صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۱۰ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
قدیمی مطرح کرد؛

ترویج علم راه‌حل مبارزه با «شبه علم»

عضو هیئت علمی مركز سیاست‌های علمی كشور گفت: مهم‌ترین اهداف ترویج علم استفاده از علم در حل مسائل جامعه، آموزش افراد برای استفاده از فناوری‌ها و مبارزه با «شبه علم» به‌ویژه در دوران کرونا است.
کد خبر : 559631

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، اكرم قدیمی، عضو هیئت‌علمی مركز سیاست‌های علمی كشور و رئیس کرسی یونسکو در ترویج علم، در وبینار ششمین نشست تخصصی موزه‌های دانشگاهی کشور با عنوان «موزه‌های دانشگاهی در زمان كووید ۱۹»، که قبل از ظهر امروز به میزبانی موزه ملی علوم و فناوری ایران برگزار شد، اظهار کرد: ترویج علم در حیطه عمومی با مشارکت نهادهای آموزشی اتفاق می‌افتد. مهم‌ترین اهداف ترویج علم استفاده از علم در حل مسائل جامعه، آموزش افراد برای استفاده از فناوری‌ها و مبارزه با «شبه‌علم» به‌ویژه در دوران کرونا است. شبه‌علم درواقع ایده‌ای بر اساس شواهد نادرست و غیرعلمی است که بیشترین ضربه را به علم و توسعه می‌زند.


وی افزود: با شیوع ویروس کرونا مردم برای مقابله با این ویروس، به‌دنبال کسب اخبار و اطلاعات علمی و ترویج علم هستند. درواقع در این دوران اهمیت علم نزد عموم بیشتر شد، چراکه به‌دنبال پاسخی علمی برای موضوعات کرونایی بودند.


عضو هیئت‌علمی مركز سیاست‌های علمی كشور بیان کرد: در طول تاریخ جامعه بشری با همه‌گیری‌های مختلفی مثل وبا، طاعون، تیفوس و غیره روبرو بوده است. برای مثال طاعون سیاه طی شیوع چندساله بین 80 تا 200 میلیون قربانی گرفت، و یا آبله موجب مرگ 300 میلیون نفر شد. همچنین آنفلوانزای اسپانیایی بین 17 تا 50 میلیون تلفات انسانی برجای گذاشت. امروزه نیز با ویروس کرونا مواجه هستیم که تاکنون بیش از 2 میلیون کشته داده است.


قدیمی عنوان کرد: در مواجهه با بیماری‌ کرونا مواردی همچون شبه‌علم و انتشار غیرعلمی اطلاعات باعث شیوع بیشتر بیماری شده و همچنان متوقف نشده است. برای مثال اطلاعات نادرستی همچون شست‌و‌شوی بینی با آب‌نمک برای جلوگیری از کرونا، استفاده از هوای گرم و سشوار برای از بین بردن کرونا، استفاده از اشعه فرابنفش برای کشتن ویروس، تشخیص کرونا با اسکنرهای حرارتی، استفاده از مکمل‌های ویتامین سی برای جلوگیری از کرونا، نقش آنتن‌های 5G در شدت بخشیدن به کرونا، استفاده از زنجبیل و سیر برای پیشگیری از کرونا و غیره مطالبی بود که در این ایام منتشر شد.


وی خاطرنشان کرد: موزه‌های دانشگاهی با برنامه‌های مختلف به رشد شهروندان کمک می‌کنند. این موزه‌ها علاوه بر انجام مطالعات و پژوهش‌ها فضایی برای تعامل هستند. همچنین موزه‌ها باید به زیست‌بوم ترویج علم کمک کنند.


انتهای پیام/۴۱۱۲/


انتهای پیام/

ارسال نظر