صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۵ - ۳۰ آذر ۱۳۹۹
دفتر وکالت/22

چگونه از فروشنده متخلف شکایت کنیم؟

حقوق مصرف‌کننده یعنی مجموعه امتیازاتی که مصرف‌کننده در قبال عمل خرید یک کالا یا خدمات از فروشنده دریافت می‌کند تا در صورت بروز اشکال، معلوم شدن عیب و نقص، احراز ضرر و زیان، عدم کارآیی و ثمربخشی و یا ایراد خسارت، برای جبران ضرر از آن استفاده کند.
کد خبر : 549827

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در عرف و میان عامه مردم مصرف‌کننده به کسی اطلاق می‌شود که در قبال پرداخت هزینه‌ای از کالای موردنظر خود بهره‌برداری می‌کند. به عبارت دیگر مصرف‌کننده کسی است که کالا یا خدمتی را خریداری کند، بنابراین باید توجه داشت اگر کسی برای نمونه از خدمات فنی یک تعمیرکار، خدمات حقوقی یک وکیل و غیره استفاده کند، مصرف‌کننده تلقی شده و مشمول حمایت‌های قانونی قرار می‌گیرد.


در ایران طی سال‌های اخیر طرح‌هایی به ویژه در بخش غذایی و بهداشتی اجرا شده و قوانین و مقرراتی در  زمینه حقوق مصرف‌کننده وضع شده که از مهم‌ترین آنها قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مصوب 1388 با مصوبات سازمان تعزیرات حکومتی، قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، قانون تاسیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و قانون نظام صنفی است.  
 
طبق قانون حمایت از حقوق مصرف‌کننده، مصرف کننده هر شخص حقیقی یا حقوقی است که کالا یا خدمتی را خریداری می‌کند و حقوق مصرف‌کننده نیز عبارت است از حقوقی که عرضه‌کنندگان کالا و خدمات منفردا و متضامنا از حیث صحت، کمیت، کیفیت و سلامت کالا و خدمات عرضه شده مطابق با ضوابط و شرایط مندرج در قوانین و یا قرارداد مربوط به عرف باید در مورد هر شخص حقیقی یا حقوقی که کالایی را خریداری می‌کنند در معاملات رعایت کنند.  


با وجود آن که حمایت از حقوق مصرف کنندگان در کشور ما نیازمند توسعه و تحولات عمده‌ای است، اما نهادهایی هم وجود دارند که اگر با آنها و روش اقدام از طریق آنها مصرف‌کننده می‌تواند حقوق خود را به راحتی مطالبه کند. چهار نهاد اصلی در حمایت از حقوق مصرف کننده در ایران به شرح ذیل است:


1. سازمان تعزیرات حکومتی
2. سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان
3. مؤسسه‌ی استاندارد و تحقیقات صنعتی
4. سازمان بازرسی کل کشور


یکی از اصلی‌ترین و شاید موفق‌ترین نهادهای رسیدگی‌کننده به تخلفات صنفی و تخلفات بهداشتی، دارویی و درمانی در کشور که سریع‌تر از سایر مراجع به تخلفات رسیدگی می‌کند و اختیاراتِ گسترده‌ای برای برخورد با متخلفان و متقلبان دارد، سازمان تعزیرات حکومتی است.


بر همین اساس، در صورتی که مصرف‌کننده نسبت به خدمات دریافتی شکایتی داشته باشند می‌توانند شکایات خود را به صورت ( تلفنی، حضوری، کتبی و اینترنتی (پورتال سازمان حمایت) به ستادهای خبری مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و ادارات صنعت، معدن و تجارت شهرستان‌ها ارائه نمایند.


همچنین شاکیانی که گزارش خود را بصورت (تلفنی، کتبی، و اینترنتی) ارائه می‌کنند باید جهت پیگیری موضوع، مستندات و مدارک خود را به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت بدهند.


علاوه بر این شماره تماس 124 ستاد خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها در کلیه شهرهای کشور آماده دریافت گزارش‌ها و شکایات مردمی در مورد تخلفات اقتصادی است و گزارش‌دهندگان با اخذ کد رهگیری می‌توانند گزارش و یا شکایات خود را پیگیری نمایند.


انتهای پیام/4076/


انتهای پیام/

برچسب ها: دفتر وکالت
ارسال نظر