صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۱۱ - ۱۰ دی ۱۳۹۹
سفیر سابق ایران در لیبی در همایش «اخراج آمریکا از منطقه»؛

جهان امنیت خود را مدیون شهید قاسم سلیمانی است/ ایران متصدی طراحی و اجرای نظم نوین جهانی

سفیر سابق ایران در لیبی گفت: دنیا و امنیت جهان مدیون رفتار جبهه مقاومت و اقدامات شهید سلیمانی است.
کد خبر : 552785

به گزارش خبرنگار حوزه غرب آسیا و محور مقاومت گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «حسین اکبری» در همایش تخصصی «اخراج آمریکا از منطقه» که ظهر امروز در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، گفت: اگر مقاومت و  حاج قاسم سلیمانی نبودند که داعش را نابود کنند و به شکست بکشانند، اکنون تروریست‌های داعش در داخل کشورمان بمب‌گذاری می‌کردند و به اشغالگری خود ادامه می‌دادند.


وی افزود: دنیا و امنیت جهان مدیون رفتار جبهه مقاومت و اقدامات شهید سلیمانی است که داعش را نابود کرد، در غیر این صورت شاهد جهان ناامنی بودیم.


سفیر سابق ایران در لیبی عنوان کرد: ما متصدی طراحی و اجرای نظم نوین جهانی هستیم. بعد غربی‌ها تئوری و نظریه هژمون را مطرح کردند که باید در دنیا قدرتی وجود داشته باشد و اگر نباشد، نظم دنیا به هم خواهد خورد. پای این تئوری به دانشگاه‌ها و دیگر محافل باز شد، الان هم به‌عنوان نظریه قدرت هژمون در دانشگاه‌ها به آن می‌پردازند. اولویت نخست آمریکا قبل از سال 1991 که با مشکلاتی هم مواجه شده‌بودند، این بود که باید وارد جهان اسلام شوند.


وی عنوان کرد: روسیه تضعیف شده بود، اروپا را «اروپای پیر» می‌خواندند که باید جوان شود و معتقد بودند از میان کشورهای دنیا آن‌هایی که شرورند و قابل هماهنگی نیستند، باید با آمریکا هماهنگ شوند. واشنگتن می‌گفت جنوب شرق آسیا باید تمکین کند و آمریکایی‌ها از این موضع با جهان صحبت می‌کردند.


اکبری گفت: آمریکا برای تحقق این خواسته باید در منطقه خلیج‌فارس با دو هدف مستقر شوند؛ نخست، اینکه از منابع، ثروت و نعمت‌های خدادادی مسلمانان به‌عنوان ابزار اعمال قدرت استفاده کنند و دوم، اینکه باید در حوزه جهان اسلام حضور پیدا کنند و به تعبیر خودشان مانع از شکل‌گیری و توسعه تمدن اسلامی شوند.


وی افزود: وقتی در منطقه خلیج‌فارس ورود کردند، جاهایی با شدت و خشونت وارد شدند. افغانستان و عراق را اشغال، ولی به قول خودشان محاصره را تنگ کردند. طرح خاورمیانه بزرگ را مطرح کردند که هدف آن خالی کردن منطقه از اسلام بود و ادعای امن کردن منطقه را داشتند.


سفیر سابق ایران در لیبی عنوان کرد: انقلاب اسلامی در مقابل آمریکا ایستاد و نتوانستند مقابل جبهه مقاومت، اندیشه یا گفتمان مقاومت طرفی ببندند. درگیری در حوزه اندیشه، جغرافیایی، سرزمینی و نظامی میان گفتمان نظام سلطه و گفتمان شکل گرفت و درنهایت اعتراف کردند اقدامشان اشتباه بود و باید از منطقه بیرون بروند.


اکبری گفت: شعار باراک اوباما این بود که باید از عراق خارج شوند تا بتواند در آمریکا رأی بیاورد، بنابراین سال 2011 از عراق خارج شدند. در ادامه آمریکا داعش را در منطقه پدید آورد و در مدت زمان بسیار کوتاهی منطقه جغرافیایی وسیعی را اشغال کردند. این درواقع پروژه اصلی آمریکا بود. طرح خاورمیانه جدید در لبنان نیز شکست خورد. آن‌ها دنبال اهدافی بودند که اگر بتوانند انقلاب اسلامی را از سر راهشان بردارند، «سایس پیکو 2» را اجرا کنند.


وی افزود: «کاندولیزا رایس» زمانی که وزیر امور خارجه آمریکا بود، گفت خرابی‌ها و بحران‌هایی که در بیروت رخ می‌دهد، درواقع درد زایمان تولد خاورمیانه جدید است؛ طرحی که قرار بود جهان اسلام را به 200 واحد کوچک تقسیم کنند که موفق نشدند.


اکبری عنوان کرد: کل سیاست و راهبرد آمریکا در جغرافیای غرب آسیا و خلیج‌فارس متوقف شد و مقاومت این فرصت را به آن‌ها نداد که در راه پیروزی گام بردارند تا بتوانند اقدامات بعدی و فضای دیگری که مدنظرشان بود، دنبال کنند.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر