صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۰:۳۸ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
حسینی خبر داد؛

دستیابی به قوی‌ترین موتور سوخت جامد در حوزه فضایی

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع گفت: با پرتاب ماهواره‌بر ترکیبی ذوالجناح، به قوی‌ترین موتور سوخت جامد در حوزه فضایی دست پیدا کردیم.
کد خبر : 561035

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، سید احمد حسینی، سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: اولین پرتاب ماهواره‌بر ترکیبی ذوالجناح بود، ماهواره‌بر ترکیبی، به‌صورت ترکیبی از سوخت جامد و مایع استفاده می‌کند که برای اولین بار در ماهواره‌برهایمان از سوخت جامد استفاده کردیم، در این ماهواره‌بر، قدرتمندترین موتور سوخت جامد کشورمان مورد استفاده قرار گرفته است.


وی افزود: با این پرتاب به قوی‌ترین موتور سوخت جامد در حوزه فضایی دست پیدا کردیم؛ مرحله اول و دوم این ماهواره‌بر سوخت جامد است و مرحله سوم سوخت مایع است.


سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع با بیان اینکه سوخت جامد عمدتاً در مراحل اول پرواز ماهواره‌بر استفاده می‌شود چراکه انرژی زیادی را در یک بازه زمانی کم به ما می‌دهد، اظهار کرد: ایده اصلی ماهواره‌بر ذوالجناح بین ۲ تا ۳ سال پیش مطرح شد و در این مدت کار زیادی به‌صورت جهادی انجام شد. هدف ما صحه‌گذاری پرتابی موتور سوخت جامد و ارزیابی عملکرد آن بود. در مرحله یک ماهواره‌بر ذوالجناح حدود ۷۰ ثانیه عملکرد دارد و ما را به ارتفاع ۱۵ کیلومتری می‌رساند و در این ارتفاع بوستر جدا می‌شود.


حسینی بیان کرد: محققان یک محموله تحقیقاتی در این ماهواره‌بر گذاشتند و بخشی از زیرسیستم‌ها را در این مرحله تست کردند و میزان ارتعاشات و دما و ... را اندازه‌گیری کردند.


وی گفت: ماهواره‌بر ذوالجناح مأموریتی که برایش تعریف شده، قرار دادن ماهواره‌ای با حداکثر ۲۲۰ کیلوگرم در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری و مدار دایروی است که توانمندی نزدیک به سیمرغ دارد. هدف ما رسیدن به مدار نبود و پرتاب با هدف زیرمداری انجام گرفت. تا آن مرحله‌ای که مدنظرمان بود، پرواز انجام گرفت. ما هم می‌توانیم یک ماهواره ۲۲۰ کیلوگرمی را در مدار قرار دهیم و هم مجموعه‌ای از ماهواره‌ها که مجموع وزن‌شان ۲۲۰ کیلوگرم است، را پرتاب کنیم.


سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع درباره موتور این ماهواره‌بر نیز عنوان کرد: این موتور حتی نسبت به موتور‌های نظامی قدرتمندترین موتور سوخت جامد است. قطر مرحله اول آن ۱.۵ متر است، تراست ۷۵ تن از آن گرفته‌ایم که قابلیت ارتقاء تا ۱۰۰ تن را هم دارد که این موضوع برای اولین بار در موتور‌های سوخت جامد است.


حسینی در توضیح چرایی استفاده از سوخت مایع در مرحله پایانی ماهواره‌بر ذوالجناح، اظهار داشت: در مراحل بالایی ما نیاز به زمان سوزش‌های بالایی داریم، در ذوالجناح ۳۰۰ ثانیه به بالا پرواز داریم، کنترل‌پذیری و دقت تزریق ماهواره به مدار نیز با استفاده از سوخت مایع بیشتر می‌شود.


وی درباره خانواده ماهواره‌بر‌های ایرانی، گفت: ماهواره‌بر سیمرغ یک محصول میانی است و ما در آینده به ماهواره‌بر سریر خواهیم رسید که یک تن محموله را در ارتفاع ۱۰۰۰ کیلومتری قرار می‌دهد، با سروش نیز می‌توانیم در ارتفاع ۲۰۰ کیلومتری حدود ۱۵ تن محموله قرار دهیم؛ ما قرار است با ماهواره‌بر سروش ماهواره در مدار زمین آهنگ قرار دهیم. وقتی به سریر رسیدیم، عملاً دیگر سیمرغ از رده خارج می‌شود و برای محموله‌های سبک‌تر هم از ذوالجناح استفاده خواهیم کرد.


سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع ادامه داد: از ویژگی‌های ذوالجناح این است که نیازی به پایگاه پرتاب ثابت ندارد و می‌تواند به‌صورت متحرک پرتاب شود. امروز بحث منظومه سازی با استفاده از ماهواره‌های سبک بسیار متداول است، منظومه سازی در فضا لازمه‌اش این است که از زوایای میل مداری متفاوت بتوانیم پرتاب را انجام دهیم که این کار با ذوالجناح امکان پذیر است.


حسینی در پایان درباره پیشران‌های سرمازا (کرایوژنیک) هم گفت: موتور‌های سرمازا را در صنایع داخلی دنبال می‌کنیم و در آینده هم موتور بهمن را برای تناژ‌های بالای موتور سرمازا خواهیم داشت.


انتهای پیام/4129/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر