صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۰۸ - ۰۶ آذر ۱۳۹۹
پژوهشگر رسانه و فضای مجازی:

فضای مجازی بر خلاف نامش به فضای حقیقی تبدیل شده است

یک پژوهشگر رسانه و فضای مجازی بیان کرد‌: فضای مجازی برخلاف نامش، امروز به فضای حقیقی تبدیل شده و مکمل زندگی حقیقی شده است.
کد خبر : 543660

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از خمینی‌شهر، به‌همت معاونت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر و با همکاری دفتر هم‌اندیشی این واحد دانشگاهی‌ جلسه مجازی هم‌اندیشی استادان‌ با موضوع «مواجهه هوشمندانه در فضای مجازی و تکنیک‌های اقناع و القا در شبکه‌های اجتماعی» با سخنرانی احسان شهیر متخصص رسانه و دکترای مدیریت استراتژیک برگزار شد.


فعال‌کردن‌ هدفدار مردم‌ در فضای‌ مجازی


شهیر بحث خود را با فرمایشات راهبردی مقام معظم رهبری درباره فضای مجازی آغاز کرد و گفت: حضرت آقا درباره‌ فضای مجازی فرموده‌اند «همه باید نقش‌آفرینی کنند، باید نقش خودشان را، سهم خودشان را مشخصاً پیدا کنند، بفهمند چه هست، و آن سهم را به بهترین وجه و با شتاب مناسب انجام دهند.» ایشان در جای دیگر فرموده‌اند:  «آنچه هم برای مسئولان و هم برای مردم به‌ویژه جوانان مؤمن و انقلابی وظیفه ایجاد می‌کند، به میدان آوردن ظرفیت‌ها و نیروهای مردمی است؛ نیروهای مردمی خیلی می‌توانند کمک کنند و کمک هم می‌کنند، منتها برنامه می‌خواهد که چه‌جور از نیروهای مردمی استفاده کنیم؟» با توجه به بیانات معظم‌له نقش ما به عنوان استاد دانشگاه و افسران جنگ نرم این است که مجموعه‌های مردمی و به‌ویژه‌ جوانان انقلابی را در موضوع فضای مجازی به صورت هدفدار فعال کنیم.


فضای‌ نقل‌و‌انتقال‌ اندیشه‌ حقیقی‌ است


این استاد دانشگاه در تعریف فضای مجازی گفت: امروز ما با یک جهان دو بعدی روبرو هستیم که بعد نخست آن جهان ملموس و بعد دوم جهان مجازی با ویژگی‌های  خاص خود و با‌ عنوان فضای سایبری شناخته می‌شود. اما فضای مجازی برخلاف‌ نامش امروز به فضای حقیقی تبدیل شده و مکمل زندگی حقیقی شده است، جالب است بدانید آیت‌الله جوادی آملی می فرمایند: «وقتی در فضایی اندیشه، نقل و انتقال بشود فضای حقیقی است.» فضای مجازی در واقع فضای حقیقی است؛ چرا که امروزه محل تبادل اندیشه هاست.


حضور ایران در ۵‌ حوزه استراتژیک


این متخصص مطالعات راهبردی ادامه داد: هر کشوری پنج‌ حوزه استراتژیک دارد: هوا، دریا، زمین، فضا و فضای‌مجازی. بیشتر‌ ابرقدرت‌ها از جمله ایران در هر پنج‌ حوزه ارتش دارند، و در حوزه راهبردی فضای مجازی کشورهای مختلف دو رویکرد متفاوت در پیش می گیرند: رویکرد مدیریت راهبردی یا رویکرد مدیریت اجرایی. رویکرد مدیریت راهبردی، رویکردی آینده‌نگر و جامعه‌نگر است که موضوع را از جنبه‌های مختلف و با نگاه به آینده ارزیابی و در زمان‌ها و مکان‌های مختلف بررسی می‌کند و ما به عنوان یک کشور شیعه که منتظر ظهور هستیم و در عرصه تمدن نوین اسلامی، باید با رویکرد راهبردی به سمت مواجهه با فضای مجازی برویم.


تاکید‌ رهبری بر مهارت در استفاده‌ از فضای مجازی


این متخصص آینده پژوهشی در ادامه بحث گفت: در مقابل برخی به فضای مجازی نگاه حذفی دارند و معتقدند باید حکومت فضای مجازی را محدود کند که این رویکردی غلط است، مقام معظم رهبری درست‌ترین رویکرد را به فضای مجازی با نگاه ابزاری یا رویکرد فاوا دارند. ایشان می‌فرمایند: «فضای مجازی یک ابزار است؛ یک ابزار بسیار کارآمد برای اینکه شما بتوانید پیامتان را به اقصی نقاط دنیا برسانید، به‌گوش همه برسانید. این امکان دیروز نبود و امروز هست.» ایشان در سال 1371 زمانی که اینترنت تازه به کشور آمده و به محضرشان ارائه شد فرمودند: «این صنعت بسیار جالب است. باید از همین حالا بر روی آن سرمایه‌گذاری شود. برای جوانان جاذب و لازم است و میدان برای آنها فراهم می شود. البته آلودگی‌های خاص خود را هم دارد که باید برای آن برنامه‌ریزی شود.» با دقت در فرمایشات ایشان می‌بینیم دو مورد فرصت و یک مورد تهدید را توجه کرده‌اند.


شهیر سیر تکامل اینترنت از آغاز تا اینترنت اشیا را تشریح کرد و با ارائه آمار‌هایی وضعیت ایران را در مقایسه با سایر کشور‌ها به لحاظ استفاده از اینترنت، تعداد کابر، تعداد اعضای شبکه‌های مختلف اجتماعی، میزان تاثیرگذاری رسانه‌ها و ابعاد گسترش فضای مجازی را به مخاطبین گوشزد کرد، سپس رتبه ایران در جهان را به تفکیک شاخص‌های آمادگی الکترونیک در بین 148 کشور در عرصه‌های مختلف مشارکت الکترونیک، دسترسی به اینترنت در مدارس و دانشگاه‌ها، آموزش فناوری اطلاعات به شاغلان، ظرفیت نوآوری، استفاده از اینترنت در تجارت و بازار، دسترسی به خدمات اصلی و خدمات دولتی، استفاده در صنعت و پوشش شبکه موبایل مطرح کرد.


این پژوهشگر رسانه و فضای مجازی تکنیک‌های اقناع و القا به مخاطب که توسط رسانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد مانند تکرار، اسارت، مجاورت، هیجان، ترس، طنز و شوخی، جاذبه جنسی، تطمیع و رشوه را تبیین کرد و شیوه های استفاده از آن را برای استادان‌ برای تاثیرگذاری اثربخش روی دانشجویان با ذکر مثال توضیح داد و به سئوالاتی درباره‌ موضوع بحث پاسخ گفت.


فضای‌ مجازی یک ابزار قدرتمند است


حجت الاسلام عباسعلی حیدری نیز با تشکر از دانشگاه  آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر برای‌ برگزاری این جلسه، از همکاری سایر واحدهای دانشگاهی برای برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی با موضوعات مختلف و متنوع ابراز رضایت کرد و گفت: نهاد دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در بین دفاتر نهاد کشور، موفق به کسب رتبه دوم برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی شده که این موضوع مرهون تلاش‌های همکاران و همراهی معاونان فرهنگی دانشجویی واحدها و تلاش‌ دبیران هم‌اندیشی واحدها و استقبال استادان‌ بزرگوار است.


مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اصفهان، موضوع فضای مجازی را موضوعی دارای اهمیت و اولویت و به عنوان یک ابزار قدرتمند معرفی کرد، که استادان‌ انقلابی باید با استفاده از آن منویات مقام معظم رهبری را برای دانشجویان تبیین کنند‌ و بسترهای ایجاد تمدن اسلامی را از طریق این ابزار در میان‌ جوانان انقلابی فراهم کنند.


انتهای پیام/۴۱۱۷/


انتهای پیام/

ارسال نظر