اخذ مالیات از خودروهای لاکچری از حرف تا عمل/ درآمد دولت از واردات خودروهای لوکس چقدر است؟
به گزارش خبرنگار حوزه اقتصاد کلان و بودجه گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، طبق لایحه بودجه سال 1400 که روز چهارشنبه 12 آذر 99 حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیسجمهور در غیاب رئیسجمهور آن را تقدیم مجلس کرد، 2 هزار و 40 میلیارد تومان درآمد برای دولت از محل واردات خودرو (بند حقوق ورودی خودرو) در نظر گرفته شده است.
موضوعی که برخلاف لوایح و قوانین بودجه سالهای 98 و 99 درآمد مالیاتی دولت از محل واردات خودرو به علت محدودیت منابع ارزی صفر بوده است.
البته در حالی دولت در لایحه بودجه سال آینده موضوع لغو ممنوعیت واردات خودرو را مطرح کرده است که مجلس یازدهم از آغازین روزهای فعالیت خود برای ساماندهی بازار خودرو در طرح تحول صنعت خودرو آزادسازی واردات خودرو را با ارز متقاضی یا ارز حاصل از صادرات خودرو و قطعات آن را دنبال میکند.
با نگاهی به درآمد مالیاتی دولتها درمییابیم که میزان درآمد دولت از محل مالیات واردات خودرو همواره با نوساناتی روبرو بوده است بهطوریکه گاهی رقم پیشبینیشده محقق نشده و در برخی اوقات نیز درآمد دولت از رقم پیشبینیشده سبقت گرفته است.
وضعیت درآمد دولتها از محل واردات خودرو
در لایحه بودجه سال 92 دولت وقت، درآمد مالیاتی حاصل از واردات خودرو را 22 هزار میلیارد تومان پیشبینی کرده بود که تنها 69 درصد از رقم پیشبینیشده او محقق شد و دولت در سال 92 از محل مالیات واردات خودرو 14 هزار و 842 میلیارد تومان درآمد کسب کرد.
در سال 93 دولت به دلیل محقق نشدن رقم پیشبینیشده خود از محل درآمدهای مالیاتی واردات خودرو در سال 92، انتظارات خود را از میزان درآمدهای این بخش کاهش داده و رقم 11 هزار و 646 میلیارد تومان را در لایحه بودجه 93 برای بند حقوق ورودی خودروها در نظر گرفت.
در سال 93 نتیجه برعکس سال 92 شده و درآمدهای دولت از رقم پیشبینیشده پیشی گرفت و دولت با افزایش 24 درصدی درآمد حاصل از مالیات بر واردات خودرو نسبت به سال 92 توانست درآمدی معادل 26 هزار و 134 میلیارد تومان کسب کند.
در لایحه بودجه سال 94 نیز مبلغ 13 هزار و 680 میلیارد تومان از محل واردات خودرو برای درآمدهای دولت در نظر گرفته شده بود که باز شانس روی خوشی را به دولت وقت نشان داده و درآمدی 1.2 برابر بیش از رقم مصوب یعنی 16 هزار و 563 میلیارد تومان عاید دولت شد.
با جذاب شدن درآمدهای مالیاتی از حقوق ورودی خودروها، دولت در لایحه بودجه سال 95 رقم پیشبینیشده برای درآمدهای خود از محل موردبحث را نسبت به سال 94 با افزایش 107 درصدی رقمی به میزان 34 هزار و 400 میلیارد تومان در نظر گرفت.
اما کاهش واردات خودرو در سال 95 تنها منجر به تحقق 76 درصد از رقم پیشبینیشده برای این بخش داشت بهطوریکه دولت در سال 95 توانست از این محل 26 هزار و 600 میلیارد تومان درآمد کسب کند.
در سال 96 نیز دولت 26 هزار و 600 میلیارد تومان از محل مالیات بر واردات خودرو کسب درآمد کرد.
اما در سال 97 که آغازگر ممنوعیت واردات خودرو محسوب میشود درآمد دولت از محل حقوق ورودی خودروها با افت 31.6 درصدی نسبت به سال 96 درآمد دولت از این محل به 2 هزار و 220 میلیارد تومان رسید.
اخذ مالیات از خودروهای لاکچری
گرچه بهرغم وجود بند مربوط به اخذ مالیات از خودروها و خانههای لاکچری در قانون بودجه 99، بعد از گذشت 8 ماه از سال درآمدی از این محل عاید دولت نشده و به عبارتی دولت سراغ لاکچریها نرفته است اما باز این موضوع در لایحه بودجه سال 1400 تکرار شده است و امید میرود دولت حداقل در سال آینده در اجرای این بند اهتمام جدی داشته باشد تا هدف از اخذ مالیات محقق شود.
در لایحه بودجه 1400، مالیات بر انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی گرانقیمت، 909 میلیارد و 90 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
کاهش 45 درصدی درآمد دولت از نقل و انتقالات خودرو
دولت در لایحه بودجه سال آینده درآمد حاصل از نقل و انتقالات خودروها را 2 هزار و 433 میلیارد و 26 8 میلیون تومان در نظر گرفته است. این رقم نسبت به قانون بودجه امسال (سال 1399) که درآمد دولت از این محل هزار و 32 3 میلیارد و 636 میلیون تومان پیشبینیشده 45 درصد کاهش یافته است.
کاهش 1.7 درصدی درآمدهای حاصل از شمارهگذاری خودروها
در قانون بودجه امسال درآمد حاصل از محل شمارهگذاری خودروها 700 میلیارد تومان برآورد شده است این در حالی است که درآمد پیشبینیشده دولت از این محل در لایحه بودجه 1400 با کاهش 1.7 درصدی نسبت به امسال رقمی معادل 687 میلیارد و 673 میلیون و 200 هزار تومان لحاظ شده است.
همچنین در لایحه بودجه سال آینده؛ برای ردیف حق بیمه شخص ثالث، سرنشین و مازاد درآمد یک هزار و 700 میلیارد تومان، برای شمارهگذاری خودروهای وارداتی که برای اولین بار شمارهگذاری میشوند به تناسب میزان آلودگی و ارزش گمرکی 100 میلیارد تومان، برای واگذاری و تعویض پلاک خودرو و موتورسیکلت 750 میلیارد تومان، برای اخذ عوارض از تولید و واردات وسائط نقلیه یک میلیارد تومان، برای درآمد حاصل از هوشمندسازی کارت مشخصات وسائط نقلیه 350 میلیارد تومان و برای درآمد حاصل از افزایش عوارض واردات خودروهای سواری به میزان 5 درصد قیمت روی کشتی نیز 10 میلیارد تومان پیشبینیشده است.
انتهای پیام/4133/پ
انتهای پیام/