صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۵۲ - ۲۲ آذر ۱۳۹۹
زاینده‌رودی در گفتگو با آنا تشریح کرد؛

تحلیل توصیفی بودجه سال 1400 دولت/ رشد هزینه‌های جاری و عمرانی؛ غیرواقعی‌بودن بودجه

کارشناس اقتصادی در تحلیل خود از بودجه 1400 دولت گفت: هنوز هزینه‌های جاری و عمرانی در بودجه رشد دارد که نشان‌دهنده مصنوعی و غیرواقعی‌بودن بودجه بوده و متأسفانه همان دیدگاه رشد اقتصادی بر بودجه 1400 هم حاکم است.
کد خبر : 547186

محسن زاینده‌رودی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا با اشاره به بودجه سال 1400 دولت در تحلیل خود از این بودجه اظهار کرد: با توجه به هدف‌های بودجه که یک برنامه کوتاه‌مدت و یک‌ساله است، باید در این برنامه کوتاه‌مدت و یک‌ساله دیدگاه‌ها، توسعه‌ای و براساس برنامه‌های توسعه برای برطرف‌کردن مشکلات ساختاری و رفع شکاف‌های مزمن در جامعه باشد.


دیدگاه روی بودجه براساس توسعه و پیشرفت واقعی جامعه نیست


وی افزود: این موضوع به این معنی است در بودجه باید پرکردن شکافی که در هر ساختار وجود دارد تا به آن حد کیفی مطلوب و استاندارد که کاملاً در جامعه ما براساس قانون اساسی مشخص شده است، در نظر گرفته شود؛ اما در جامعه ما آنچه که می‌توان در بودجه سال 1400 و 99 و حتی 98 و سال‌های گذشته مشاهده کرد، این است که دیدگاه ما روی بودجه یک دیدگاه کاملاً فیزیکی و بر مبنای رشد اقتصادی و آن هم رشد اسمی اقتصاد و نه براساس توسعه و پیشرفت واقعی جامعه است.


لزوم تغییرات اساسی در همه تحولات و ساختارهای جامعه


عضو گروه تخصصی اقتصاد مرکز مطالعات برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: این مشکل به‌دلیل اینکه هنوز به پیشرفت و توسعه واقعی نرسیده‌ایم، به‌طور کلی بر بودجه کشور حاکم است و لازمه حل این مشکل، یک سری تغییرات اساسی است که باید در همه تحولات و ساختارهای جامعه رخ بدهد و بودجه می‌تواند ابزار خیلی خوبی بر مبنای این اصل باشد.


دیدگاه حاکم بر بودجه 1400 نگاه توسعه‌ای برای رفاه جامعه دربرندارد


دبیر هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه‌های استان کرمان عنوان کرد: آنچه که ویژگی بودجه 1400 است، باز با رسالت و هدف‌هایی که قرار بود به‌عنوان یک اصلاح ساختاری در بودجه در نظر گرفته شود، همخوانی ندارد و این اصلاحات ساختاری اصلاً به چشم نمی‌آید و دیده نمی‌شود. دیدگاه‌هایی که بر بودجه سال 1400 حاکم است بیشتر برای رفع نیازهای کوتاه‌مدت و اهداف دولت‌ها و تثبیت دولت‌ها بوده و نگاه توسعه‌ای برای رفاه جامعه را دربرندارد.


شعار سال 99 می‌توانست برای بودجه سال 1400 رهنمود باشد


زاینده‌رودی بیان کرد: برای اینکه این موضوع را بیشتر باز کنم، سعی می‌کنم با تحلیل واقعی از بودجه به این نکته برسیم که آنچه که در واقع در شعار سال 99 درنظر گرفته شده بود، یعنی جهش تولید و بحث معیشت مردم و رفاه و زندگی مردم که بسیار مهم بود، می‌توانست برای بودجه سال 1400 رهنمود باشد.


نگاه بودجه‌ای دولت رشد اسمی اقتصادی است


وی اضافه کرد: اما متأسفانه حتی این شعار هم که می‌توانست مبنا و محور بسیار مهمی برای بودجه سال 1400 باشد، در نظر گرفته نشد؛ چراکه نگاه بودجه کلاً یک نگاه رشد اقتصادی است، آن هم رشد اسمی و بودجه فقط یک نگاه کلان دارد.


بودجه‌ریزی باید براساس حوزه‌های خرد و معیشت مردم هدف‌گذاری شود


این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: بودجه توسعه‌ای باید به‌منظور حل مشکلات ساختاری تنظیم شود و برمبنای توسعه باشد و نگاه بودجه‌ریزی باید براساس حوزه‌های خرد و معیشت مردم هدف‌گذاری شود.


یارانه‌های پنهان هنوز بیشترین سهم یارانه‌ها را در بودجه تشکیل می‌دهد


مدیر گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان تأکید کرد: یکی از مواردی که می‌توانیم در بحث بودجه سال 1400 ببینیم، بحث یارانه‌هاست که باز با وجود اینکه دولت تعهد کرده بود که رقم ریز یارانه‌های پنهان محاسبه شود و هم مردم و هم مجلس نظارت بهتری روی بحث یارانه‌ها داشته باشند؛ اما باز هم این یارانه‌های پنهان هنوز بیشترین سهم یارانه‌ها را در بودجه تشکیل می‌دهد.


زاینده‌رودی یادآور شد: قطعاً یارانه پنهان نمی‌تواند اهداف اقتصادی را در زمینه‌های کارایی و توزیعی برآورده کند و قطعاً هم در بحث یارانه‌ها و هم در بحث مالیات‌ها در بودجه نیاز به بحث‌های ساختاری داریم. تغییر نظام مالیاتی به سمت مالیات بر درآمد و موضوع یارانه‌های پنهان باید مورد بازنگری دقیق قرار گیرد.


بودجه 1400 نشان می‌دهد که دولت با بانک مرکزی تبانی دارد


وی به آنا گفت: در بودجه سال 1400 آنچه که پیش‌بینی می‌شد یعنی کاهش درآمدهای نفتی و با توجه به تأثیری که کاهش درآمدهای نفتی به‌صورت تکاثری و فزاینده می‌توانست بر کاهش درآمدها یعنی هزینه‌های جاری و هزینه‌های عمرانی داشته باشد، دیده نشده است و این نمی‌تواند نشانه خوبی باشد؛ چراکه نشان می‌دهد دولت با بانک مرکزی تبانی دارد و برای حفظ تعهدات خودش به استقراض از بانک مرکزی و سیاست‌های پولی انبساطی و گسترش پایه پولی به‌صورت غیرواقعی اقدام کرده است.


عضو گروه تخصصی اقتصاد مرکز مطالعات برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: هر یک درصد کاهش درآمدهای ناشی از نفت، حدود سه تا چهار درصد هزینه‌های جاری و هزینه‌های عمرانی را باید کاهش دهد، در صورتی که در بودجه سال 1400 برعکس است.


رشد هزینه‌های جاری و عمرانی نشان‌دهنده مصنوعی و غیرواقعی‌بودن بودجه است


این کارشناس اقتصادی بیان کرد: کاهش درآمدهای نفتی در کنار این موضوع که درآمدهای مالیاتی هم به‌دلیل مشکلات عدم اصلاحات ساختاری نتوانسته این کاهش را جبران کند، نه‌تنها موجب جبران هزینه‌های عمرانی نشده است؛ بلکه هنوز هزینه‌های جاری و عمرانی در بودجه رشد دارد که نشان‌دهنده مصنوعی و غیرواقعی‌بودن بودجه بوده و متأسفانه همان دیدگاه رشد اقتصادی بر بودجه 1400 هم حاکم است.


زاینده‌رودی عنوان کرد: امیدوارم که جامعه ما به شرایطی از توسعه برسد که بتوانیم بودجه را برمبنای توسعه، پیشرفت واقعی و برنامه‌های توسعه و برطرف‌کردن شکاف‌های مزمن برنامه‌ریزی و تنظیم کنیم.


انتهای پیام/4103/4062/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر