صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۳۷ - ۳۰ آبان ۱۳۹۹
حکیم زاده خبر داد؛

آغاز به کار بسته تحولی خوانا/ ارتقاء مهارت‌های زبانی با تقویت «مسئولیت پذیری، جرات ورزی و ادب»

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌وپرورش از آغاز به کار بسته تحولی خوانا خبر داد و ارتقاء سطح مهارت‌های چهارگانه زبانی با رویکرد تلفیقی با سه مؤلفه اساسی از مهارت‌های زندگی « مسئولیت‌پذیری، جرات ورزی و ادب» را از اهداف اصلی این طرح برشمرد.
کد خبر : 542091

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌وپرورش از آغاز به کار بسته تحولی خوانا خبر داد و ارتقاء سطح مهارت‌های چهارگانه زبانی با رویکرد تلفیقی با سه مؤلفه اساسی از مهارت‌های زندگی « مسئولیت‌پذیری، جرات ورزی و ادب» را از اهداف اصلی این طرح برشمرد.


وی در گفت وگو با شبکه آموزش افزود: اولین مرحله در راستای اجرایی شدن بسته تحولی خوانا که آموزش مدرسین و معلمان ۵ درصد از مدارس کشور است، فردا شنبه یکم آذرماه به صورت مجازی آغاز خواهد شد.


حکیم زاده درتوضیح علت انتخاب این طرح و تشریح اهداف بسته تحولی مدرسه خوانا اظهار کرد: در راستای اجرای سند تحول بنیادین هرکدام از واحدهای آموزش‌وپرورش در معاونت‌ها یکی از چالش های اساسی را مد نظر قرار دادند و برنامه‌ای برای رفع آن مسئله ارائه کردند. ما هم در معاونت ابتدایی بسته تحولی خوانا در دوره ابتدایی را از آن جهت که بهترین دوران برای تعمیق و اثربخشی آموزش مهارت‌های چهارگانه زبانی و زندگی، دوران کودکی و مقطع ابتدایی است، انتخاب کردیم که با اجرای آن علاوه بر پرداختن به دغدغه اساسی موجود که آموزش مهارت‌های پایه خواندن، نوشتن و آداب زندگی است، بتوانیم شاهد اجرای یکی از برنامه‌های سند تحول بنیادین در مدارس باشیم.


وی افزود: بسته تحولی خوانا ترکیبی از مهارتهای خواندن نوشتن و آداب زندگی است. از آنجا که در دوره ابتدایی نتایج آزمون‌های بین‌المللی پرلز نشان دهنده این واقعیت است که متاسفانه مهارتهای خواندن و درک مطلب دانش‌آموزان سطح مطلوبی ندارد و در عین حال تغییر و تحولاتی که در ساختار نظام آموزشی رخ داده باعث شده تمرکز روی مهارت خواندن و نوشتن کمتر باشد؛ ازین رو نگرانی‌هایی درسطح سواد مهارت‌های خواندن و نوشتن و رعایت آداب زندگی در دوره ابتدایی به عنوان محور شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان وجود دارد؛ بنابراین ما بسته تحولی خوانا را با هدف رفع مشکلات مربوط به مهارت‌های خواندن نوشتن و مهارتهای زندگی در دوره ابتدایی ارائه کردیم و هدف ما این است که ابتدا با آموزش مدرسان و معلمان و بعد اجرای طرح در جامعه هدف که دانش‌آموزان هستند؛ به حل این چالش بپردازیم.


حکیم زاده در خصوص زمان اجرای طرح و چگونگی انتخاب جامعه هدف گفت: با توجه به اینکه این طرح در ابتدای کار به صورت آزمایشی است، میزان پوشش آن در برنامه اولیه ما برای ده درصد از مدارس پیش‌بینی شده بود؛ که پس از شیوع بیماری کرونا و مجازی شدن آموزش، به ۵ درصد از مدارس تقلیل یافت که این تعداد شامل همه ی انواع مدارس از جمله شهری، روستایی، دولتی، غیر دولتی، دخترانه و پسرانه می‌شود. تا ما در پایان این اجرای آزمایشی بتوانیم نقاط قوت و ضعف طرح را درهمه ابعاد آن مورد بررسی قرار دهیم و ارزیابی درستی از امکان اجرای سراسری این برنامه داشته باشیم.


وی با تأکید بر لزوم آموزش مهارت خواندن و نوشتن در دوران ابتدایی اظهار کرد: بچه های ما در مدرسه روخوانی و رونویسی را آموزش می‌بینند. در حالی که مهارت خواندن و درک مطلب که خوب صحبت کردن و ابراز وجود را در پی داشته باشد، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. همچنین با تداوم تکالیف مهارت محور هدف از آموزش مهارت نوشتن این است که دانش‌آموز بتواند با توجه به پایه تحصیلی خود قادر باشد با بهره‌گیری از کلمات و واژه‌های مناسب نظر، دیدگاه و احساس خود را به بهترین شکل در قالب داستان‌نویسی، گزارش‌نویسی و نوشتن متون ادبی ارائه دهد.


معاون آموزش ابتدایی در پاسخ به اینکه "آیا برگزاری کلاس ها به صورت مجازی خللی در اجرای این طرح ایجاد می‌نماید " ابراز کرد: در ابتدا اجرای بسته تحولی مدرسه خوانا برای کلاسهای حضوری برنامه ریزی شده بود ولی پس از شیوع بیماری کرونا و مجازی شدن آموزش با توجه به اهمیت این طرح و احساس نیاز شدیدی که در لزوم اجرای آن وجود دارد، مقرر گردید که به صورت مجازی پیگیری شود که البته این آموزش‌ها در ۳ مرحله اجرا می‌گردد و در گام نخست برگزاری کلاسهای آموزشی برای مدرسین کشوری و معلمان مجری طرح خواهد بود که مدرسان کشوری به عنوان راهبر آموزشی تا پایان طرح همراه معلمان و دانش‌آموزان هستند و هر کدام تعدادی از معلمان مجری طرح را حمایت و هدایت خواهند کرد؛ و پیش‌بینی ما این است که از ابتدای دی‌ماه پس از پایان دوره آموزشی معلمان، گام بعدی را در مدارس اجرا کنیم و امیدواریم در آینده با رفع محدودیت‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا بتوانیم بسته تحولی خوانا را با همه جزئیات آن و به صورت حضوری در مدارس دنبال کنیم.


حکیم زاده در خصوص اجرای این بسته تحولی در مدرسه تلویزیونی گفت: یکی از بسترهای مناسب برای آموزش معلمان و برنامه راهبردی که برای راهنمایی گام به گام درنظر گرفته شده است، شبکه آموزش می‌باشد. البته در برنامه‌هایی که آموزگاران در تلویزیون ملی اجرا می‌کنند به رویکردهای بسته تحولی خوانا توجه خواهند داشت و از طریق تمرین‌ها و تکالیفی که مشخص می‌نمایند سعی می‌کنند مهارت‌های اساسی گوش کردن، صحبت کردن، نوشتن و خواندن را مد نظر قرار دهند. تأکید ما در آداب زندگی بر آموزش سه مهارت مسئولیت‌پذیری، جرات ورزی و ادب می‌باشد که امیدوار هستیم در دوران کودکی که بهترین زمان برای یادگیری این مهارت‌ها می‌باشد، با تلفیق آن‌ها با برنامه‌های درسی به نحو مطلوبی در راستای اجرایی شدن این هدف گام برداریم.


وی ادامه داد: آموزش‌ها به صورت مجازی از شبکه شاد و مدرسه تلویزیونی در دسترس همه معلمان قرار خواهد گرفت تا همه معلمان بتوانند از این بسته آموزشی استفاده کرده و در کلاس های خود آن را اجرا کنند. این آموزش‌ها از فردا هم‌زمان با آغاز کلاس های آموزشی برای مدرسان طرح که از طریق اساتید تراز اول کشوری خواهد بود، در بستر فضای مجازی بارگذاری خواهد شد و دسترس جامعه معلمان قرار خواهد گرفت.


حکیم زاده در پاسخ به مدت زمان لازم برای اجرای این طرح در مدارس و نحوه ارزشیابی بیان داشت: طبق سرفصل‌های ارائه شده و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، پیش‌بینی ما این است که مدت زمان لازم برای تحقق اهداف طرح ۴ ماه خواهد بود و تا اردیبهشت ادامه خواهد داشت. خروجی این طرح بر اساس سنجه‌های طرح‌ریزی‌شده به صورت ارزیابی‌های موجود نبوده و باید قابل مشاهده در رفتار و عملکرد دانش‌آموز باشد و کودک بتواند بر اساس پایه تحصیلی خود در پایان این طرح سطح مطلوبی از مهارت‌های چهارگانه زبانی در تلفیق با مهارت‌های زندگی را ارائه دهد.


به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش؛ حکیم زاده با اشاره به مزایای برگزاری کلاس های درس به صورت مجازی گفت: فضای مجازی این امکان را برای دانش‌آموزان ایجاد کرده است که بدون محدودیت‌های زمانی و مکانی در ابعاد بسیار گسترده‌تر، تمرین‌های مهارتی را انجام داده و برای معلم خود ارسال نماید که این امکان قبل از این به دلیل محدودیت زمانی در کلاس های حضوری وجود نداشت.


وی در پایان از زحمات و تلاش های ارزشمند همه معلمان، آموزگاران و مربیان پیش‌دبستانی تشکر و قدردانی کرد و از مدرسه تلویزیونی به عنوان یک برگ افتخار نام برد و تصریح کرد: همکاری‌های مشترک مابین صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و وزارت آموزش‌وپرورش در تهیه و اجرای بهینه و باکیفیت آموزش‌ها به جامعه هدف که سرمایه‌های آینده‌ی کشور هستند قابل تقدیر است و نتایج بازخوردهای دریافت شده حکایت از آن دارد که با گذشت زمان و در سال تحصیلی جدید، خدمات ارائه شده، هم به لحاظ تنوع و هم کیفیت اجرا در سطح بالاتری بوده است. همچنین یادآور شد برنامه‌های مدرسه تلویزیونی در بخش مربوط به دوره پیش‌دبستانی با استقبال خوبی از سوی والدین مواجه شده است.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر