راهکارهای ارتقای مهارت بالینی دانشجویان در دوران کرونا/ امکان آموزش مجازی دروس عملی علوم پزشکی فراهم شد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،محمدمهدی صدوقی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به برخی از دغدغههای دانشجویان نسبت به پرداخت مطالبات مالی دستیاران گفت: در آخرین جلسه هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزایش کمک هزینه دستیاران به میزان ۵۰ درصد تصویب شد.
وی همچنین در خصوص دغدغه دانشجویان نسبت به ارتقای کیفیت کلاسهای عملی و آزمایشگاهی، عنوان کرد: در رابطه با واحدهای آزمایشگاه و دروسی همچون آناتومی با بهرهگیری از ویدئو و تشریح موضوع توسط استاد سعی شده تا حد امکان نواقص و کمبودها در آموزش مجازی برطرف شود؛ بهعنوان نمونه در دانشکدههای پزشکی و دندانپزشکی امکان آموزش مجازی عملی فراهم شده و اساتید کلاسهای عملی خود را فیلمبرداری کرده و بهصورت مجازی ارائه میکنند. همچنین برای برخی از واحدهای عملی و تکمیل دروس آزمایشگاهی، امکان آموزش حضوری دانشجویان در گروههای کوچک و در فواصل مناسب با هدف رعایت پروتکلها و فاصلهگذاریهای فیزیکی، فراهم شده است.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به بهرهگیری از روشهای نوین آموزشی همچون میز الکترونیکی آناتومی و میز تشریح با هدف ارتقای مهارت و تقویت آموزش دانشجویان، گفت: با استفاده از این ابزار آموزشی بخش عمدهای از مبحث تشریح بهصورت مجازی ارائه میشود.
بهکارگیری سیمولاتور در آموزشهای تخصصی
وی با اشاره به دیگر تمهیدات دانشگاه برای تقویت مهارتهای بالینی دانشجویان، ادامه داد: در آموزشهای تخصصی نیز دانشگاه از سیمولاتور استفاده میکند که هم اکنون این امکان در بخش چشم فراهم شده است. بر این اساس دستیاران جراحی پیش از کار با نمونههای واقعی، از طریق تمرین تئوری و عملی با این سیمولاتورها مهارت کافی را تحت نظر اساتید کسب کرده و سپس نسبت به درمان بیماران واقعی اقدام میکنند.
راهکارهای ارتقای مهارت بالینی دانشجویان در دوران کرونا
صدوقی نگرانی بعدی را آموزشهای بیمارستانی دانشجویان علوم پزشکی، انترنها، دستیاران و فلوشیپها دانست و گفت: به دنبال شیوع کرونا بسیاری از بخشهای غیرکرونایی با کمبود بیمار برای آموزش دانشجویان مواجه شدند، البته دستیاران و فلوشیبها در بیمارستان حضور دارند و در این رابطه تمهیداتی اندیشیده شده که دانشجویان برای آموزش هر بخش ابتدا دروس تئوری را بهصورت مجازی به اتمام برسانند و سپس بهصورت گروههای کوچک ۵ تا ۱۰ نفر و با رعایت کامل پروتکلها وارد بخش شده و آموزشهای بالینی را نیز دریافت کنند.
وی با بیان اینکه افت کیفیت آموزش و مهارتهای بالینی در دوره آموزش مجازی یک واقعیت است، گفت: کسب مهارت و تجربه دانشجو به حضور در بالین و دیدن بیماران و نمونههای بیشتر وابسته بوده که تحقق کامل این مسئله در دوران کرونا مشکل است، با این حال تمام تلاش دانشگاه بر این است که دانشجویان حداقلهای آموزش بالینی را دریافت کنند.
حفظ حداقلهای آموزش بالینی در دوران کرونا
وی با تأکید بر اینکه با وجود کرونا حداقلهای آموزش بالینی برای دانشجویان حفظ شده است، گفت: البته هر چه بیمار بیشتر دیده شود، تجربه و مهارت دانشجو نیز افزایش پیدا میکند؛ با این حال حتی اگر حداقل ۵۰ درصد آموزشهای بالینی نیز شکل بگیرد قابل قبول بوده و کمبودهای موجود با کار بیشتر دانشجو و تعامل با اساتید مرتفع میشود.
وی با تأکید بر اینکه اگر در بخش و رشتهای امکان ارائه حداقلها فراهم نباشد، بخش مذکور بهصورت موقت تعطیل میشود، عنوان کرد: بهعنوان نمونه آموزشهای عملی و در بالین دانشکده دندانپزشکی به خاطر نبود بیمار موقتا متوقف شده و اجرای آن به زمان مقتضی موکول شده است.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رابطه با مشکل طولانی شدن دوره آموزشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران در دوران کرونا نیز گفت: برای این دسته از دانشجویان همچون سایر دانشجویان ترمهای آخر، از ابتدا تسهیلاتی فراهم شد تا بتوانند واحدهای عملی خود را بهصورت حضوری طی کنند، همچنین برای دانشجویانی که کارهای پایاننامه و دفاعشان به آزمایشگاه وابسته بود، اجازه حضور در آزمایشگاه و انجام پروژه صادر شد. در همین راستا بسیاری از جلسات دفاع نیز بهصورت مجازی برگزار شد و لذا تمهیداتی فراهم شد که تا حد امکان عقبماندگی از تحصیل ایجاد نشود.
انتهای پیام/4118/
انتهای پیام/