ربات «پاپرو» در خدمت سالمندان/ ماسک هوشمند بلوتوثی
به گزارش گروه علم، فناوری و دانشبنیان خبرگزاری آنا، ژاپن برای دههها یکی از رهبران جهان در زمینه تکنولوژی و بهویژه در حوزه الکترونیک بوده است. این ویژگی در دوران شیوع کووید نقش ارزشمندی بازی کرده است.
در این برنامه خواهیم دید که ژاپن چگونه فنآوری را بهعنوان وسیلهای برای تقویت ارتباطات بین انسانها در زمانهای که از ما خواسته میشود فاصله با دیگران را حفظ کنیم، بکار گرفته است.
به منطقه شیزوئوکا رفتهایم که شهرتش برای مزارع چای و نمای خیرهکننده کوه فوجی است. شهر فوجیئدا در حال رونق و شکوفایی است و کیفیت زندگی بالایی به ۱۴۰ هزار نفر از ساکنانش ارائه میکند.
به دلیل شیوع کووید، بسیاری از سالمندان که تنها یا در خانه سالمندان زندگی میکنند نمیتوانند با دوستان و خانوادههایشان ملاقات کنند و همین موضوع نگرانیهایی از جهت وضعیت سلامت روان آنها ایجاد کرده است.
ناتسومه امیکو، از ساکنان سالمند شهر فوجیئدا میگوید: «صبح که از خواب بیدار میشوم، با وجود پاپرو در کنارم، میتوانم بهطور طبیعی صحبت کنم. بنابراین این احساس به من دست میدهد که صبح را با مکالمهای شروع میکنم که به من اجازه میدهد کمتر احساس تنهایی کنم.»
به لطف عملکرد تشخیص گفتار مبتنی بر هوش مصنوعی، این روبات در سایز نوزاد به سالمندان کمک میکند حرف زدن را تمرین کنند. این روبات همچنین به آنها اجازه میدهد تا تبادل پیامهای متنی یا با عکس، با عزیزان خود در ارتباط باشند. این روبات همچنین با شناسایی تغییرات در الگوی فعالیت روزانه فرد میتواند بر سلامتی افراد مسن نظارت کند.
ماکیتا تسویوشی، رئیس منطقهای شهر فوجییدا میگوید: «پاپرو میتواند عکس بگیرد و آنها را برای بستگانی که در جایی دیگر زندگی میکنند بفرستد. یکبار، تصویر مادربزرگی که زمینخورده بود را برای خانوادهاش ارسال کرد. بنابراین آنها بلافاصله توانستند با او تماس بگیرند و متوجه شدند که او دچار شکستگی شده و قادر به حرکت نیست. بنابراین از طریق پاپرو آنها فهمیدند که یک وضعیت اضطراری وجود دارد و توانستند مادربزرگ را به نزد پزشک ببرند.»
برای سازندگان پاپرو، شرکت فنآوری اطلاعات و الکترونیک ژاپن، روباتهایی شبیکه پاپرو میتوانند به ارتباط بین انسانها کمک کنند.
ماتسودا تسوگوهیرو، طراح پاپرو میگوید: «من طراحی پاپرو را شروع کردم زیرا مادرم دور از من زندگی میکرد و میخواستم راهی برای مراقبت از او پیدا کنم. تنها زندگی کردن غمانگیز است، بنابراین مردم میخواهند کسی با آنها صحبت کند. مردم بهطور میانگین ۱۵ بار در روز از گزینه رایگان تماس این روبات استفاده میکنند و برای برخی استفاده از این گزینه حتی به ۵۰ بار میرسد.»
نوآوری در مواقع بحرانی سرعت میگیرد. قبل از شیوع کووید، این شرکت نوپای ژاپنی در حال آزمایش روباتهای ترجمه برای کمک به گردشگران در فرودگاهها بود، اما این پروژه متوقف شد.
با توجه به اینکه بیشتر مردم برای مبارزه با کووید ماسک میزنند، این شرکت فکر کرد که میتواند از این فرصت استفاده کند و از همان نرمافزاری که آنها توسعه دادهاند برای تولید ماسک هوشمند استفاده کنند
«دونات روباتیکز» میگوید ماسک هوشمندش نخستن ماسک در جهان است که از طریق بلوتوث به اینترنت متصل میشود.
اونو تسوکی، مدیرعامل دونات روباتیکز، میگوید: «ما بهعنوان یک شرکت روباتیک فکر کردیم که چه کاری می توانیم انجام دهیم و به این نتیجه رسیدیم که می توانیم ماسکی تولید کنیم که بتواند به تلفن هوشمند متصل شود. ماسکی که میتواند به حفظ فاصله اجتماعی کمک کند. ماسکی که میتواند صداها را دیجیتالی کند یا حتی ترجمه کند. بنابراین ما تصمیم به توسعه آن گرفتیم.»
با اتصال به یک اپلیکیشن روی دستگاه، این ماسک میتواند به لطف یک میکروفون تعبیه شده، گفتار را به چندین زبان ترجمه کند، صدای فرد را تقویت کند و یا صدا را به متن تبدیل کند.
انسان موجودی اجتماعی است و فنآوری نمیتواند جایگزین تعاملات واقعی شود. با این حال هنگامی که نمی توانیم رو در رو ملاقات کنیم و یا بخاطر سلامتمان از یکدیگر فاصله بگیریم، قطعا فنآوری میتواند به بهبود ارتباط بین ما کمک کند.
انتهای پیام/
انتهای پیام/