صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

برگزاری موفق یک جشنواره آنلاین و تجربه‌ای که تکرار نخواهد شد/«حقیقت» را فراموش کنید، قاچاق فیلم‌های فجر جدی است

برگزاری کاملاً آنلاین چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت تجربه نسبتاً موفقی بود، اما دبیر جشنواره فیلم فجر بار دیگر با تأکید بر نگرانی‌های مربوط به قاچاق فیلم، احتمال برگزاری این جشنواره به صورت برخط را رد کرد.
کد خبر : 551257

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت سه‌شنبه این هفته و در دومین روز از دیماه به پایان رسید. این جشنواره که  در مقایسه با ادوار گذشته با دو هفته تأخیر و از بیست و پنجم آذرماه کلید خورده بود، اولین تحربه برگزاری یک جشنواره سینمایی به صورت کاملاً برخط و مبتنی بر نمایش آثار در فضای مجازی بود.


دبیر جشنواره سینما حقیت شب گذشته و در گفتگو با برنامه «شهر فرهنگ» شبکه خبر با اشاره به این که از نگاه شورای سیاستگزاری این جشنواره  تعطیل کردن رویدادها به خاطر ویروس کرونا نمی‌توانست مفید باشد افزود:  می‌دانستیم در این حرکت به موانع برمی‌خوریم، اما برایمان مهم بود که تولیدات بایگانی نشوند. می‌دانستیم اگر جشنواره برگزار نشود بعضی آثار هیچ شانسی برای ورود به درگاهی جز جشنواره برای دیده شدن ندارند.


محمد حمیدی مقدم افزود:  گفت: کپی‌شدن یک فیلم، زمانی مسئله به وجود می‌آورد که آن فیلم در سایتی منتشر بشود و آینده فیلم به خطر بیفتد. خوشبختانه در چهار سامانه‌ای که همراه جشنواره بودند امنیت کامل برقرار بود. ممکن است در حداقل‌ترین شکل ممکن اتفاقی رخ داده، اما کلیت فضا امن بوده است. ما تمهیدی اندیشیده بودیم که اگر اتفاقی افتاد در ۲۴ ساعت، فیلم از هر سایتی برداشته شود.



 وی اظهار کرد: روز اول از خانه جشنواره ۴هزار بازدید داشتیم، هر روز در هر سامانه ۱۵ فیلم بارگذاری می‌شد. در کمال شگفتی هر روز که از جشنواره گذشت، آمار بینندگان بیشتر شد. روز آخر این رقم از مرز ۵۰ هزار بازدید گذشت. روز اختتامیه و در مراسم پایانی ما با درخواست‌های بی‌شماری مواجه بودیم که فیلم‌ها را دوباره نمایش بدهید. گویی تازه مسیر ورود به جشنواره کشف شده بود.


 دبیر جشنواره سینما حیقیت با اشاره به این که  سال گذشته در برگزاری فیزیکی شاهد جهش بودیم، در بلیت‌فروشی ۷۵ میلیون تا ۸۰ میلیون تومان درآمد داشتیم عنوان کرد که این  رقم در این دوره به مرز ۹۰ میلیون تومان رسید.


به این ترتیب، آن‌گونه که از گفته‌های دبیر جشنواره و شیوه برگزاری جشنواره در این دوره بر می‌آید، تجربه برگزاری آنلاین این رویداد هنری نمره قابل‌قبول گرفته و می‌تواند در رویدادهای آینده نیز مورد استفاده قرار بگیرد.


رویدادهایی که همه‌ساله در در رشته های مختلف هنری و فرهنگی برگزار می‌شد و امسال به خاطر شیوع ویروس کرونا تعطیل شده و یا عموماً به صورت آنلاین و برخی نیز به صورت ترکیبی برگزار شدند.



با این‌حال  مدیران فرهنگی و متولیان برگزاری این جشنواره‌ها با دلایل و توجیهات مختلف ترجیح دادند که چراغ این رویدادها همچنان روشن بماند. این در حالی است که تقریباً تمام فعالیت‌های عمومی هنری اعم از اجرای موسیقی، گالری‌ها، اکران فیلم و اجرای تئاتر چندین ماه است که تعطیل هستند و در ماه‌های تابستان هم یک بازگشایی نصفه و نیمه را تجربه کردند.


بعد از برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان که اواخر مهرماه در تهران و اصفهان به صورت مجازی برگزار شد، شاهد برگزاری دو جشنواره هنری دیگر در اواسط آبان‌ماه بودیم. جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشنواره موسیقی نواحی در کرمان، تجربه جدید و بی‌سابقه‌ای از برگزاری رویدادهای گسترده فرهنگی بود.


اگرچه به چگونگی برگزاری و اصرار مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به برگزاری این جشنواره‌ها انتقادات زیاد وارد شد،با این حال دو عبارت «برگزاری مجازی» و «رعایت پروتکل‌های بهداشتی» شاه‌بیت اظهارات و رویکرد متولیان این جشنواره بود. این روند، میزان و عمق این انتقادات را کاهش داد و به نوعی نقش سپر دفاعی را بازی کرد.


 اما  برگزاری کاملاً آنلاین جشنواره سینما حقیقت تجربه جدیدی بود که  به اعتقاد برخی می‌تواند راه را برای برگزاری آنلاین جشنواره فیلم فجر به همین شکل نیز باز کند. با این حال دبیر سی  و نهمین جشنواره فیلم فجر نظر دیگری دارد.


 محمدمهدی طباطبایی نژاد در گفتگوی اخیر خود با یکی از رسانه‌ها با تاکید بر نظر قبلی سازمان سینمایی و دبیرخانه برگزاری جشنواره فیلم فجر مبنی بر تعطیل‌نشدن جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه امسال گفت: در شرایط موجود فقط در سطح اول برای داوران جشنواره و در سطح دوم اگر شرایط بهتر شود برای اهالی رسانه و منتقدان سینمایی و ذی‌نفعان این صنف و در سطح سوم اگر شرایط به وضعیت ایمن برسد، برای عموم مخاطبان شرایط حضور در جشنواره را فراهم خواهیم کرد.



دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با اشاره به این که برپایی مجازی جشنواره فیلم فجر منتفی است، درباره تجربه برگزاری آنلاین چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت نیز گفت: جشنواره فیلم فجر به شکل آنلاین برگزار نمی‌شود؛ چون سینمای داستانی تفاوت‌هایی با فیلم کوتاه و مستند دارد و مراقبت از سرقت نکردن آثار سینمایی داستانی کاری بسیار دشوار و پر ریسک است و طبیعتا نمی‌توانستیم وارد چنین عرصه پر ریسکی شویم.


 وی افزود: در سینمای مستند و کوتاه این ریسک خیلی پایین‌تر است و مدیران این اجازه را پیدا می‌کنند که این ریسک را انجام دهند. اما در سینمای داستانی که میانگین هزینه تولید برای هر فیلم حداقل 5 میلیارد تومان است چنین ریسکی ممکن نیست.



 با توجه به این اظهارات و البته روند کاهشی و رو به بهبود  مبتلایان به کرونا در کشور، این احتمال بسیار قوی است که سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در زمان مقرر همیشگی یعنی 12 تا 22 بهمن ماه با حضور اهالی رسانه و صاحبان آثار به شکل محدود برگزار شود.


این اتفاق در حالی رقم می‌خورد که امسال هیئت انتخاب جشنواره هم وجود ندارد و تقریباً همه فیلم‌های متقاضی امکان حضور در جشنواره را خواهند داشت. به این ترتیب نگرانی‌ها از امکان سرقت فیلم‌های جشنواره (که با توجه به تجربه نمایش خانگی و اکران آنلاین نگرانی بی موردی هم نیست) مانع از برگزاری جشنواره به صورت آنلاین خواهد شد. حال باید منتظر ماند و دید که برپایی این رویداد مهم فرهنگی کشور با این شکل و شمایل جدید تا چه اندازه روی کیفیت برگزاری آن تأثیر خواهد گذاشت.


انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر