صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۱۵ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
سرفصل‌های فراموش شده/2| یک مدرس دانشگاه مطرح کرد؛

هژمونی قدرت هیئت علمی در برابر مطالبه‌گری دانشجو مقاومت می‌کند/ بجای مقاله و کتاب، بروز کردن سرفصل را از اساتید بخواهید

اعظم آهنگر گفت: برای ترغیب استادان به بازنگری در درس‌ها و جزوات باید تدابیری اندیشید؛ نظیر اینکه به روز کردن جزوه‌ها یا پیشنهاد بازنگری در سرفصل‌های درسی به اندازه نوشتن یک کتاب و مقاله برای آن‌ها امتیاز داشته باشد.
کد خبر : 558441

به گزارش خبرنگار آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با توجه به رشد فزاینده و پرشتاب علوم در حیطه‌های مختلف، بازنگری سرفصل‌های درسی در دانشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که همواره باید در دستور کار نهادهای مربوطه قرار داشته باشد. از آنجا که به لطف پیشرفت علم و دانش و تکنولوژی تغییر در علوم مختلف هر روزه اتفاق می‌افتد بازنگری در سرفصل‌های آموزشی کاری نیست که به‌یکباره و کوتاه‌مدت انجام شود و این امر نیازمند بررسی و فعالیت مداوم، هر روزه و همیشگی است.


در این باره خبرنگار آنا در مصاحبه‌هایی با عنوان «سرفصل‌های فراموش‌شده» سراغ برخی متخصصان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها رفته و نظر آنان را پرسیده است. در دومین مصاحبه نظر اعظم آهنگر، مدرس دانشگاه  و جامعه شناس را می‌خوانید.




بیشتر بخوانید:



اعظم آهنگر مدرس دانشگاه با بیان اینکه در رشته علوم ارتباطات و گرایش روزنامه نگاری خیلی از مباحث کاربرد ندارد و لازم است تغییر کند گفت: قبلا موضوعات روزنامه‌نگاری دارای مفاد درسی بود که در این رشته به کار می‌بردند و در حال حاضر با الکترونیکی شدن روزنامه‌ها سرفصل‌های این رشته نیاز به تغییرات زیاد و کاربردی شدن دارد.


وی با اشاره به اینکه تمام علوم باید به سمت تجاری‌سازی پیش بروند اظهارکرد: زمانی ما علوم را وارد کشور کردیم و بیشتر نیاز به تحقیقات بنیادی داشتیم اما در حال حاضر نیاز به کاربردی کردن علوم و تحقیقات کاربردی بیشتر است، بنابراین درس‌ها و سرفصل‌های آن نیز باید قابلیت ارتباط یافتن با صنعت را داشته باشد.


دانشجویان جامعه‌شناسی حل مساله یاد نمی‌گیرند


این جامعه شناس با بیان اینکه هم اکنون دانشجویان رشته جامعه‌شناسی صرفا یاد می‌گیرند نقد کنند و یاد نمی‌گیرند از دل جامعه راه حل در بیاورند، گفت: در واقع دانشجویان مساله‌شناسی یاد می‌گیرند، حل مساله یاد نمی‌گیرند.


این پژوهشگر رسمی دانشگاه تهران افزود: دانشجویان به نحوی در رشته جامعه‌شناسی پرورش پیدا می‌کنند که وقتی وارد بازار کار می‌شوند توانمندی لازم را ندارند و نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.


درس‌ها باید برای جامعه ثروت آفرینی کرده و امنیت روانی ایجاد کنند


آهنگر گفت: درس‌ها باید به سمت تجاری‌سازی پیش بروند و یا ثروت آفرینی کنند و برای جامعه اثرات مثبت رفاهی و امنیت روانی به ارمغان بیاورند. بنابراین باید در سرفصل‌ها و شرح درس‌ها تغییراتی ایجاد شود.


وی افزود: علم برخی استادان از سال ۱۹۹۵ تاکنون تغییر نکرده است و از ۲۵ سال پیش تاکنون هیچ تغییری در سبک و محتوای درسی خود مثل جزوه و کتاب درسی خود نداده‌اند و آن را به روز نمی‌کنند.


این مدرس دانشگاه با تاکید بر لزوم بازنگری در درس‌ها و سرفصل‌های دانشگاهی، بیان کرد: دانشجویان و به تبع آن جامعه دچار خسران و عقب ماندگی می‌شود اگر اطلاعات بروز و همگام با تغییرات جهان دریافت نکنند.


آهنگر ادامه داد: فقط استادان جوان که هنوز وارد چرخه مایوس و خسته کننده هیات علمی نشده‌اند تا حدودی به این مسائل دقت می‌کنند که علم خود را به روز کنند. در مراحل بالاتر فقط دانشجو می‌رود سراغ عضو هیات علمی آن هم برای اینکه از استاد برای گسترش شبکه اجتماعی خود استفاده کند و به دنبال علم استاد نیست.


وی گفت: این یک واقعیت است که دنبال استاد دویدن دانشجو صرفا برای این است که یا پروژه‌ای دارد یا دنبال عضو هیات علمی شدن است و به طور کلی هدف بلند مدتی دارد که علمی نیست.


هژمونی قدرت هیات علمی در برابر مطالبه‌گری دانشجو مقاومت می‌کند


این مدرس جامعه‌شناسی اظهار کرد: برخی دانشجویان مطالبه‌گر هستند در برابر به روز کردن علم اساتید و جزوه‌ها تلاش می‌کنند اما هژمونی قدرت هیات علمی و آنچه که من از آن به عنوان امپراطوری هیات علمی یاد می‌کنم در برابر دانشجویان مقاومت می‌کند.


وی تصریح کرد: البته دانشجویانی هم هستند که فقط به دنبال نمره گرفتن هستند و تلاشی در جهت علم آموزی و افزایش دانش ندارند.


آهنگر اظهار کرد: همانطور که سرفصل‌های قدیمی و غیرکاربردی بین درس‌ها وجود دارد رشته‌هایی نیز هست که دیگر کاربردی نیستند یا باید عنوان یا برخی مفاد درسی آن‌ها تغییر کند.


لزوم بازنگری در درس روزنامه نگاری


وی افزود: در حال حاضر عنوان رشته روزنامه‌نگاری کاربرد ندارد و دیگر کسی اصلا روزنامه نمی‌خواند و همه نشریات الکترونیکی شده‌اند بنابراین بازنگری در نام این رشته لازم است.


این پژوهشگر رسمی دانشگاه تهران گفت: اینکه سرفصل‌ها و رشته‌های دانشگاهی بازنگری نمی‌شود همه باعث زیان جامعه است.


ارتش بی‌کار ناتوان آینده محصول‌عدم بازنگری سرفصل‌ها


وی ادامه داد: هر کودکی که متولد می‌شود جامعه برای او سوبسیدهایی اختصاص می‌دهد در مراحل بالاتر برای تحصیل و آموزش او هزینه می‌شود ولی او علم آموزی نمی‌کند و ما در نهایت با ارتش بی‌کار ناتوان مواجه خواهیم شد که توانایی لازم برای اداره خود و جامعه را ندارند.


استادان به ماشین چاپ مقاله تبدیل شده‌اند!


وی تاکید کرد: در حال حاضر آیین نامه ارتقاء استادان، اعضای هیات علمی را به ماشین چاپ مقاله تبدیل کرده است و بر وظایف دیگر آنان توجه چندانی ندارد.


آهنگر گفت: برای ترغیب استادان به بازنگری در درس‌ها و جزوات باید تدابیری اندیشید نظیر اینکه به روز کردن جزوه‌ها یا پیشنهاد بازنگری در سرفصل‌های درسی به اندازه نوشتن یک کتاب و مقاله برای آن‌ها امتیاز داشته باشد.


وی ادامه داد: این کار در گذشته انجام می‌شد و خیلی استادان کتاب نمی‌نوشتند و تلاش خود را صرف به روز کردن جزوات آموزشی می‌کردند. دانشجویان هم هر سال که به انتشارات دانشگاه مراجعه می‌کردند جزوه همان سال را درخواست می‌کردند چراکه همیشه مطالب به روز و جدیدی به جزوات جدید بود.


این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: البته در همان زمان هم استادانی بودند که جزوه خود را به روز نمی‌کردندو تلاش و انگیزه‌ای برای علم آموزی و علم طلبی در آن‌ها دیده نمی‌شد.


در پایان گفتنی است، در برخی از رشته‌ها آموزش ناکارآمد است. یعنی درس‌ها متناسب و مطابق با نیازهای روز جامعه و بازار کار داخلی و خارجی نیستند. یکی از دلایل این ناکارآمدی قدیمی شدن سرفصل‌های دروس دانشگاهی است که در بسیاری اوقات موجب ناکارآمدی دانشگاه برای آماده کردن دانشجویان به منظور اشتغال در جامعه می‌شود و موجب می‌شود که انگیزه تحصیل و مطالعه از دانشجویان گرفته شود.


با توجه به قدیمی شدن سرفصل‌های درس‌ها آموزشی به نظر می‌رسد تغییر سرفصل‌های آموزشی باید به طور مداوم و پرسرعت همراه با سرعت رشد علوم در دنیا در دستور کار باشد و این امر مستلزم پیش‌بینی مسیری ساده و بدون نیاز به گذر از بوروکراسی‌های اداری است.


همچنین در نظر گرفتن مزایای آموزشی و شغلی برای ایجاد انگیزه در اساتید برای پیشنهاد و تلاش برای تغییر سرفصل‌ها از راهکارهایی است که به این امر کمک می‌کند.


انتهای پیام/۴۱۵۹/


انتهای پیام/

ارسال نظر