلاً امکان تقلب ندارند و در مقطع دکتری کلاً آزمونی وجود ندارد. وقتی این میزان تقلبها در آزمونهای پایان ترم را محاسبه کنیم متوجه میشویم که در تعداد کمی از دانشگاهها آن هم برخی از دانشجویان و فقط در برخی مقاطع مثل کارشناسی به این مسئله گرایش دارند که در قیاس با چهار میلیون دانشجو عدد کمی است.
باید جلوی مدرک گرفتن از راه تقلب را بگیریم
آهنچیان گفت: بیشتر مشکلات در مقطع کارشناسی و در تعدادی از دانشگاههاست. تقلب بهعنوان یک نقطه آسیب به حساب میآید و باید جلوی مدرک گرفتن حتی یک نفر به این شیوه را بگیریم. در شرایط برگزاری حضوری آزمونها هم کسانی را داشتیم که با استفاده از تقلب و جعل وارد فرآیند آموزش شده و مدرک گرفتهاند. این موضوع فقط مختص کشور ما نیست و در کشورهای خارجی هم این مسائل وجود دارد.
افرادی در برههای از زمان بدون سواد کافی از وزارت علوم مدرک گرفتهاند
وی افزود: نظام آموزش عالی مسئول فرآیندهای کلی آموزشی کشور نیست. البته متأسفیم که افرادی در برههای از زمان بدون سواد کافی از این وزارتخانه مدرک گرفتهاند، اما در حال تلاش برای جلوگیری از این قسم مسائل هستیم.
مدیرکل برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم با بیان اینکه مشخص نیست ترم آینده حضوری باشد یا غیرحضوری بیان کرد: از معاونان آموزشی خواستهایم تلاش خود را برای ارتقای کیفیت آزمونها داشته باشند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/4118/
انتهای پیام/