صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۲ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور:

مراکز مثبت زندگی پنجره واحد برای ارائه خدمات به مددجویان بهزیستی است

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: مراکز مثبت زندگی رویکرد پنجره واحد را ایجاد می‌کند و افراد تحت پوشش برای دریافت خدمات با دسترس‌پذیری آسان تنها به یک مرکز مراجعه خواهند کرد.
کد خبر : 559093

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، حبیب‌الله مسعودی‌فرید در تبیین و تشریح ماهیت راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی در سراسر کشور، گفت: این مراکز با هدف ارتقاء کیفیت خدمات بهزیستی به مددجویان شکل گرفته است؛ چراکه همیشه این دغدغه وجود داشت که مددجویان برای دریافت خدمات خود به یکجا مراجعه کنند.


وی ادامه داد: در حالی که هر یک از افراد برای دریافت خدمات به عنوان مثال از پایگاه خدمات اجتماعی، پایگاه‌های سلامت اجتماعی، همیاران، خانه سلامت روان محلی و یا در حوزه توانبخشی و حتی در حوزه اعتیاد به مکان‌های مختلف و جداگانه‌ای مراجعه می‌کردند. مثلا زن سرپرست خانوار برای معاینه چشم فرزند خود و پیگیری دیگر خدمات باید به مکان‌های مختلفی مراجعه می‌کرد که این مدل ارائه خدمت ضمن افزایش قیمت خدمات، رضایتمندی فرد را به همراه نداشت.


* مراکز مثبت زندگی سازمان بهزیستی کشور نیز رویکرد پنجره واحد را ایجاد می‌کند


معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه معتقدیم ورودی سازمان باید در یکجا متمرکز باشد بر داشتن نگاه و رویکرد پنجره واحد تاکید کرد و گفت: به عنوان مثال در نظام سلامت همه افراد اعم از کودک، مادر، سالمند و ... برای دریافت هر نوع خدمت به مرکز بهداشت مراجعه می‌کنند، لذا مراکز مثبت زندگی سازمان بهزیستی کشور نیز رویکرد پنجره واحد را ایجاد می‌کند و افراد تحت پوشش برای دریافت خدمات تنها به یک مرکز با دسترسی‌پذیری آسان مراجعه خواهند کرد.


مسعودی‌فرید بالا رفتن پوشش خدمات و نفوذ بیشتر خدمات را از مزیت‌های فعالیت مراکز مثبت زندگی برشمرد و تصریح کرد: یکی از رویکردهایی که در مراکز مثبت زندگی وجود دارد در واقع برنامه مبتنی بر سطح‌بندی خدمات و نظام ارجاع است؛ از طرفی رویکرد ما از غیرفعال به فعال تبدیل و پرونده اجتماعی خانوار تشکیل می‌شود که در این مرحله نه تنها به مددجویان بلکه به تمامی جامعه پیرامونی مراکز مثبت زندگی، خدمات ارائه می‌دهیم.


معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ضمن پیشگیری، شناسایی افرادی که شرایط تحت پوشش قرار گرفتن را دارند اما شناسایی نشده‌اند، صورت می‌پذیرد، گفت: این رویکردی مقرون به صرفه است و بهره‌وری سیستم را بالا می‌برد و ضمن دسترس‌پذیری و نفوذ بیشتر خدمات، رضایتمندی مخاطب را به همراه دارد.


* مراکز مثبت زندگی داشبورد مدیریتی بسیار قوی و بروز در اختیار سازمان بهزیستی کشور


وی مبتنی بر فناوری اطلاعات بودن مراکز مثبت زندگی را یکی از ویژگی‌های مثبت برشمرد و اذعان کرد: داده محور بودن این مراکز برای ما نظام مدیریت داده‌ها را ایجاد می‌کند، بطوری که در بستر فناوری اطلاعات دریافت خدمات تمامی افراد یک خانوار به صورت یکجا برای ما قابل مشاهده و دسترسی است و در واقع داشبورد مدیریتی بسیار قوی و بروزی را در اختیار سازمان بهزیستی کشور قرار دهد.


مسعودی‌فرید، آموزش نیروی انسانی و نظارت، پایش و ارزشیابی را پاشنه آشیل در راه‌اندازی و توسعه مراکز مثبت زندگی عنوان کرد و گفت: در معاونت اجتماعی حوزه کودکان کار و خیابان، ثبت پرونده‌ کلینیک‌های مددکاری، آموزش خانواده و ... به مراکز مثبت زندگی داده شد که به مرور زمان ریز فعالیت‌های دیگری نیز در حوزه اجتماعی به این مراکز واگذار می‌شود.


* تاکید بر نقش اطلاع‌رسانی به آحاد مردم بالاخص مددجویان در راستای توزیع عادلانه خدمات


معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور بر نقش اطلاع‌رسانی به آحاد مردم بالاخص مددجویان در سطح رسانه‌های ملی و محلی در راستای توزیع عادلانه خدمات و سطح دسترسی‌ها تاکید کرد و گفت: از آنجایی که مراکز مثبت زندگی محله‌محور هستند که باید با گفتمان اجتماعی در این خصوص فرهنگسازی کنیم.


وی، با بیان اینکه تربیت نیروی انسانی ماهر رضایتمندی بیشتر گروه‌های هدف در راستای دریافت خدمات را به همراه دارد، گفت: ۱۴۸۲ خط دیده‌بان آماده دریافت نظرات، پیشنهادات و انتقادات آحاد جامعه است تا بتوانیم در سریعترین زمان ممکن مشکلات را مرتفع کند.


مسعودی‌فرید، توجه به فرهنگ‌ها و ارزش‌های منطقه و محله و ارتباط موثری که خدمت‌دهنده به مردم ارائه می‌کند را از مصادیق مناسب‌سازی مراکز مثبت زندگی برشمرد و گفت: در مراکز مثبت زندگی باید ضمن مناسب‌سازی اماکن از افراد بومی برای ارائه خدمت استفاده کنیم؛ یکی از موفقیت‌های نظام سلامت بکارگیری بهورزان از جنس خود مردم و از بافت منطقه بود من معتقدم ارائه‌دهندگان خدمت در مراکز مثبت زندگی باید هنر ارتباط موثر با مردم را داشته باشند؛ چراکه تکریم ارباب رجوع و توجه به ارزش‌ها و فرهنگ‌های مردم در هر منطقه از موارد جلب و جذب آحاد جامعه برای دریافت خدمات از مراکز مثبت زندگی است.


انتهای پیام/4105


انتهای پیام/

ارسال نظر