صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۰ - ۱۴ آذر ۱۳۹۹

جزئیات 5 قطعنامه سازمان ملل علیه رژیم صهیونیستی

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در هفتاد و چهارمین نشست اعضا، پنج قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی تصویب کرد.
کد خبر : 545683

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، هفتاد و چهارمین نشست اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به دلیل همه‌گیری کرونا به‌صورت ویدئویی برگزار شد، پنج قطعنامه علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی به تصویب رساند.


مجمع عمومی این قطعنامه‌ها را در دسامبر هرسال در قالب یک بسته به تصویب می‌رساند. شایان‌ذکر است که این تعداد قطعنامه علیه هیچ رژیمی دیگری در دنیا صادر نشده  و البته  قطعنامه‌های مصوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد، الزام‌آور نیستند.


انعقاد قرارداد با اسرائیل نباید به‌منزله به رسمیت شناختن حق حاکمیت بر سرزمین‌های اشغالی باشد


یکی از این قطعنامه‌ها از اعضای سازمان ملل خواست که هرگونه تغییر در مرزهای شناخته‌شده قبل از 1967 ازجمله نقشه قدس را به رسمیت نشناسند مگر اینکه از طریق طرف‌های مذاکره‌کننده اعمال‌شده باشد.



مطابق با شرایط متن اولین قطعنامه تحت عنوان "حل مسالمت‌آمیز مسئله فلسطین" به شماره سند (A/74/L.15) که با 147 رأی مثبت عضو رسید، هفت رأی منفی کانادا، رژیم صهیونیستی، جزایر مارشال، آمریکا، استرالیا و ایالات فدرال میکرونزی و رأی ممتنع 13 کشور عضو به تصویب رسید، مجمع عمومی از کشورهای عضو خواست که تضمین بدهند که انعقاد قرارداد با تل‌آویو به‌منزله شناسایی حق حاکمیت اسرائیل بر سرزمین‌های اشغالی در سال 1967 نیست.


مجمع درخواست خود برای برقراری صلح عادلانه و بادوام در منطقه غرب آسیا و پایان دادن به اشغالگری صهیونیست‌ها را تکرار کرد و از نیروی اشغالگر خواست که بر اساس موازین بین‌المللی رفتار کرده و از تغییر جغرافیای منطقه دست برداشته و فوراً به شهرک‌سازی خاتمه دهد.


در قطعنامه دیگری تحت عنوان «جولان سوریه» به شماره سند ((A/74/L.9 که با 91 رأی مثبت، 9 رأی منفی انگلیس، آمریکا، استرالیا، برزیل، رژیم صهیونیستی، ایالات فدرال میکرونزی و پالائو و 65 رأی ممتنع به تصویب رسید، مجمع عمومی اظهار داشت که تصمیم اسرائیل مبنی بر تحمیل قانون دولتی و اجرایی خود بر جولان فاقد اعتبار است و اسرائیل را ملزم کرد تا به اشغال جولان پایان دهد.




بیشتر بخوانید:


سازمان ملل حق حاکمیت سوریه بر جولان اشغالی را همیشگی دانست


تغییر مرزها توسط رژیم صهیونیستی پس از ۱۹۶۷ را نامعتبر است




مجمع عمومی همچنین سه قطعنامه دیگر در خصوص سازوکار داخلی سازمان ملل برای حمایت از مردم فلسطین را به تصویب رساند.


در اولین قطعنامه تحت عنوان «کمیته محقق ساختن حقوق انکارناپذیر مردم فلسطین» به شماره سند (A/74/L.14)، مجمع از این کمیته خواست که تمام تلاش خود برای پیشبرد حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین را بکار گیرد و از هر دستاوردی در جهت پایان دادن به اشغال فلسطین حمایت کند.


در دومین قطعنامه تحت عنوان «بخش دبیرخانه حقوق فلسطینی»، مجمع از این بخش خواست که به فعالیت‌ها و پیشرفت‌های نظارتی خود در خصوص در خصوص مسئله فلسطین ادامه دهد.


در سومین قطعنامه تحت عنوان «برنامه اطلاعات خاص در خصوص مسئله فلسطین به‌وسیله اداره ارتباطات جهانی دبیرخانه» به شماره سند (A/74/L.17)، مجمع از این اداره خواست که دست به انتشار اطلاعات در خصوص فعالیت‌های ساختار سازمان ملل مربوط به مسئله فلسطین و تلاش‌های صلح بزند.


در خصوص تصویب قطعنامه‌های فوق‌الذکر، ناظر دائم کشور فلسطین گفت: حمایت بین‌المللی از مردم فلسطین علیرغم تلاش‌های مخرب رژیم صهیونیستی متزلزل نشده است. اسرائیل خود را فراتر از قانون می‌داند، درنتیجه قطعنامه‌ها و منشور سازمان ملل توسط این رژیم تحقیر و پایمال می‌شوند. هنوز همه شهروندان فلسطینی اعم از زن و کودک کشته و مجروح می‌شوند. 12 سال حصر غزه به دست اسرائیلی‌ها بیش از دو میلیون فلسطین را در شرایط زندگی در زندانی بزرگ با 53 درصد نرخ بیکاری قرار داده است.


نماینده اسرائیل با همه پنج قطعنامه سازمان ملل در محکومیت اسرائیل مخالفت کرد. نماینده آمریکا از اسرائیل حمایت کرد و این قطعنامه‌ها را متعصبانه خواند و تصریح کرد که یک چنین طرفداری یک‌جانبه اعتقاد به سازمان ملل را از تضعیف می‌کند.



ایران حمایت آمریکا از الحاق جولان اشغالی سوریه به اسرائیل را محکوم کرد


نماینده کویت در حمایت از فلسطین در خصوص مخالفتش با تغییر ساختار تدریجی قدس، بلوکه کردن درآمدهای مالیاتی فلسطینی‌ها و تصمیم برای تمدید نکردن حضور موقت هیئت بین‌المللی در هبرون (الخلیل) سخن گفت.


بسیاری از نمایندگان کشورهای عضو هم تصمیم دولت آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل را مردود دانستند. نماینده مالزی تصمیم اخیر آمریکا که گفته بود شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی مخالف قوانین بین‌المللی نیست را تقبیح کرد.


هیئت ایرانی نیز تأکید کرد که آمریکا باید برای اقدامات غیرمسئولانه و غیرقابل‌توجیه خود پاسخگو باشد و تصمیم ایالات‌متحده مبنی بر حمایت از الحاق جولان سوریه به خاک اسرائیل را محکوم کرد.


نماینده سوریه گفت که اسرائیل با اتکا بر حمایت‌های کورکورانه بعضی از اعضای سازمان ملل دست به حملات وحشیانه به خاک سوریه می‌زند، در تلاش است که تاریخ جولان را عوض کند و ثروت مردم جولان را به یغما ببرد.


انتهای پیام/4155/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر