صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چشم‌انداز نادر از بخش روشن زمین + ویدئو

دیدن زمین از فاصله چند صد هزار کیلومتری نه تنها هیجان‌انگیز است و منظره زیبایی دارد، بلکه منشاء ادراک‌های علمی زیادی است که تاکنون به سادگی امکان‌پذیر نبود اما ناسا امکانات تازه‌ای را ارائه داده که این امر را ممکن کرده است.
کد خبر : 56188

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از وب‌سایت ناسا، تماشای منظره فضایی زمین در طول روشنایی روز، برای تمام نقاط امکان‌پذیر نبود مگر اینکه فضاپیماهای مختلفی به مدار فرستاده شوند یا روی کره ماه مستقر شویم.


اکنون ناسا، سازمان ملی فضانوردی آمریکا، با اتکا به داده‌های دریافتی از ماهواره DSCOVR توانسته مجموعه بسیار زیبا، با کیفیت و پیوسته‌ای از تصاویر زمین در زمان تابش نور خورشید (نیم‌کره روز) را جمع‌آوری و منتشر کند.


ماهواره DSCOVR این عکس‌ها را هر دو ساعت یکبار از بخش روز زمین گرفته و در کنار هم قرار داده است. قبل از این برای به دست آوردن چنین تصاویری باید میلیون‌ها دلار صرف چندین پروژه فضایی می‌شد که موفقیت آنها نیز تضمین شده نبود.


اکنون دانشمندان با استفاده از این تصاویر می‌توانند فعل‌وانفعالات آب و هوایی مانند جابه‌جایی ابرها، گرد و غبار و توفان‌ها را به دقت زیر نظر داشته باشند.


نتایج چنین دستاوردی برای آینده علم هوا و اقلیم‌شناسی، بسیار حائز اهمیت است چرا که در درک پدیده‌هایی مانند توفان‌ها، گردباد، تغییرات پوشش گیاهی و جابه‌جایی‌های عظیم آب و هوایی کمک زیادی می‌کند.


این عکس‌ها با توجه به کیفیت بسیار بالایی که دارند حتی در بررسی تغییرات لایه ازون نیز کارآیی دارند و به زودی علم آب و هواشناسی، با اتکا به داده‌هایی که از چند میلیون کیلومتر دورتر به دستش رسیده، تحولی عظیم خواهد داشت.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا



دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر