صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۱۴ - ۲۳ دی ۱۳۹۹
نقی‌زاده:

دسترسی‬ به محتوای پایان‌نامه‌ها نباید مسدود شود/ چرا در کشور تقلب علمی می‌شود؟

مشاور معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از پیگیری‌های وزارت علوم برای امکان دسترسی مجدد و مدیریت شده به متون علمی پایان‌نامه و رساله‌ها خبر داد.
کد خبر : 556137

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، رضا نقی زاده مشاور معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره قطع دسترسی‌ها به متون پایان‌نامه در ایرانداک گفت: در حال تدبیر برای حل این موضوع هستیم. هرچند قانون باید اجرایی شود اما معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم در تلاش برای یافتن راهکاری است تا ضمن اجرای قانون، جامعه علمی نیز دسترسی‌های مدیریت شده‌ای به متون عملی داشته باشند.


وی افزود: در تحلیل این ماجرا باید گفت که بحث دسترسی به متون پایان‌نامه، ما را در یک دوگانگی قرار داده است؛ یکی بحث تقلب‌ها در پایان‌نامه‌ها و رساله‌هاست و دیگری اینکه باید موضوع‌ها و متون علمی در دسترس جامعه علمی و نخبگان قرار بگیرد. در راستای پیگیری جدی برای مبارزه با تقلب‌های علمی اقداماتی در سال‌های اخیر صورت گرفته است؛ نخست بحث همانندجویی است که در آن پایان‌نامه‌ها طبق قانون در سامانه‌ای قبل از فارغ‌التحصیلی و دفاع ارزیابی می‌شوند. حالا اینکه چند درصد از «همانندی» و یا مشابهت تخلف محسوب می‌شود، تابع شروط مختلفی است.


همانندجویی در علوم مختلف متفاوت است / ‏عدد‬ دقیقی برای اعلام قطعی تقلب وجود ندارد


مشاور معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم با اشاره به اینکه درصد همانندی در علوم مختلف متفاوت است، بیان کرد: مثلاً در رشته‌های علوم آزمایشگاهی عمدتاً از متن‌های دیگران کمتر استفاده می‌شود و در علومی که معمولاً براساس دستاورهای دیگران است، میزان همانندی افزایش می‌یابد و البته هنوز هم نمی‌شود عدد دقیقی را برای تقلب به دلیل همانندجویی اعلام کرد.


متقلبان حتی می‌توانند همانندجویی را دور بزنند / ‏اعمال‬ محدودیت راه چاره نیست


نقی‌زاده ضمن بیان این مطلب که افرادی که قصدشان تقلب است، اگر بخواهند حتی می‌توانند همانندجویی را هم دور بزنند، خاطرنشان کرد: حال این پرسش پیش روی ما قرار دارد که اصل مسئله تقلب علمی در کشور ما چگونه حل می‌شود؟ اینکه بخواهیم با اعمال محدودیت در دسترسی به متون پایان‌نامه، با تقلب علمی مقابله کنیم به نظر می‌رسد راهکار اصلی و پایه‌ای برای این حل این مسئله نباشد.


نطفه تقلب علمی از کجا گذاشته می‌شود؟


مشاور معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تأکید کرد: مهم‌ترین مسئله این است که باید زیست‌بوم یا فرآیند انجام یک پژوهش در دانشگاه را به‌نحوی اصلاح کنیم که احتمال تقلب کاهش یابد. حال این سؤال وجود دارد که نطفه تقلب اصلاً از کجا گذاشته می‌شود؟ در واقع بحث تقلب بیشتر در دوران تحصیلات تکمیلی مطرح است و آغازگر آن هم از جذب دانشجوی دکتری است. فرض کنید یک استاد در مقاطع تحصیلات تکمیلی یک گرنت و یا حمایت مالی را از صنعت، صندوق‌های دولتی و یا خیریه‌ای گرفته و وقتی او به اندازه کافی گرنت داشته باشد، می‌تواند برای طرح‌های پژوهشی و پروژه‌های تقاضامحور دانشجو بگیرد.


برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید پروژه تقاضامحور تعریف شود


وی افزود: وقتی دانشجو وارد سیکل انجام پژوهش می‌شود، استاد خود به خود نظارت کاملی بر روی او دارد. نکته دیگر اینکه دانشجو وقتی از طریق این پروژه‌ها وارد دانشگاه می‌شود، به‌عنوان پژوهشگر وارد می‌شود و نه دانشجو و در چنین شرایطی دانشجو صاحب شغلی در دانشگاه می‌شود که شامل بیمه، مالیات و حقوق است.


نقی‌زاده بیان کرد: بنابراین وقتی دانشجوی دکتری برای یک پروژه حقوق دریافت می‌کند، اصلاً مجالی برای تقلب پیدا نمی‌کند؛ چرا که نمی‌تواند با پروژه کپی، کارفرما را راضی کند، بنابراین استاد هم از دانشجو کار کپی قبول نمی‌کند. دانشجو در این شرایط به‌صورت تمام وقت فعالیت می‌کند.


چرا در کشور تقلب علمی می‌شود؟ / ‏دانشجوی‬ دکتری نیاز به کار تمام وقت در دانشگاه دارد


مشاور معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم خاطرنشان کرد: حال چرا در شرایط فعلی شاهد تقلب علمی در کشور هستیم؟ به‌خاطر اینکه دانشجو مثل دوره لیسانس جذب می‌شود و به این موضوع توجه نمی‌شود که آیا استاد مربوطه پروژه تقاضامحور دارد یا خیر؟ دوم اینکه دانشجو چون حقوق نمی‌گیرد، تمام‌وقتی او معنادار نیست. یعنی با توجه به فرهنگ جامعه ما یک جوان28-27 ساله باید تشکیل زندگی بدهد و گاهی برخی‌ها فرزند هم دارند و باید درآمدزایی کنند و زندگی بچرخانند. اینکه این فرد بخواهد به طور تمام وقت به دانشگاه برود آن هم بدون حقوق، دردی از او دوا نمی‌کند و مجبور است کار کند و در این شرایط ماهی دو روز هم در اختیار استاد نیست و استاد هم نمی‌تواند به او حرفی بزند چرا که حقوقی به او نمی‌دهد و اصلاً پروژه‌ای برای تعریف نشده است.


وی ادامه داد: شما انتظار دارید دانشجویی که دو روز در ماه دانشگاه می‌آید، برای رساله و یا پایان‌نامه خود چه کار کند؟ یا پایان‌نامه غیرکاربردی سطحی انجام می‌دهد یا اینکه تقلب می‌کند. البته یک گروهی از دانشجویان هم داریم که انگیزه‌های بالایی دارند و پژوهش‌های کاربردی انجام می‌دهند ولی لزوماً همه این‌طور نیستند. یعنی این بستر منجر به این می‌شود که تقلب در آن شکل بگیرد، مسئله این نیست که دانشجو ملزم به چاپ مقاله است و تقلب می‌کند بلکه دانشجو وقت کافی و ضمناً مسئله واقعی برای حل کردن ندارد به همین دلیل به سمت کپی‌کاری و تقلب می‌رود. البته پیکره آموزش عالی ما واقعاً سالم است و موارد محدود این چنینی در آن رخ می‌دهد.


نقی‌زاده افزود: بنابراین وقتی برای هر دانشجوی دکتری پروژه‌ای تعریف شود، هم تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی متناسب با نیاز می‌شود و هم اینکه اساتید پروژه‌های مشخصی داشته و بر دانشجو نظارت دارند.


نظام تحصیلات تکمیلی اصلاح نشود، تقلب همچنان رخ می‌دهد / ‏دسترسی‬ به محتوای علمی نباید مسدود شود


مشاور معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم ضمن تأکید بر اینکه موضوع دسترسی‌ها به متون پایان‌نامه‌ها و همانندجویی، فرعی بر اصل موضوع است، گفت: اصل موضوع این است که نظام دوره تحصیلات تکمیلی باید اصلاح شود و تا زمانی که اصلاح نشود مجبور هستیم، تسکینی عمل کنیم. یعنی تقلب رخ می‌دهد و ما باید به دنبال راه مقابله با آن باشیم. کسی که بخواهد تقلب کند، این کار را انجام می‌دهد. نظر کارشناسی بنده این است که ما باید اجازه تبادل محتواهای علمی را به گونه‌ای که منجر به افزایش استفاده از دانش دیگران می‌شود، فراهم کنیم، ضمن اینکه احتیاط کنیم بستر تقلب را برای افراد سودجو ایجاد نکنیم.


وی تصریح کرد: ما تا زمانی که مسئله فرایند برگزاری دوره‌های تحصیلات تکمیلی را اصلاح نکنیم، هر چقدر از این ساز و کارها و سامانه‌ها پیش‌بینی کنیم، تقلب باز هم رخ می‌دهد. در این شرایط میزان اثردهی این سازوکارها به‌صورت جدی نخواهد بود و فقط شکل تقلب عوض می‌شود.


برنامه وزارت علوم برای اصلاح فرآیند تحصیلات تکمیلی


نقی‌زاده از برنامه وزارت علوم برای اصلاح فرآیند تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: زمانی فرآیند تحصیلات تکمیلی اصلاح می‌شود که دوره دکتری به جای اینکه یک پایه آموزشی باشد و در آن پژوهش‌هایی صورت گیرد، برعکس شود یعنی به یک دوره پژوهشی تبدیل شود که در آن یک سری آموزش‌هایی انجام می‌شود.


منبع: مهر


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر