صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۸:۲۲ - ۳۰ آذر ۱۳۹۹
هفته پژوهش در ایام کرونا/ 81 منطقی:

دانشگاه آزاد اسلامی مسیر خوبی در ارتباط با صنعت طی‌ می‌کند

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی مسیر خوبی در ارتباط با صنعت طی‌ می‌کند، گفت: این نهاد باید در مسیر ایجاد و تبدیل دانش به نمونه آزمایشگاهی و صنعتی، گام‌های مؤثری بردارد.
کد خبر : 550004

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از شهرری، منوچهر منطقی در مراسم مجازی  و آنلاین هفته پژوهش و فناوری که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگارامام(ره) شهرری برگزار شد با تبریک هفته پژوهش و اینکه دانشگاه آزاد اسلامی مسیر خوبی در زمینه ارتباط با صنعت طی‌ می‌کند، گفت: این نهاد علمی باید با ایجاد دانش، تبدیل دانش به یک نمونه آزمایشگاهی و تبدیل این نمونه به صنعت، گام‌های مؤثری بردارد که سراهای نوآوری راه خوبی در این زمینه محسوب می‌شود.


وی اظهار کرد: هفته پژوهش روز شناخت صنایع با توانمندی‌‌های دانشگاه و استفاده از ظرفیت‌های آن است؛ در حمل‌و‌نقل و شاخص‌های اقتصادی، ارتباط معناداری وجود دارد و سرمایه‌گذاری در این زمینه موجب رشد اقتصادی می‌شود، در واقع حمل‌و‌نقل در رشد اقتصادی و جهش تولید اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین کشورهای مختلف در زمینه حمل و نقل هوشمند، سند ملی تدوین کرده‌اند.


هوشمندسازی در حمل و نقل صنعتی جدید است


 دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری میزان موفقیت ایران در هوشمندسازی حمل و نقل عمومی را یادآور شد و افزود: هوشمندسازی موضوعی جدید است که حدود یک دهه پیش در جهان مطرح شده است، به دلیل اهمیت این موضوع، تمام کشورهای جهان در این عرصه ورود پیدا کرده‌اند و در یک منطقه از کشورشان به‌صورت پایلوت در حال اجرای آن هستند.


آغاز 2 طرح حمل‌ونقل هوشمند در کشور


منطقی با بیان اینکه بیشتر کشورها در حال تدوین سند حمل‌و‌نقل پیشرفته هستند، اظهار کرد: کشور ایران نیز در حال آماده‌سازی سندی در این زمینه است که تا پایان امسال تدوین خواهد شد؛ اما برای داشتن یک سند حمل‌و‌نقل هوشمند، باید به یک سری مسائل و پیش‌زمینه‌ها هم توجه کرد، در همین راستا به بخش‌هایی مانند حمل‌و‌نقل ریلی و لوکوموتیوها ورود پیدا کرده‌ایم، نصب سنسورهایی برای اعلام وضعیت حساس لوکوموتیوها به‌صورت آنلاین، از جمله اقداماتی بوده است که در این زمینه انجام  داده‌ایم، مزیت دوم هوشمندسازی حمل‌و‌نقل ریلی این است که مشکلات آن‌ها را بررسی می‌کنیم و برای انجام تعمیرات وسیله نقلیه به جای صرف زمان چندماهه در حد روز و ساعت شروع به کار خواهیم کرد.


وی گفت: در بخش سخت‌افزاری نیز به دنبال نرم‌افزاری شدن رفتیم و با انجام دو پروژه بزرگ، درصدد اتصال‌پذیری حمل‌و‌نقل هوشمند و حمل‌و‌نقل یکپارچه هستیم، درصددیم تا سیستم عامل مشترکی در زمینه اتصال‌پذیری داشته باشیم تا بتوانیم به تبادل اطلاعات بپردازیم، درصدد آن هستیم که مزایای هوشمندسازی را نمایان کنیم که در این زمینه با هوشمندسازی تعمیرات لوکوموتیوها در مواقع اضطراری مانند حوادث جاده‌ای و مدیریت هوشمند مصرف سوخت، گام‌های مؤثری را برداشته‌ایم.


دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌و‌نقل پیشرفته معاونت علمی ریاست جمهوری بیان کرد: صنعت و دانشگاه دو مجموعه ناهمگون هستند به طوری که دانشگاه به عنوان محیط‌زیست علمی، به‌دنبال تحقیقات دانشی است و این تحقیقات را به صورت دانش‌های جدید ارائه می‌کند و صنعت از دانش دانشگاه‌ها در راستای تولید محصول استفاده می‌کند.


این مسئول گفت: برای ارتباط صنعت با دانشگاه تلاش‌های زیادی صورت گرفته است، اما همواره باید مجموعه‌های واسطه با عنوان دفاتر انتقال فناوری وجود داشته باشند؛ این دفاتر متناسب با نوع فناوری هر مجموعه صنعتی، مجموعه‌ای خاص را تعریف ‌می‌کند.


وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه تجاری‌سازی به‌شدت تخصص دارد؛ بنابراین برای برقراری ارتباط با صنعت و دانشگاه به یک محیط واسطه‌ای نیاز داریم، خوشبختانه تفکر و راهبری دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص محیط واسطه‌ در قالب سراهای نوآوری تعریف شده است که این سراها وظیفه تمرکز روی کاربردی کردن دانش را بر عهده دارند، دانشگاه آزاد اسلامی باید با ایجاد دانش و تبدیل دانش به یک نمونه آزمایشگاهی و تبدیل این نمونه به صنعت، گام‌های مؤثری را بردارد که سراهای نوآوری مسیر خوبی را در این زمینه محسوب می‌شود.


منتظر نباشید که صنعت دنبال دانشگاه بگردد


 دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: نباید منتظر باشیم که صنعت به دنبال دانشگاه برود؛ چراکه در کشور ما صنایع وجود ندارد؛ بلکه کارخانه‌هایی داریم که روی مسائل فناوری تسلط کافی ندارند و دارای حامی خارجی هستند، خوشبختانه با فضای جدیدی که در جهش تولید ایجاد شده است می‌توانیم به جای مراجعه به خارج از کشور به دانشگاه‌ها رجوع کنیم که پیشنهادم به دانشگاه‌ها ایجاد یک پایگاه در صنعت بوده است.


این مقام مسئول گفت: نمونه موفق ارتباط صنعت و دانشگاه را می‌توانیم با پروژه بازسازی واگن‌های قطار در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره)شهرری ببینیم که با ایجاد یک تحول در زمینه حمل‌و‌نقل ریلی از نوع هوشمند، بسیار موفق عمل کرده است.


منطقی برگزاری استارت‌آپ‌ها و رویدادهای مختلف از سوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) در زمینه فعالیت‌های ریلی مدرن را یادآور شد و بیان کرد: در نخستین نمایشگاه ریلی در سال ۹۷، هشت ایده انتخابی این واحد دانشگاهی در راه آهن به کار گرفته شد که زمینه ایجاد مرکز نوآوری بود.


این مقام مسئول اضافه کرد: با ایجاد ارتباط در سطح دانشگاه و صنعت، از جمله مزایای ارتباط با صنعت و دانشگاه است که دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) با برقراری ارتباط عالی با دانشگاه فنی کلن آلمان، زمینه‌های تغییر و تحول در مباحث حمل‌و‌نقلی را فراهم کرده است، ما می‌توانیم موانع موجود را با استفاده از راهکارهای بین‌المللی مشترک حل کنیم.


منطقی اضافه کرد: از جمله فرصت‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) قرارگرفتن در محدوده بزرگترین کارخانه مترو‌سازی خاورمیانه با تولید سالانه هزار و ۲۰۰ واگن در حوزه حمل‌و‌‌نقل ریلی درون‌شهری است و در توسعه زیر‌سیستم‌ها و یکپارچه‌سازی، مسائل فنی متعددی مطرح است که دانشگاه آزاد می‌تواند در این حوزه به شدت مؤثر واقع شود.


وی خاطرنشان کرد: همکاری دانشگاه و بخش واگن‌سازی تهران، می‌تواند سبب شکل‌گیری مرکزی در زمینه طراحی واگن‌ها شود؛ واگن‌های قطارها بعد از گذشت ۵۰ سال از رده خارج می‌شوند، بنابراین می‌توانیم سیستم‌های مدرن و هوشمند را در آن‌ها پیاده‌سازی کنیم، می‌توانیم قوای محرکه و سیستم‌های مختلف بهینه‌سازی را در آنها انجام دهیم و از تفکر طراحی در راستای راحتی مسافر وعملکرد بهینه واگن‌ها استفاده کنیم.


انتهای پیام/۴۱۱۷/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر