صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا بررسی می‌کند؛

آیا کنکور 1400 حذف می شود؟

موضوع کنکور یکی از بحث‌های پرحاشیه‌ است که برای حذف آن چند سالی است میان مسئولان مربوطه اختلاف نظر است و در این گزارش به آن پرداختیم.
کد خبر : 548046

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، موضوع کنکور یکی از بحث‌های پرحاشیه‌ است که برای حذف یا تغییر آن چند سالی است میان مسئولان مربوطه اختلاف نظر است. عده‌ای معتقدند که کنکور و برگزاری یک آزمون چهار ساعته، سنجش خوبی برای دانش‌آموزان نیست و باید حذف شود و فقط سوابق تحصیلی مدنظر قرار بگیرد. اما سؤوالی که مطرح می‌شود این است که آیا کنکور بالاخره در سال 1400 حذف می‌شود یا خیر؟


سیاست حذف کنکور سراسری و پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی یکی از موضوع‌های پرچالش است که فکر بسیاری از مسئولان و افراد تأثیرگذار آموزش عالی را به خود درگیر ساخته است. این سیاست موافقان و مخالفان مختلفی دارد و هرکدام از آنان از طریق فضای مجازی، روزنامه، مصاحبه و... به دنبال اثبات ادعای خود و کمک به حذف یا عدم حذف کنکور دارند. در سال 1386 بود که بر اساس مصوبه مجلس قرار بر این بود کنکور سراسری حذف شود و این فرآیند باید تا سال 1390 انجام می‌شد. اما با گذشت زمان این اتفاق صورت نگرفت.


حذف کنکور؛ مشغله این روزهای برخی دانش‌آموزان


در کشورهای جهان معیارهای متفاوتی برای گزینش دانشجو وجود دارد. در کشور ایران دانش آموزان باید در کنکور سراسری شرکت کنند. این آزمون تشکیل شده از سؤالات مربوط به دروس عمومی و دروس تخصصی رشته‌ها و داوطلبان کنکوری در رشته‌های مختلف می‌توانند با رقابت با یکدیگر در رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف قبول شوند و ادامه تحصیل دهند.


در این میان داوطلبانی که به دنبال قبولی در دانشگاه‌های برتر و رشته‌هایی از جمله پزشکی، دندانپزشکی، مهندسی و… هستند بید بهترین نتایج ممکن را به دست بیاورند. به این دلیل استفاده از منابع کنکوری با کیفیت و ارزشمند نیز برای دانش آموزان بسیار مهم است. اما در این میان مسئله و بحثی که ذهن دانش‌آموزان را خیلی به خود مشغول کرده، حذف کنکور است.


اگر سه سال امتحانات دانش‌آموزان به‌صورت نهایی برگزار شود، کنکور حذف خواهد شد


علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی می‌گوید: مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی موضوع حذف کنکور هستند. اگر سه سال مستمر امتحانات دانش‌آموزان به‌صورت نهایی برگزار شود، کنکور حذف خواهد شد.



حذف کنکور ارشد و دکتری در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی است


حجت‌الاسلام سید سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حذف کنکور یک پروسه تدریجی است و باید کار کارشناسی روی آن انجام بگیرد. به طور یقین کنکور ۱۴۰۰ حذف نخواهد شد.


وی می‌افزاید: شورای عالی انقلاب فرهنگی مسیر منطقی‌‌تری را برای سنجش و پذیرش متقاضیان دانشگاه در رشته‌های کارشناسی ارشد دنبال می‌کند. در مورد کارشناسی ارشد و دکتری، اساساً دنبال حذف کنکور هستیم اما مقداری زمان می‌برد؛ دانشگاه‌های بسیاری از کشورها در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری کنکور ندارند. در کشور‌های خارجی پذیرش کارشناسی ارشد از طریق درخواست دادن به دانشگاه و مقطع دکتری از طریق درخواست دادن به استاد، دانشجو جذب می‌شود.



عاملی گفت: بحث ما در جلسات، بیشتر بر روی کارشناسی متمرکز است. برای کنکور سال ۱۴۰۰ اتفاقی نمی‌افتد و به شکل فعلی برگزار می‌شود چرا که یک سال کار مقدماتی و تمهیدی برای حذف کنکور نیاز است.


کنکور در سال ۱۴۰۰ حذف نمی‌شود


منصور کبگانیان، قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص حذف کنکور برای سال ۱۴۰۰ نیست و داوطلبان کنکوری اصلا نگران نباشند. وظیفه شورا این است که به موضوع ساماندهی کنکور وارد شود. شورای انقلاب فرهنگی نگران نسل آینده کشور است و زمان اجرایی شدن تغییر شیوه پذیرش در کنکور در موعد خود اطلاع‌رسانی می‌شود.



وی توضیح داد: موضوع کنکور از بحث‌های جدی ما در نقشه جامع علمی کشور و در سند آمایش آموزش عالی بوده است. دو سیاست بسیار مهم را پشت سر گذاشتیم و آن جدا شدن سنجش از پذیرش بود؛ کنکور موضوعی است که چند دهه در کشور شاهد برگزاری آن بودیم و مزایای بالا و اشکالاتی نیز داشته است. برای اصلاح آن باید صبر کافی داشته باشیم، ما هیچ عجله‌ای نداریم ولی به تصمیم قاطعی که برسیم در زمان مناسب إن‌شاءالله اجرایی خواهیم کرد و با تمام دستگاه‌های مربوطه اعم از دفتر مقام معظم رهبری، مجلس و وزارت علوم تعامل کامل داریم.


کنکور کاردانی حذف شد


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در جلسه  اخیر ستاد نقشه جامع علمی کشور مقرر شد که پذیرش تمامی دانشجویان در دوره‌های کاردانی پیوسته دانشگاه‌ها صرفاً از طریق سوابق تحصیلی انجام می‌پذیرد. برخی از داوطلبان مشکلاتی داشتند و در هنرستان‌هایی درس خوانده بودند و اگر به کاردانی پیوسته می‌خواستند وارد شوند، باید در کنکور هم شرکت می‌کردند. چند دانشگاه چنین اجباری برای پذیرس از طریق کنکور داشتند و امروز ما تصویب کردیم که صرفاً از طریق سوابق تحصیلی انجام بپذیرد. این به معنای رها شدن سوابق نیست. سوابق تحصیلی نیز جایگاه مهم خود را دارد ولی از کنکور مستثنی شده است.


دفترچه سؤالات نظام قدیم در سال 1400 طراحی نمی‌شود


در سال 1400 کنکور حذف نخواهد شد و معدل به‌صورت مثبت بر روی نتایج دانش‌آموزان اثرگذار خواهد بود. به این صورت که برای داوطلبان نظام جدید 30 درصد، برای دانش‌آموزان نظام قدیم 25 درصد، برای دانش‌آموزان دارای مدرک سال 1390 و 1391 پنج درصد و برای داوطلبانی که دارای مدرک قبل از سال 1384 هستند معدل در نتایج آن‌ها تاثیرگذار نخواهد بود.


البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که در کنکور 1400 دیگر دفترچه نظام قدیم طراحی نمی‌شود و باید دانش‌آموزان همگی در کنکور نظام جدید شرکت کنند و با یکدیگر به رقابت بپردازند.


با توجه به جلسات و رایزنی‌های مختلف مسئولان آموزش عالی کشور، هنوز موضوع حذف کنکور به‌طور قطعی انجام نشده و این ماراتن بزرگ کنکور سراسری برای سنجش و محک دانشجویان دانشگاه ‌های بزرگ و رشته ‌های پرطرفدار در سال 1400 برگزار می‌شود.


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر