صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۰ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
دفتر وکالت آنا/۵۰

یک حقوقدان مطرح کرد؛ خلأ قانونی در مورد کلاه‌برداری‌های رایانه‌ای

یک حقوقدان می‌گوید، در مورد کلاه‌برداری‌های یارانه‌ای خلأهای قانونی وجود دارد.
کد خبر : 560210

مهرناز کشاورزی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا درباره بسترهای حقوقی و قانونی لازم برای نظارت بر عملکرد کمپین‌های اینستاگرامی، گفت: کمپین‌های اینستاگرامی که برای افزایش فالور (دنبال‌کننده) در این شبکه اجتماعی به وجود آمده‌اند از طریق تضمین افزایش فالور مبالغ هنگفتی را از افرادی که به دنبال جذب فالور هستند، دریافت می‌کنند. متصدیان این کمپین‌ها با ادعای اینکه مجوز دارند ، تلاش می‌کنند درخواست کننده را فریب بدهند. 


وی افزود: این افراد در ابتدا برای جذب مشتری مدعی می‌شوند که می‌توانند برای یک پیج حداقل ۲۰۰هزار فالور را جذب کنند. لذا در حال حاضر جذب فالور در اینستاگرام به منبع درآمدی برای برخی سودجویان تبدیل شده است. نکته حائز اهمیت این است افرادی که برای جذب فالور به متصدیان این کمپین‌ها پول‌های هنگفتی می‌دهند، بعد از اتمام زمان کمپین متوجه می‌شوند که ادعای متصدیان کمپین‌ها برای جذب فالور کذب بوده است.


این وکیل دادگستری با تاکید بر این‌که اقدام متولیان برگزاری کمپین‌های جذب فالور، به نوعی کلاهبرداری محسوب می‌شود، تصریح کرد: بسیاری از قربانیان جذب فالور برای اعاده حقوق از دست رفته خود از طریق شکایت کردن، به پلیس فتا مراجعه می‌کنند. با وجود اینکه پلیس فتا برای رسیدگی به چنین جرایمی وجود دارد اما به نظر می‌رسد بسترهای قانونی لازم برای برخورد با این قبیل کلاه‌برداری‌ها وجود ندارد، در حقیقت در قوانین جرایم یارانه‌ای در خصوص کلاه‌برداری‌هایی که در این فضا رخ می‌دهد مواردی از قبیل تغییر داده و یا ایجاد داد تقلبی را ذیل مجموعه کلاه‌برداری‌های یارانه‌ای تعریف کرده است.


کشاورزی نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به مواردی که در قالب کلاه‌برداری‌ها‌ رایانه‌ای به آن اشاره شده، اقدام کمپین‌های جذب فالور در زمره مصادیق کلاه‌برداری‌ تعریف نمی‌شود. از طرف دیگر در ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس و ارتشا کلاه‌برداری‌ از طریق روش‌هایی غیر از فضای رایانه‌ای است، نکته‌ای با این مضمون وجود دارد که هرکسی با حیله و تقلب مردم را به امور واهی امیدوار کند، مرتکب کلاه‌برداری‌ شده است. بنابراین مورد کمپین‌های جذب فالور را می‌توان از مصادیق این قانون ارزیابی کرد.


وی در پایان یادآور شد: ماده 2 قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس و ارتشا و کلاه‌برداری‌، به تحصیل مال نامشروع اشاره شده و این اقدام جرم‌انگاری شده است، بنابراین با توجه به اینکه کمپین‌های جذب فالور بدون مجوز قانونی فعالیت می‌کنند. براساس قانون مذکور می‌توان از این کمپین‌ها شکایت کرد اما متأسفانه در قانون جرایم یارانه‌ای برای مسائلی از این قبیل قانون‌گذاری صورت نگرفته است. 


انتهای پیام/۴۱۵۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر