صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۴۱ - ۲۲ دی ۱۳۹۹
زاهدی در یک برنامه تلویزیونی:

برای رسیدن به جایگاه علمی عزتمند، کنکور باید حذف شود

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: با کنکور نمی‌توان یک فارغ‌التحصیل دبیرستانی بر اساس انتظارات پیش‌بینی‌شده در سند تحول داشته باشیم.
کد خبر : 555823

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی برنامه به‌وقت ایران، محمدمهدی زاهدی در برنامه زنده «به‌وقت ایران» شبکه هفت اظهار کرد: متأسفانه نظام آموزشی کشور در نظام آموزش عالی و آموزش‌وپرورش هنوز به سمت سوی آموزش مهارتی سوق پیدا نکرده است. یکی از دلایل اشتیاق مهم جوان‌ها برای ورود به دانشگاه این است که بر این باورند با ورود به دانشگاه می‌توانند به کار دست یابند. در حالی که با نگاهی به بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا ملاحظه می‌شود که افراد بیشتر به سمت مهارت هدایت می‌شوند. حداکثر 50 درصد از بچه‌ها به ادامه تحصیل اشتیاق دارند و بلافاصله بعد از دیپلم گرفتن وارد بازار کار می‌شوند.


وی افزود: یک فضای روانی ایجاد شده مبنی بر اینکه جوان کشور فکر می‌کند خوشبختی در درس خواندن است و این باور عارضه‌های بسیاری را به کشور وارد کرده است.


زاهدی همچنین درباره قانون 1386 مبنی بر لحاظ کردن معدل دیپلم و سنوات گفت: در آبان ماه سال 86، این قانون مصوب شد، بر این باور اینکه کنکور دارای آفاتی است. کنکور سبب می‌شود به جای اینکه محتوا گرایی حاکم باشد، به دنبال زدن تست بدون ادراک و فهم واقعی از مفاهیم درس باشند و در کنار آن جریانات و مافیای مربوط به مباحث درسی کنکور را از بیرون هدایت می‌کردند. به این دلیل این قانون به مجلس ارائه شد و با مخالفت سهوی در آموزش‌وپرورش تصویب شد.


وی بیان کرد: آموزش‌وپرورش در این قانون مسئول شد تا سابقه تحصیلی را ارائه دهد و بر این اساس به‌صورت پلکانی تا جایی که در سال اول برنامه پنجم در سال 1395، کنکوری وجود نداشته باشد ولی این اتفاق نیفتاد.


زاهدی درباره عدم اجرا شدن آن گفت: اولین دلیل آن بحث وزارت آموزش و پروش است متأسفانه این وزارت نتوانست آزمون‌های پیش‌بینی‌شده را انجام دهد.


وی خاطرنشان کرد: باید دید که در سند تحول، تعبیر و تفسیر از نحوه تربیت دانش‌آموز چیست و چه انتظاری دارد، در سند درباره تربیت شخصی، خلق‌وخوی فردی و رفتار اجتماعی و باورهای اعتقادی و دینی، مهارت و خلاقیت و نوآوری فرد بحث می‌کند که مؤلفه‌های جدی برای تربیت یک دانش‌آموزی در دوره دبیرستان است. ولی با نگاهی به سیستم آموزش‌وپرورش ملاحظه می‌شود که خلاقیت و نوآوری در دوران دبیرستان تحت تأثیر کنکور قرار می‌گیرد در حالی که یک فرد برای کنکور نیازی به خلاقیت و نوآوری ندارد و تنها به مهارت تست‌زنی و تاکتیک نیاز دارد. بنابراین عوامل متعددی می‌بایست هم‌زمان در کنار هم به‌صورت یک در هم تنیدگی کار شود، با کنکور نمی‌توان یک فارغ‌التحصیل دبیرستانی بر اساس انتظارات پیش‌بینی‌شده در سند تحول داشته باشیم. بنابراین؛ اگر خواستار رسیدن به عزتمندی در جایگاه علم هستیم باید کنکور حذف شود ولی متأسفانه دست‌های پنهان اجازه این کار را نمی‌دهد.


زاهدی افزود: در کشور به لحاظ برخی عوامل اجتماعی یا سیاست‌گذاری‌های اشتباه، عدالت اجتماعی از بعد حقوق و مزایا و دریافتی‌ها مشکل وجود دارد و باید حتماً نظام پرداخت حقوق و دستمزد را ساماندهی کرد و در آن عدالت محوری صورت بگیرد.


زیرساخت‌های لازم برای حذف کنکور در آموزش‌وپرورش کشور فراهم نشده است


در ادامه این برنامه؛ مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: شاید یکی از دلایل محقق نشدن حذف کنکور، توجه نکردن به تمام ابعاد مسئله است. باید استدلال‌های مخالفان و موافقان کنکور مورد بررسی قرار گیرد تا مدیریتی مناسب در این راستا شکل بگیرد.


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مخالفان کنکور اذعان می‌کنند که از کلاس‌های کنکور سوءاستفاده می‌شود و به بحث استرس شدید شرکت‌کنندگان نیز اشاره می‌کنند. از سویی بحث عدم توجه به سوابق دانش‌آموز و بسنده کردن به آزمون نصف روزی را می‌توان یکی از آسیب‌ها دانست. از دیگر آسیب‌ها، عدم توجه به شخصیتی افراد و اکتفا به هوش شناختی، عدم توجه به مفهوم و حفظ محوری، شرطی‌سازی و تک‌بعدی شدن افراد است و سؤال اینجاست که آیا در آموزش‌وپرورش زمینه‌ای برای حل این اشکالات وجود دارد. به نظر می‌رسد که زیرساخت‌های لازم هنوز در آموزش‌وپرورش کشور فراهم نشده است.


وی افزود: تا زمانی که مشکل اشتغال و معیشتی در بسیاری از رشته‌ها، جبر روانی از سوی خانواده‌ها، دولتی بودن دانشگاه و محدود بودن ظرفیت حل نشود، حل کنکور میسر نیست.


ویس کریمی عنوان کرد: سلیقه‌ای بودن مدیریت‌ها به جای برنامه محور بودن یکی از ضعف‌های دولت‌ها است. با روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید، گاهی دولت جدید تعهد رئیس‌جمهور دولت قبلی را نمی‌پذیرید.


وی تأکید کرد: مجلس نیز به مصوبات خود پایبند نیست، مجلس سال 88 مصوبه‌ای در مورد جذب آموزش‌وپرورش انجام داده است که تاکنون 11 مورد الحاقیه به آن داده شده است.


ویس کریمی افزود: متأسفانه برای عدم اجرای قانون از طرف مدیران، اجرای بازخواست و مجازات جدی نداریم.


انتهای پیام/4040/


انتهای پیام/

ارسال نظر