صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۶ - ۱۷ دی ۱۳۹۹
توسعه دانش‌‌های نو با انجمن‌های علمی/ 18 اروجی در گفتگوی تفصیلی با آنا:

انجمن‌های علمی به اتوماسیون داخلی دانشگاه‌ متصل شوند/ رده‌بندی و ایجاد پایگاه جامع الکترونیکی کتب دانشگاهی

رئیس انجمن علمی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل خواستار اتصال انجمن‌های علمی به اتوماسیون داخلی دانشگاه شد و گفت: رده‌بندی و ایجاد پایگاه جامع الکترونیکی کتب دانشگاهی از ماندگارترین فعالیت‌های این انجمن است.
کد خبر : 553700

گروه استان‌های خبرگزاری آنا - مجتبی آزادیان؛ انجمن‌های علمی دانشجویی متشکل از دانشجویان فعال، باانگیزه و با ظرفیت‌های بالا هستند که موجب تجمیع و متمرکز شدن دانشجویان مشتاق به فعالیت‌های پژوهشی و علمی می‌شوند.


بخش عمده این ظرفیت‌ها، ابتدای کار به‌صورت بالقوه هستند و اگر دانشگاه‌ها بستر مناسبی را برای فعالیت انجمن‌ها فراهم آورند؛ بالفعل شدن این ظرفیت‌ها دور از دسترس نخواهد بود؛ بنابراین در راستای ترویج روحیه علمی، توانمندسازی و ایجاد انگیزه در دانشجویان، دانشگاه باید انجمن‌های علمی دانشجویی را فعال و حمایت کند.


انجمن علمی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل یکی از انجمن‌های فعالی است که در این شماره از سلسله گفتگوهای خبرگزاری آنا با عنوان «توسعه دانش‌‌های نو با انجمن‌های علمی» به معرفی، موفقیت‌ها، کارکردها، فعالیت‌ها، برنامه‌ها و مشکلات این انجمن در مسیر توسعه علم و دانش و دانش‌های نوین و تخصصی پرداخته می‌شود.




بیشتر بخوانید:


انجمن‌های علمی برای دانشجویان هدفمند سکوی پرتاب هستند


بسیاری از اتفاقات علمی در انجمن‌ها شکل می‌گیرد


شناسایی دانشجویان فعال و نخبه در انجمن‌های علمی




فرشاد اروجی، رئیس انجمن علمی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در این شماره به سؤالات خبرنگار خبرگزاری آنا پاسخ داده است که مشروح آن را می‌خوانید.


آنا: لطفاً انجمن علمی دانشجویی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل را با ذکر جزئیات، چگونگی تشکیل و نوع و حیطه کارکرد آن معرفی کنید.


اروجی: انجمن علمی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل از سال 92 فعالیت رسمی خود را در عرصه‌های علمی، آموزشی و پژوهشی به همت دانشجویان آغاز کرد. از طرفی بنابر دلایل عدیده متأسفانه فعالیت‌های انجمن زبان و ادبیات انگلیسی تا سال 97 به حالت تعلیق درآمده بود و پس از مصاحبت و سعادت همراهی برخی مسئولان دانشگاهی ازجمله اسحاق رسولی رئیس، فرزاد ستاری معاون پژوهش و فناوری، ویدا صدرالممالکی، مدیر پیشین گروه زبان و ادبیات انگلیسی، سیاهپوش، مدیر فعلی گروه زبان و ادبیات انگلیسی طه پیام معاون پیشین امور بین‌الملل، حسن حسین‌زاده، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه و حسین مبارکی، کارشناس انجمن‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، آغاز کار مجدد این انجمن به سمع و نظر همه دانشجویان رشته آموزش زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه رسید و مقدمات و تمهیدات لازم از سوی ویدا صدرالممالکی، مدیر وقت مجموعه اندیشیده و فراهم شد.


پس از آغاز اقدامات اولیه با نامزدی 22 نفر از دانشجویان این رشته در نهایت انتخابات انجمن علمی زبان با مشارکت 160 نفر از دانشجویان 25 اردیبهشت 1398 برگزار شد.



تاکنون عضویت 240 نفر از دانشجویان تمام مقاطع و به‌ویژه استادان در انجمن مشهود بوده و بیش از 170 دانشجو در تمام برنامه‌های اعلام‌شده در سرفصل مشخص شده در حال فعالیت هستند که با رأی‌گیری اعضای هیئت اجرایی بنده به‌عنوان رئیس انجمن علمی زبان و ادبیات انگلیسی انتخاب شدم.


