معلمهای بیصلاحیت برکنار میشوند/ افراد فاقد صلاحیت معلم نمیشوند
یارمحمد حسینبُر، رئیس مرکز برنامهریزی نیروی انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در خصوص سنجش کیفیت عملکرد معلمها گفت: زمانی که در آموزش و پرورش از کیفیت صحبت میکنیم منظور کیفیت عملکرد نیروهای انسانی است که در این راه اولین اقدام بررسی شیوههای جذب است. به همین منظور از شهریور ماه سال جاری برنامه توسعه شایستگی و سنجش صلاحیت را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.
وی در پاسخ به اینکه چه اتقان و معیاری در سنجش کیفیت نیروها مدنظر قرار گرفته است؟ تصریح کرد: در حال ترسیم نیمرخ صلاحیتهای حرفهای هستیم. البته در چندین مرحله آزمون رتبهبندی را برگزار کردیم و از حدود 240هزار معلم خواستیم که اعلام کنند چه شایستگی را میخواهند در خود توسعه بدهند، که از این طریق بتوانیم سنجش صلاحیت را انجام دهیم.
رئیس مرکز برنامهریزی نیروی انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش افزود: دستورالعمل این اقدام را وزیر آموزش و پرورش به استانها ابلاغ کرده و در چارچوب آن دستورالعمل، دبیرخانههای کشوری شکل گرفته است. در حال حاضر 6 دبیرخانه توسعه شایستگی و سنجش صلاحیت براساس نیروهای انسانی در استانها شکل گرفته که از نظر خودمان تا این لحظه کار در یک چارچوب و به درستی پیش رفته است.
حسینبُر در رابطه با وضعیت نیروهایی که در آزمون رتبهبندی امتیاز حدنصاب را به دست نمیآورند، اظهار کرد: اگر فردی در فرآیند رتبهبندی حدنصابها را نیاورد از مزایای مادی رتبهای که قرار است در آن قرار بگیرد، بهرهمند نمیشود. در واقع فلسفه نظام سنجش صلاحیت و توسعه شایستگی بر این اساس است که همکاران متناسب با عملکرد از مزایا بهرهمندی شوند که به این ترتیب استقرار نظام پرداختها مبتنی بر عملکرد رقابتی باید صورت بگیرد. لذا کسی که در آزمونها حدنصاب را کسب نمیکند در آن رتبه قرار نمیگیرد و از مزایای مادی آن جایگاه نیر نمیتواند بهرهمند شود.
این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش در واکنش به اینکه، معلمی که نمیتواند امتیاز حدنصابی را کسب کند همچنان در جایگاه تدریس دانشآموزان باقی میماند؟ خاطرنشان کرد: نیمرخ شایستگی به منظور بررسی و رسیدگی به وضعیت این دسته از معلمها در حال تدوین و برنامهریزی است. نظام رتبهبندی به این منظور برگزار میشود که اگر مدرسی خواهان ارتقای رتبه است باید شایستگی خود را هم ارتقاء بدهد.
حسینبُر با تأکید بر اینکه طبق برنامه توسعه شایستگی و سنجش صلاحیت نقاط ضعف عملکرد همکاران شناسایی میشود، یادآور شد: در نظام رتبهبندی که به تازگی تقدیم دولت شده ارتقاء، تنزل، توقف و هم تغییر کاربری شغلی در نظر گرفته شده است. به این معنی که اگر شخص نتواند صلاحیتهای مدنظر را احراز کند نه تنها ارتقای رتبه نمیگیرد بلکه به رتبه پایینتر تنزل پیدا میکند و اگر مجدداً نتوانست حدنصاب و استانداردهایی را کسب کند، به آن فرد ابلاغ شود که صلاحیت معلمی را ندارد.
لازم به ذکر است که بنابر گفتههای رئیس مرکز برنامهریزی نیروی انسانی و امور اداری لایحه نظام رتبهبندی در حال حاضر در کمیسیونهای دولت قرار دارد که پس از نهایی شدن تقدیم مجلس میشود.
انتهای پیام/4076/
انتهای پیام/