شکاف طبقاتی در میادین میوه و ترهبار/ آیا شهرداری هم شهروندان را به دو گروه دارا و ندار تقسیم میکند؟
گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- میثم خاکپور؛ سازمانها و نهادهای مختلف که در شهرها به مردم خدمترسانی میکنند (بهویژه پایتخت) وظیفه دارند تا علاوه بر اجرای شرح وظایف خود، در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی نیز اقداماتی را انجام دهند تا همه افراد بتوانند بهعنوان عضوی از جامعه از شرایط و امکانات موجود در آن بهره ببرند.
یکی از این سازمانها، میادین میوه و ترهبار ذیل معاونت خدمات شهری شهرداری تهران است که با گستردگی ارائه خدمات در نواحی مختلف شهر این امکان را برای شهروندان فراهم میکند تا اقلام غذایی و مصرفی خود را با قیمت مناسب و یکسان در همه مراکز این سازمان در پایتخت تهیه کنند که در صورت صحت چنین اقدامی به نوعی عدالت اجتماعی در جامعه برقرار خواهد شد.
اختلاف قیمت میوه در میادین حدود 40 درصد ارزانتر از سطح شهر است
سعید راد مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران بارها در اظهارات خود به این نکته اشاره کرده و اخیراً نیز در خبری که در ایام نزدیک به شب یلدا در رسانهها منتشر شده عنوان کرده بود که اختلاف قیمت انواع میوه در میادین میوه و ترهبار با میانگین قیمتهای سطح شهر به ۳۷ درصد، سبزیجات و صیفیجات به 34.5 درصد میرسد. همچنین این تفاوت قیمت برای گوشت گوسفند ۱۹ درصد، گوشت گوساله ۱۵ درصد، گوشت مرغ ۱۸ درصد، تخم مرغ ۱۸ درصد و قند و شکر ۱۴ درصد است.
در این میان اما مشاهدات خبرنگار آنا و همچنین برخی گزارشهای مردمی حاکی از آن است که نحوه عملکرد سازمان میادین میوه و ترهبار در ارائه خدمات به تهرانیها نه تنها عدالت اجتماعی و حقوق یکسانی را برای همه به مرحله اجرا در نمیآورد بلکه خود به تشدید شکاف طبقاتی در جامعه نیز دامن میزند.
سازمان میادین میوه و ترهبار شهروندان را درجهبندی میکند؟
این شائبه بیعدالتی در میادین میوه و ترهبار از آنجا خود را نشان میدهد که اگر سری به میادین میوه و ترهبار در مناطق شمالی و جنوبی شهر بزنید و به مقایسه محصولات ارائه شده بپردازید مشاهده میکنید که میوهها و اقلام عرضه شده در مناطق ضعیف از کیفیت پایینتری برخوردار هستند و بعضاً قیمتها در این مراکز چندان با میوهفروشیهای محلی و حتی وانتیها تفاوت چندانی ندارد و حتی گرانتر است که این موضوع باعث میشود مردم ترجیح دهند از ترهبار خرید نکنند.
از سوی دیگر اقلام عرضه شده در مناطق برخوردار و اصطلاحاً بالای شهر تهران به گونهای است که گویی تمام محصولات درجه یک و باکیفیت در این مکانها عرضه میشود؛ این موضوع اذهان را به این سمت و سو سوق میدهد که شاید قصد و غرضی در این نوع عملکرد نهفته است و شهرداری تهران در میادین میوه و ترهبار همچون میوهها، شهروندان را نیز درجهبندی کرده است.
قدرت خرید مشتریان عامل عرضه میوه در میادین است
علاوه بر موارد فوق معمولاً یکی از مدیران شهری در پاسخ به چنین ادعاهایی پاسخی با این مضامین ارائه میکند مبنی بر اینکه در این خصوص میادین هیچ دخل و تصرفی نداشته و هیچ اقدام سازماندهی و برنامهریزی شده در اینباره وجود ندارد و میوههای عرضه شده در این مراکز توسط بهرهبرداران تهیه شده و آنها نیز متناسب با قدرت خرید مشتریانشان اقدام به خرید از بازار میکنند.
همچنین این موضوع نیز بارها از سوی مسئولان شهرداری عنوان شده که سیستم بازرسی میادین میوه و ترهبار بهصورت مداوم محسوس و نامحسوس بر نحوه عرضه محصولات و قیمتها نظارت دارد و با هر تخلفی برخورد میکنند.
در صورتیکه ادعای مدیریت شهری در مورد فعالیت میادین میوه و ترهبار صحت داشته باشد اما همچنان میادین از این اتهام مبرا نخواهد بود که چرا بر عرضه یکسان محصولات در بازارهای میوه و ترهبار دقت کافی ندارد و چرا نباید با یک نگاه حمایتی و در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود شرایط را برای عرضه میوههای باکیفیت در مناطق کمبرخوردار فراهم کند.
انتهای پیام/4105
انتهای پیام/