صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۳۹ - ۱۹ آذر ۱۳۹۹
رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش:

طرح مدرسه پژوهنده سند تحول آموزش و پرورش را اجرایی می‌کند/استفاده از شاد مطلوب نیست

رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش گفت: طرح مدرسه پژوهنده می‌تواند زمینه اجرایی شدن سند تحول را فراهم كند و دانش آموزان به سمت معنامحوری و علمی شدن سوق بدهد.
کد خبر : 547184

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، فرهاد كریمی امروز (چهارشنبه) در نشست خبری رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش که در ساختمان پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: بخش هایی از برنامه های زیرنظام پژوهش مانند اصلاح و سرعت دهی به پژوهش ها، مسأله یابی و غیره اجرا شده است. در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در راستای تنوع در طرح‌های پژوهشی و توصیه‌های مدیریتی به دستگاه‌های مربوطه حركت كردیم و ظرفیت قابلیت توجهی برای مطالعات رصدی فراهم كردیم.


وی افزود: در پژوهشگاه مطالعات به دنبال ایجاد مركزی برای توسعه پژوهش و مطالعات هستیم؛ در این زمینه بسترهای عملیاتی فراهم شده است. همچنین به زمینه استفاده از طرح‌های پژوهشی پایان‌یافته را هم مهیا كردیم.


رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش در توضیح اقدامات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش عنوان كرد: در حوزه توسعه فرهنگ پژوهش ایده مدرسه پژوهش محور  با شعار مدرسه پژوهش محور، معلم پژوهنده و دانش آموز پرسشگر مطرح شده است.


كریمی با بیان این‌كه مدرسه بنیان اصلی تحولات در آموزش و پرورش را تشكیل می‌دهد، اظهار كرد: مدرسه پژوهنده می‌تواند زمینه اجرایی شدن سند تحول را فراهم كند و دانش آموزان به سمت معنامحوری و علمی شدن سوق بدهد. مدرسه پژوهش محور نیرو و اساس تحول بنیادین در آموزش و پرورش محسوب می‌شود.


وی با اشاره به حذف معاونت پژوهش و برنامه ریزی و فناوری استان ها ادامه داد: از ظرفیت‌های پژوهشگاه آن است كه واكنش علم به رویدادها واكنش نشان بدهد.در حال حاضر معاونت پژوهش و برنامه ریزی و فناوری استان ها حذف و با معاونت برنامه ریزی و توسعه نیروی انسان ادغام شده كه همان زمان با وزیر وقت ( بطحایی) در مورد آسیب ها ان اقدام گفتگو كردم.


رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش با اعلام این‌که شورای سیاستگذاری هماهنگی و تحقق وزارت آموزش و پرورش به امضا ان وزیر آموزش و پرورش رسیده و اجرا شده است، خاطرنشان كرد: لازم به ذكر است ساختار معاونت پژوهش موجبات رنجش خاطر همكاران پژوهش را فراهم كرد. سال هاست كه پژوهش در آموزش و پرورش مورد توجه قرار نگرفته كه با ادغام دو معاونت انتظار می رود ان مهم لحاظ شود. البته بنده موافق ادغام دو معاونت نبودم اما تصمیم گیرها براساس ظرفیت ها است لذا در ساختار جدید هم تصور بر آن است كه پژوهش بیش از پیش مورد توجه قرارگیرد.


کریمی در ادامه خاطرنشان كرد: برنامه شاد كه در حال حاضر اجرا می‌شود كامل تر از شاد تیرماه است. بخش قابل توجه از دانش آموزان و معلمان از شاد استفاده می‌كنند اما از آن استفاده مطلوب نیست.


وی با تأكید بر اهمیت امتحانات حضوری خاطرنشان كرد: می توانم ارزشیابی را آنلاین و برخط برگزار كنیم اما برگزار ارزشیابی حضوری مؤثرتر است.


رئيس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش با اشاره به جايگاه پيش دبستانی در فرآیند آموزش خاطرنشان كرد: بايد به سمت رسمی كردن پيش دبستانی حركت كنيم. تحقيقات نشان می‌دهد كودكانی كه پيش دبستانی را گذراندند در حوزه تحصيل موفق تر از سايرين هستند.


کریمی در ارتباط با بودجه پژوهشی در وزارت آموزش و پرورش در سال 1400 نیز گفت: در لايحه بودجه سال آینده اعتبارات پژوهشی 40 درصد افزايش پيدا كرده است.


وی در پایان در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری آنا مبنی بر اين‌كه در تأليف كتب درسی تا چه اندازه از يافته های پژوهشي پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش استفاده می شود، گفت: در چهار سال اخير بيش از ٧٠ پژوهش در مورد كتب درسی انجام داديم. اخيراً هم كتاب‌های رياضی، علوم و قرآن را مورد بررسی قرار داديم كه نتايج پژوهشی را در اختيار مسئولين امر قرار می‌دهيم.


انتهاي پيام/٤٠٧٦/


انتهای پیام/

ارسال نظر