پس از جلسه نخست انجمن عملی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل با برگزاری جلسات متعدد با اعضای هیئت اجرایی تصمیم بر راه‌اندازی بخش‌هایی ازجمله نشریه علمی، کارگاه‌های علمی و آموزشی، نمایشنامه، همایش و سمینار، کارگاه ترجمه تخصصی گرفته شد و اقدامات لازم صورت پذیرفت.


آنا: جایگاه و وظایف انجمن‌های علمی در دانشگاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


اروجی: خوشبختانه در مقایسه با سنوات گذشته تغییراتی بنیادینی در سرفصل‌های فعالیتی انجمن‌های علمی به وجود آمده است؛ اما این موارد کافی نیست؛ چراکه وقتی وظیفه‌ای برعهده انجمن‌های علمی گذاشته می‌شود، باید تسهیلات و امکانات لازم نیز در اختیار قرار گیرد و به فراخور امکانات و موارد تسهیلی، انتظار برنامه‌های مدون و پرمایه‌ای برای اعتلای فرهنگ علمی و پژوهشی دانشجویان داشته باشیم.


اگر به زمینه اولیه ایجاد انجمن‌های علمی نگاهی گذرا داشته باشیم، این مهم مبرهن می‌شود که در شاکله کلی انجمن‌های علمی توجه ویژه‌ای به حضور افراد به‌ویژه دانشجویان با هر دیدگاه و اختلاف نظری شده است؛ چراکه وجود تفاوت‌ها و ارائه نظرهای مختلف سبب حرکت‌های شگرفی در این زمینه خواهد شد. امید است مسئولان دانشگاهی به‌ویژه دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نگاه مثبتی به این موارد داشته باشند و در این بخش لازم است این مهم بیان شود که تمهیدات لازم برای کاهش زمان پیگیری‌ها، هماهنگی‌ها و مکاتبات اداری و صرفه‌جویی در مصارف انجمن‌ها با رویکرد اتصال انجمن‌های علمی دانشگاه آزاد به شبکه اتوماسیون برای ارجاع و دریافت پاسخ درخواست‌ها انجام شود.


آنا: انجمن‌های علمی به‌عنوان هسته‌های تخصصی چه نقشی در پیشبرد علمی و توسعه علم و دانش به‌ویژه دانش‌های نوین دارند؟


اروجی: با نگاه کلی به تمام انجمن‌های دانشگاهی به‌ویژه در دانشگاه آزاد اسلامی، اگر هریک از انجمن‌ها را بخشی از قوه محرکه حرکت عملی در نظر بگیریم، با عدم فعالیت هریک از این بخش‌ها عملاً فعالیت دیگر بخش‌ها مختل خواهد شد. با فعال‌بودن و پیوستگی امور جاری در برگزاری کارگاه‌ها و حرکت‌های علمی، تمام انجمن‌ها در زیر یک چتر قرار می‌گیرند.


به‌عنوان مثال در بخش مقالات علمی، انجمن علمی زبان نقش بسیار مهمی را می‌تواند ایفا کند به این شکل که عصر امروز اگر به زبان بین‌المللی با هر طرز فکر و دانش شگرفی هم عالم باشیم، بدون برقراری ارتباط عملاً بی‌ثمر خواهد بود و هیچ حرفی برای گفتن نخواهیم داشت و با توجه به رکود علمی نسبی حاکم، این مهم بیش از پیش نمایان می‌شود که در برخی تمثیل‌ها تماس‌های مکرر از گوشه و کنار برای ترجمه مقالات تخصصی صورت می‌گیرد که اگر فقط نیم‌نگاهی به عزیزان خبره تمام انجمن‌ها به‌ویژه انجمن زبان داشته باشیم، می‌توانیم با ایجاد دارالترجمه و نصف هزینه این مقالات را به دانشجویان بسپاریم تا ترجمه شود؛ اما هر زمانی این مورد را مطرح کردیم، بحث نداشتن کد اقتصادی در راستای پرداخت را بزرگ‌ترین مانع در این مسیر مطرح کردند.



اما جای بسی تعجب است که با هزینه‌های بسیار بالا این پروژه‌ها به خارج از دانشگاه سپرده می‌شوند که جای تأمل بسیار دارد، در صورتی که با سپردن این کار به انجمن هم مشکلات اقتصادی دانشجویان نه به‌طور کامل، بلکه به‌صورت جزئی هم که شده تقلیل یابد و هم سرآغاز فصل‌های دیگری شود و اگر هدف، پیشبرد علمی و توسعه روزافزون در تمام بخش‌های علمی، اجتماعی و فرهنگی است، باید نگاه و رویکرد به انجمن‌ها از بعد مالی و درآمدزایی از طرق مختلف ازجمله برگزاری کارگاه‌ها و ... به سمت اهتمام عملی در حوزه علمی با ارائه امکانات علمی صورت پذیرد و از هر کمکی به این بخش‌ها نباید اجتناب کنیم؛ چراکه اگر به اصل فناور، مسئله‌گرا و تدبیر عملی در حوزه علمی تمایل داشته باشیم، باید تمام بخش‌های دانشگاه در اختیار این عزیزان زحمتکش قرار گیرد، نه اینکه با صرف هزینه‌های گزاف ازجمله زمان انتظار برای دریافت پاسخ‌ها و موافقت‌ها باشیم.


لزوم اتصال انجمن‌های علمی به شبکه اتوماسیون داخلی دانشگاه


فقط کافی است اندکی اعتماد را به اعضای انجمن مرحمت کنیم و با دید مثبت به وقایع بنگریم و هر رویدادی با هر منشأ قطعی به‌عنوان فرصت انگاشته شود و در راستای رفع این موانع اقدام سریع و مدبرانه‌ای را انجام دهیم. یکی از این موارد که تأکید بنده بر آن است، اتصال انجمن‌های علمی به شبکه اتوماسیون داخلی دانشگاه برای ارسال درخواست‌هاست که امیدواریم این مورد بر حسب پیگیری‌ها به ثمر برسد.


بوروکراسی‌های موجود در روند برگزاری و پیگیری فعالیت‌های علمی و پژوهشی از مشکلات اساسی است


آنا: مشکلات و  چالش‌های مسیر فعالیت خود را چه چیزهایی می‌دانید؟


اروجی: یکی از موانع موجود در رویه‌های جاری انجمن‌های علمی، بوروکراسی‌های موجود در روند برگزاری و پیگیری فعالیت‌های علمی و پژوهشی است که انرژی و وقت زیادی را از عوامل ذی‌ربط اتلاف می‌کند؛ چراکه این زمان حداقل دو هفته‌ای برای طی‌کردن بوروکراسی، اگر به خود پروژه اختصاص داده می‌شد، خیل عظیمی از برنامه‌ها را مورد سیطره قرار می‌داد و بیش از پیش زمان لازم و جامع به فعالیت‌ها اختصاص داده می‌شد.


آنا: انجمن‌های علمی چگونه تقویت شوند تا در پیشبرد علم موفق باشند؟


اروجی: در این خصوص لازم به ذکر است که ابتدا باید نگاه به انجمن‌های علمی تغییر یابد تا هم زمینه برای شروع دیگر فعالیت‌های جنبی در حوزه مهارت آموزشی دانشجویان ایجاد شود و هم از سوی دیگر امکان استفاده حداکثر از ظرفیت رو به رشد دانشجویان در زمینه پروژه‌های برون‌سپاری ارتقا یابد.


آنا: نحوه همکاری مسئولان مربوط در دانشگاه با انجمن شما چگونه بوده است؟


اروجی: ابتدای کلام لازم است از تلاش‌های فرزاد ستاری معاون پژوهش و فناوری واحد اردبیل به‌دلیل رهنمون‌ها و توجهاتی که به تمام انجمن‌های علمی داشته‌اند، تشکر کنم. از تلاش‌های حسن حسین‌زاده، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه نیز که اگر کاردانی و ارشاد وی نبود فعال‌ بودن 19 انجمن تخصصی به هیچ وجه مقدور نمی‌شد، قدردانی می‌کنم. دلگرمی‌ها و هدایت‌های مدبرانه این مسئولان همیشه سرلوحه امور تمام انجمن‌ها ازجمله انجمن علمی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه بوده است که در تمام جلسات به اصل مشارکت سازنده تمام انجمن‌ها با یکدیگر و توجه ویژه به اصل تعاون تأکید کرده‌اند.


آنا: چنانچه فعالیت‌های اجتماعی، علمی، فرهنگی و موفقیت‌ها و دستاوردهایی داشته‌اید، تشریح کنید.


اروجی: درباره توجه به اصل تعاون و مشارکت سازنده با دیگر انجمن‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل می‌توان به همکاری انجمن علمی زبان با انجمن علمی شیمی دارویی در طرح‌های هدایت تحصیلی دانشجویان و طرح «از من بپرسید» که به سرپرستی انجمن شیمی دارویی (علیرضا سیفی) برگزار شد، اشاره کرد که همکاری سازنده‌ای را شاهد بودیم، به این‌‌صورت که در طرح هدایت تحصیلی دانشجویان، این عزیزان در هر برهه‌ای اعم از انتخاب واحد، واریز شهریه، شروع کلاس‌های سامانه آموزش مجازی وادانا تا حل مشکلات مربوطه با شماره‌های داخلی انجمن تماس گرفته و این مشکلات را به واحدهای آموزشی دانشکده‌ها ارجاع کرده و پاسخ‌ها و نحوه رفع موانع به آنان اعلام می‌شد که بیش از 650 مورد ارجاعی به همت همکاران برطرف شد.


به این دلیل است که درخواست بنده برای تقویت بخش‌های فعالیتی انجمن‌های علمی در طرح‌های برون‌سپاری بیش از پیش احساس می‌شود و این مهم اگر مورد توجه واقع شود، بسیاری از مشکلات و نیازهای تعداد زیادی از دانشجویان برطرف خواهد شد.


در این بین یک سؤال باقی می‌ماند؛ اینکه چرا با وجود این موانع و وجود راهکارهای بسیار مهم و عملی به این امور توجه نمی‌شود؟


برگزاری 2 دوره آموزشی


انجمن علمی زبان پس از اطلاع از آغاز کار مجدد مرکز آموزش زبان‌های خارجی دانشگاه آزاد با ارائه دیدگاه و تمایل به همکاری با گروه آموزش زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه، پیشنهاد همکاری را مطرح کرد و انجمن علمی از این فرصت به‌دست‌آمده برای بسط‌ دادن فعالیت‌های آموزشی خود استفاده کرد و بیش از پیش در عرصه عملی حاضر شد و از نخستین و به‌روزترین متدهای آموزشی در راستای اعتلای فرهنگ علمی بهره برد که نتیجه این اقدامات برگزاری دوره‌های آموزشی تی.تی.سی «TTC: Teacher Training Course» و «IELTS and Free Discussion» و فارغ‌التحصیلی 148 نفر در 6 ماه از شروع فعالیت‌های این مرکز به همت انجمن علمی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه بود.


متأسفانه این تحول بنیادین به‌دلیل شیوع کرونا به حد اعلا میسر نشد؛ اما همین حرکت اولیه نیز جای بسی خرسندی است که حداقل از هیچ تلاشی در این مسیر فروگذار نکرده و نخواهیم کرد.



از مهم‌ترین و شاید ماندگارترین اثرها به سرپرستی انجمن علمی زبان و ادبیات انگلیسی با مشارکت و همکاری سازنده انجمن علمی شیمی دارویی (علیرضا سیفی) می‌توان آغاز روند رده‌بندی و ایجاد پایگاه جامع الکترونیکی کتب دانشگاهی از تاریخ 16 شهریور 99 را نام برد.


در این پروژه 60 هزار جلد از کتاب‌های دانشگاه در سامانه دانشگاه آزاد واحد اردبیل که به همت ایرج قربانی از واحد فناوری اطلاعات دانشگاه و فرزاد ستاری معاون پژوهش و فناوری واحد اردبیل آماده شده است، در حال پیگیری است که کار رده‌بندی به پایان رسیده و مرحله ثبت در سامانه در حال پیگیری است که در این مهم 40 نفر از دانشجویان انجمن‌های علمی دانشگاه به‌ویژه انجمن علمی زبان و ادبیات انگلیسی و انجمن علمی شیمی دارویی در حال فعالیت هستند.


پروژه‌های دیگری هم در دست ارزیابی و برنامه‌ریزی هستند که در این بین می‌توان پروژه تدوین و تهیه فیلم‌های آموزشی آزمایشگاه‌های رشته شیمی دارویی به‌صورت دوزبانه برای استفاده دانشجویان را نام برد.



آنا: آیا در انجمن خود موفق به تولید محصول و یا موفقیت‌های دیگری شده‌اید؟


اروجی: در این بخش نیز دانشجویان طراح و گرافیست ازجمله ثنا میرزا رحیمی، سارا احدزاده، پریناز مجیری، شقایق کیومرثی و آیدا جمشیدزاده در بخش تهیه مطالب آموزشی در زمینه پیشگیری و جلوگیری از انتقال ویروس فعال بودند و با ترجمه مقالات تخصصی، دانشجویان و به‌ویژه جامعه دانشگاهی را در راستای آگاهی هرچه تمام‌تر هدایت و راهنمایی می‌کردند.


آنا: و سخن پایانی ...


اروجی: با توجه به همکاری‌های مستمری که روابط عمومی انجمن با روابط عمومی دانشگاه داشت، برنامه‌هایی با این بخش از دانشگاه به مرحله اجرا رسیدند که از مهم‌ترین و شاخص‌ترین آنها می‌توان  برگزاری دوره آموزش مبانی مدیریت عمومی هتل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سرعین در آذر 99 با حضور شراره امامی، مدیریت بهنام شوقی، هماهنگی‌های جعفر بذری رئیس جامعه هتل‌ها و مراکز اقامتی استان اردبیل در شهرستان سرعین و همکاری انجمن عملی زبان و ادبیات انگلیسی واحد اردبیل را ذکر کرد.


مسئولیت این بخش از برنامه و هماهنگی‌های لازم را علی واثق معاون انجمن علمی زبان و ادبیات انگلیسی برعهده داشت و لازم است از خدمات وی، سجاد منصوری سرپرست مرکز آموزش‌های تخصصی آزاد، مهدی بخشی، میرعلی راثی‌زاده، محمدرضا محسنی‌دیبا ، سارا پوریوسفیان، شقایق فتایی، مهشید آتشبار، سویل علیزاده، شبنم عیسی‌زاده‌فر، سحر شیخ‌نواز جاهد، زهرا اکبرزاده، فاطمه غلامی‌پور، پریا علیپور، پونه میرجوادیان، سهیلا عبداللهی و روژان ستوده تشکر کنم.



در برنامه‌های مدون یکساله نیز مقرر شد کارگاه ترجمه تخصصی و نمایشنامه آنتون چخوف به نام «باغ آلبالو» به تلاش دانشجویان به اجرا درآید که متأسفانه نمایشنامه پس از شروع فعالیت‌ها و سپری‌شدن بیش از 60 درصد تمرین‌ها، کشور دچار اپیدمی کرونا شد و عملاً این مهم تا این تاریخ میسر نشد؛ چراکه قرار بر این بود در فاز نخست اجرا این نمایش در خود دانشگاه اجرا شود و با تفاهم‌های انجام‌شده نیز قرار بر این بود در فاز دوم این نمایشنامه به علت حضور دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی به‌صورت استانی نیز اجرا شود.


از سوی دیگر کارگاه ترجمه تخصصی نیز با محور تأمین نیازهای ترجمه دانشجویان در وهله نخست و ترجمه مقالات تخصصی ISI استادان و اعضای هیئت علمی پس از تربیت نیروهای متخصص و کاردان نیز پیگیری شد و این کارگاه در تاریخ 14 آذر 1398 به همت ویدا صدرالممالکی مدیر وقت و تلاش حبیب سلطان‌زاده در بخش نظریه‌های کارگاه ترجمه تخصصی و روشن باباعلیپور در بخش ترجمه عملی آغاز به کار کرد.


در مرحله نخست ثبت‌نام، 72 نفر از دانشجویان اعلام علاقه‌مندی برای شرکت در کارگاه کردند و بنابر تصمیمات و صلاحدید استادان برای بررسی نیازهای دانشجویان مقرر شد در فاز نخست این کارگاه برای دانشجویان با علاقه‌مندی و گرایش خاص (رشته زبان انگلیسی) در باب ترجمه مقالات تخصصی صورت گیرد و در کارگاه‌های بعدی دیگر گرایش‌ها و رشته‌های خاص نیز در این کارگاه حضور به هم رسانند.


این کارگاه به‌دلیل وجود شرایط مشقت‌بار کرونا به‌صورت مجازی در سامانه انجمن علمی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه که به همت دانشجویان ارجمند این گروه آموزشی و برنامه‌نویسی بنده حقیر به آدرس iauesu.quiz24.ir انجام شده، در مراحل پایانی است.


درخواست دایر شدن مرکز آموزش زبان‌های خارجی دانشگاه


درخواست دایر شدن مرکز آموزش زبان‌های خارجی دانشگاه به همت دانشجویان و با سرلوحه قراردادن تجربه علمی استادان و به‌ویژه  دایر شدن دارالترجمه نیز تقدیم مسئولان شده که امید است با توجه به تجربه دوساله بنده حقیر و دیگر دوستان ازجمله علی واثق، محمدرضا محسنی دیبا، میرعلی راثی‌زاده و ایجاد فرصت از جانب جلیل سررشته‌داری، مورد توجه مسئولان قرار گیرد.


لازم است به برنامه‌های آتی انجمن علمی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه در زمینه برگزاری کارگاه آموزش تخصصی فتوشاپ (Photoshop) در سطح مبتدی و پیشرفته برای مهارت‌افزایی استادان، کارکنان دانشگاه و دانشجویان و کارگاه مهارت‌های کامپیوتر که جزء لاینفک امور جاری در هر سطحی اعم از دانشجویان و استادان است، اشاره کنم که اکنون در دست اقدام هستند.


انتهای پیام/4103/4062/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر