صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

حل پیچیده‌ترین معادلات تجاری با تقلید روبات از انسان/ کاهش «ریسک خرید» و «افزایش بهره‌وری» سازمانی با تولد RPAها

شیوع ویروس کرونا روند کار سازمانی را دگرگون کرده و اتوماسیون روباتیک فرایندها به عنوان یک ناجی برای شرکت‌ها و سازمان‌ها عمل کرده است.
کد خبر : 544869

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه فناوری خبرگزاری آنا، اگر به طور ساده بخواهیم بگوییم، «اتوماسیون روباتیک فرایندها» (RPA) نرم‌افزاری است که تعامل انسان و کامپیوتر را برای اتوماسیون فرایندهای تجاری تکراری، شبیه‌سازی می‌کند. به زبانی دیگر، فناوری‌‌ای است که وظایف انسانی را یاد گرفته و تقلید می‌کند و این وظایف را در سیستم‌های دیجیتال ادغام می‌کند تا فرایند تجارت به‌صورت خودکار درآید. یک روبات RPA داده‌ها را از طریق رابط کاربری جمع می‌کند و پاسخ‌ها را برای انجام کارهای تکراری تفسیر می‌کند. به دلیل ماهیت غیرتهاجمی و توانایی آن در عدم ایجاد اختلال هنگام پردازش، از اتوماسیون روباتیک فرایندها به طور وسیعی در صنایع مختلف استفاده می‌شود. این فناوری همچنین باعث افزایش و کارایی در انجام وظایف می‌شود.



مؤسسه پژوهشی گارتنر RPA را این‌گونه تعریف می‌کند: ابزاری برای بهره‌وری است که به کاربر اجازه می‌دهد یک یا چند اسکریپت (یا روبات) را پیکربندی کند تا کلیدهای خاص را به‌صورت خودکار فعال کند. درنتیجه روبات‌ها می‌توانند برای تقلید از کارهای منتخب (مراحل معامله) در یک فرایند کلی تجارت یا IT استفاده شوند.


برآورد می‌شود اندازه بازار جهانی «اتوماسیون روباتیک فرایندها» تا سال 2022 به 2.5 میلیارد دلار برسد. گزارشی از سوی مؤسسه «پرایس‌واترهاوس‌کوپرز» (PwC) حاکی از آن است که اتوماسیون پرطرفدارترین فناوری در دهه آینده خواهد بود. ازآنجایی‌که بیماری همه‌گیر کرونا در سازمان‌ها تغییراتی ایجاد کرده، اتوماسیون توانسته به‌عنوان منجی صنایع عمل کند.


«اتوماسیون روباتیک فرایندها» در امور بانکی و دارایی


روبات‌های RPA روی نرم‌افزارهای بانکداری و امور مالی ادغام شده‌اند و برخی وظایف اضافی را انجام می‌دهند، بنابراین انسان را قادر می‌سازد تا روی وظایف مهم‌تر که نیازمند مهارت‌های انسانی است تمرکز کند.



با افزایش موارد ویروس کرونا، تقاضا برای کمک مالی نیز افزایش یافته است. ازآنجایی‌که جهان مدت‌هاست شاهد عدم ثبات اقتصادی است، بسیاری از مردم برای کمک‌های مالی به بانک‌ها مراجعه می‌کنند که این امر موجب شده برنامه‌های وام و بیمه در بانک‌ها و شرکت‌های بیمه انباشته شود. از طرفی بیماری کرونا اکثر بانک‌ها را مجبور کرده برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس، نیروی کار خود را کاهش دهند، ازاین‌رو اتوماسیون در کاهش حجم کار به بانک‌ها کمک می‌کند.


با استقرار روبات‌های RPA در محاسبات پیچیده تجارت در پردازش وام، بانک‌ها می‌توانند دوره چرخه وام و تصمیمات وام را کاهش دهند. این امر بدان معناست، وام‌هایی که قبلاً چندین ماه طول می‌کشید تا تأیید شوند، اکنون می‌توانند با تجزیه‌وتحلیل خودکار جزئیات مشتریان سریع‌تر تأیید شوند.


علاوه بر این، اتوماسیون همچنین به خدمات مشتری کمک می‌کند. از طریق دستورالعمل‌های «آگاهی از مشتری» (KYC)، بانک‌ها اکنون می‌توانند داده‌های مشتری را با سوابق قبلی بررسی و تأیید کنند. این امر به طور خاص در جمع‌آوری مالیات، مطالبات بیمه و پذیره‌نویسی مفید است.


«اتوماسیون روباتیک فرایندها» در زنجیره تأمین


زنجیره تأمین یکی از بخش‌هایی بوده که تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرارگرفته است. با توقف فعالیت سازمان‌ها، تأثیر قابل‌توجهی در سراسر زنجیره تأمین جهانی مشاهده می‌شود. ازاین‌رو، شرکت‌های زنجیره تأمین با استفاده از روبات‌های RPA، پردازش سفارش کالا و پرداخت آن را خودکار کرده‌اند. برای مثال شرکت صنعتی «گریف» و شرکت خدمات درمانی «اسِنشِن هلث» در حال حاضر برای پایدار کردن تأثیر ویروس کرونا، اتوماسیون روباتیک فرایندها را مستقر کرده‌اند.



علاوه بر این، RPA در سراسر زنجیره تأمین نیز در نظارت بر ریسک خرید، برنامه‌ریزی حمل‌ونقل، مدیریت تدارکات و مدیریت موجودی بسیار حائز اهمیت است. اکنون بسیاری از سازمان‌ها برای به حداقل رساندن خطر، بهبود عملکرد محصول و حذف هزینه‌های گزاف، از ابزارهای اتوماسیون استفاده می‌کنند.


«اتوماسیون روباتیک فرایندها» در بهداشت و درمان


به دلیل شیوع ویروس کرونا، بخش مراقبت‌های بهداشت و درمان شاهد افزایش تقاضا برای نیروی کار بوده است. این بدان معنی است که هر فردی در سراسر مؤسسات و مراکز درمانی ملزم به کمک راهبردی در بحران است. در این زمان، نگهداری و نظارت بر داده‌ها، وظیفه‌ای است که کارایی و دقت بالایی را می‌طلبد. ازاین‌رو، بسیاری از مؤسسات و مراکز درمانی برای مدیریت موجودی کالا، دیجیتالی کردن پرونده بیماران، انجام فرایند صورتحساب و تعیین وقت ملاقات‌ها، به اتوماسیون متوسل شده‌اند.



در حال حاضر اتوماسیون روباتیک فرایندها بازار رو به رشدی دارد و روند جدیدی در دنیای تجارت و صنایع ایجاد خواهد شد. شیوع ویروس کرونا اگرچه به بسیاری از مشاغل ضربه زد، اما روند هوشمند شدن، دیجیتالی شدن و نیز اتوماسیون بسیاری از کسب‌وکارها، سازمان‌ها و صنایع را تسریع کرد.


اتوماسیون روباتیک فرایندها مزایای بسیاری برای سازمان‌ها، مشاغل و کسب‌وکارها دارد که ازجمله می‌توان به؛ کاهش هزینه‌های نیروی انسانی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها، کاهش فعالیت‌های تکراری و خسته‌کننده، افزایش کارآیی و بهره‌وری کارکنان و غیره اشاره کرد.


انتهای پیام/4112/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر