صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۳۷ - ۱۹ آذر ۱۳۹۹
فتاحی:

وزارت ارتباطات مسئول حل تمامی مشکلات شبکه ملی اطلاعات نیست

معاون وزیر ارتباطات گفت: سازمان‌های مختلف باید به وظایف خود برای توسعه شبکه ملی اطلاعات عمل کرده و به تکامل این شبکه کمک کنند.
کد خبر : 547115

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه فناوری خبرگزاری آنا، حمید فتاحی درشصت‌ویکمین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و اندیشه با موضوع «شبکه ملی اطلاعات؛ انتظارات و چشم‌اندازها»که ظهر امروز برگزار شد، اظهار کرد: موضوع شبکه ملی اطلاعات اولین بار 14 سال پیش در حوزه فناوری کشور مطرح و در طول سالیان گذشته تاکنون مفاهیم متفاوتی به آن نسبت داده شده است. امروز همه به توافق رسیده‌اند که عنوان اینترنت ملی برای شبکه ملی اطلاعات جعلی و اشتباه است.


وی افزود: اکنون دیگر کاربر فضای مجازی بخش خاص یا گروهی مشخص از اعضای جامعه نیستند. اگر همه دستگاه‌های مسئول در امر توسعه شبکه ملی اطلاعات به جایگاهی برساند که مفهوم نیاز مردم در این شبکه را درک کنند قطعاً بسیاری از گره‌ها باز می‌شود.


مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت ایران بیان کرد: شیوع بیماری کرونا اهمیت پلتفرم‌های توسعه یافته در شبکه ملی اطلاعات به خصوص در حوزه آموزشی را به خوبی نشان داد. نسبت به مدتی زمانی که برای طراحی سامانه آموزشی شاد صرف شده و امکاناتی که این شبکه در اختیار دارد خدمات مناسبی را ارائه می‌دهد. البته نقص‌هایی در این شبکه وجود دارد و باید متناسب با انتظار کاربران رفع شود.


فتاحی عنوان کرد: موضوعی که مسئولان وزارت ارتباطات روی آن تأکید داشته و برای حل آن تلاش می‌کنند این است که کاربر در مواجه با مشکلات سامانه شاد نمی‌تواند علت اختلال را مشخص کند و به خاطر همین می‌گوید شبکه ملی اطلاعات نقص دارد.


وی خاطرنشان کرد: زمانی که مشکل ارتباطی بین کاربران شبکه ملی اطلاعات رخ می‌دهد ممکن است مربوط با اپراتور خدمات دهنده یا پلتفرمی که مورد استفاده کاربران است و یا حتی زیرساخت‌ها باشد. تا پیش از سال 1392 کمتر از 300 هزار کاربر امکان اتصال به اینترنت از طریق تلفن همراه را داشتند ولی اکنون شرایط بسیار بهتر شده است.


معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: اپراتورها بخش خصوصی در سال‌های اخیر به اندازه دستگاه‌های دولتی نتوانسته‌اند تجهیزات زیرساختی خود را افزایش دهند و همین موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده است. خدماتی که امروز در حوزه‌های بانکداری، تولید محتوا و سامانه‌های آموزشی مشاهده می‌کنیم بر اساس زیرساخت‌های ایجاد شده در سال‌های اخیر توسعه یافته‌اند. اکنون کشور به جایگاهی رسیده است که وقتی مشکلی در پلتفرمی خاص رخ می‌دهد می‌توان تمامی جزئیات آن را بررسی و دستگاه مسئول برای رفع آن مشکل را معرفی کرد. قطعاً وزارت ارتباطات نمی‌تواند مشکلات محتوایی، فرهنگی و اقتصادی شبکه ملی اطلاعات را حل کند.


انتهای پیام/۴۱۴۴/


انتهای پیام/

ارسال نظر