برای حل مشکلات تا ابد فرصت نداریم/ معضل آلودگی هوا یک بار برای همیشه باید رفع شود
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، محسن پیرهادی با بیان اینکه کنترل آلودگی هوا به چالش مدیریتی نیمه دوم سال بدل شده است، گفت:به فصل سرما که میرسلیم پدیده وارونگی عیان میشود که باز هم معضل همچون گذشته به قوت خود باقی است.
وی ادامه داد: در حالی که سالها است این مسئله ریشهیابی شده و علل ظهور و بروز آن عیان است و با وجود روشن بودن صورت مسئله اما گاه به پای عمل که میرسد با سهلانگاریهای صورت گرفته هر بار گرهای تازه بر آن زده میشود و موضوع چنان جلوه میکند که گویی فاکتور جدیدی عامل شکلگیری این وضعیت بوده است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، افزود: جدیدترین روایت از چرایی آلودگی هوای کلان شهرها، سوخت مازوت در نیروگاهها و پالایشگاهها است، روایتی که با کمی پرس و جو نادرستی آن ثابت یا دست کم بار اصلی اتهام از گردنش ساقط می شود.
پیرهادی ادامه داد: از چرایی طرح این فاکتور در تابع عوامل دخیل در آن که بگذریم ، به این مهم میرسیم که قرار بود 5 سال پیش و در پی ابلاغ سیاستهای کلی نظام در حوزه محیط زیست توسط مقام معظم رهبری مسئله حل و فصل شود، اما مسئله نه تنها حل نشد که تنها ثمره آن تصویب قانون هوای پاک در سال 96 شد و خروجی آن نشستهای بی نتیجهای که حتی از تفاهم بر سر معرفی عامل اصلی آلودگی هوای کلانشهرها عاجز مانده است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: بنا بر پژوهشهای علمی صورت گرفته و به واسطه تجربه شخصی در عرصه مدیریت شهری،گواهی میدهم که آشکارترین عامل در بروز آلودگی هوا فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی و عدم جایگزینی سوخت خودروهای دیزلی است.
وی افزود: امری که در الگوی مدیریتی کلانشهرهای جهان ثابت شده است و آنها توانستهاند با ارتقای ناوگان حمل و نقل عمومی،افزایش حمل و نقل ریلی،گاز سوز کردن خودروهای درون شهری و موتورسیکلتها،استفاده از خودروهای هیبریدی ،جایگزین سوخت شهری با سوخت های پاک و... از پس این معضل شهری برآیند یا حداقل تحت کنترل قرارش دهند.
پیرهادی ادامه داد: در این میان اما ما برغم شناسایی ریشه معضل از دریچه پژوهشهای کارشناسانه داخلی و آگاهی به موفقیت الگوهای جهانی ترجیح دادهایم معضل را همچنان مسئله بحرانی نیمه دوم سال نگه داریم ،چرا که برغم شعارها و وعدههای انتخاباتی هرگز این مهم در اولویت کاری قرار نگرفته است، در عوض سطح ورود به مسئله را به اقدامات اورژانسی در بزنگاههای حساس تقلیل دادهایم، چنانکه هر زمان نفس شهروندان به شماره افتاده است با اقدامات اورژانسی چون تعطیلی شهرهای آلوده ،رافع مسئولیت از خود شدهایم.
وی افزود: دریغ از اینکه پرداختن به معضل آلودگی هوا به عنوان یک مسئله ملی نیازمند عزم جدی است و اهتمام مدیریتی ویژهای در همه ابعاد میطلبد، اهتمامی که در 5 سال اخیر در نشستهای مجریان قانون هوای پاک نه تنها هویدا نشده است که برعکس به محل جدل نمایندگان 20 نهاد مسئول در آن بدل شده آنچنان که هنوز که هنوز است مانع اتفاق نظر بر سر معرفی عامل اصلی است.
رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس گفت: در بحث آلودگی هوا دولت، شهرداری و مجلس و دیگر نهادهای مستقیم و غیرمستقیم امر دخیل و تاثیر گذارند، تنها رویکردی که میتواند بن بست پیش آمده را بشکند، نشستن دغدغهمند نمایندگان آنها بر سر یک میز و رسیدن به ضرورت حل مسئله است. تا پرونده این موضوع را به عنوان مسئله ملی یکبار برای همیشه ببندد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: پیچیده کردن معضلات و ساختن کلافهای سردرگم از آنها آفتی است که در حوزههای مدیریتی ناخواسته به آن دچار شدهایم، آن هم درحالی که مردم از ما به عنوان مسئول توقع گشایش در امور و حل معضلات را دارند، باور کنیم مردم از جدلها و تنازعات مدیریتی خسته شدهاند و افزون شدن مشکلات و مسائل بر دوش آنها سنگینی میکند، در جایگاه رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی وظیفه خود میدانم با ورود جدی به این مهم ،حل معضل را با تمام توان پیگیری کنم.
رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس یادآور شد: پیشنهاد میکنم مسئولان دخیل در امر به میزبانی فراکسیون مدیریت شهری بر سر میز مشترک بنشینند و مسئولانه و مجدانه حل مسئله را تکلیف شرعی و ملی خود بدانند، ما برای حل موضوعات تا ابد فرصت نداریم، اولویت کار باید مطالبات ملی باشد، چشم و نگاه مردم به اقدامات و تعهد ما در خدمت به کشور و خدمترسانی به آنهاست.
انتهای پیام/4151/
انتهای پیام/