صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پیش تولید فیلم داستانی «چالش» آغاز شد

یاسر عرب کارگردان فیلم های داستانی «طوسی چرکتاب» و «محاکمه»پیش تولید «چالش» را آغاز کرد.
کد خبر : 541976

به گزارش گروه فرهنگ‌وهنر خبرگزاری آنا، «یاسر عرب» که کارگردانی دو فیلم داستانی «طوسی چرکتاب» و «محاکمه» را در کارنامه خود دارد، درباره جدیدترین اثر خود گفت: «چالش» اثری متفاوت در روزگاری متفاوت است. ایده اولیه این فیلم چند سال پیش به ذهن من آمد، اما باتوجه به پیش فرض‌های کیفی که در ذهنم بود شرایط تولید آن فراهم نشد.


وی افزود: تجارب فنی که در آثار گذشته به دستم آوردم این جسارت را به من داد تا به سمت ساخت فیلمی بروم که قواره کیفی آن بی اغراق و بدون زیاده گویی‌های معمول، فراتر از سطح کیفی تولیدات روز سینمای ایران است.


این کارگردان ادامه داد: فیلم با وجود اینکه تمام مشخصه‌های ژانری خود را یدک می کشد، اما در روایت، ساختاری کاملا نو و تا حدودی ساختارشکنانه دارد. به حدی که از یک جایی به بعد بخشی از عناصر ژانری اش را از دست می دهد، اما در فینال به یک غافلگیری منحصر به فرد منجر می شود. این فیلم با تمام بداعت هایی که در فرم خواهد داشت، برای من خاطره فضای نوآرهایی نظیر به دور از گذشته ژاک‌ترنر یا گان کریزی (دیوانه تفنگ) ژوزف اچ لوئیس که جزو آثار محبوبم هستند را زنده می کند.


عرب در ادامه با انتقاد از مشکلات و موانعی که سر راه فیلمسازی در ایران وجود دارد خاطرنشان کرد: ما در شرایطی هستیم که سرمایه سالاری در سینمای ما موج می‌زند و اهداف اکثر قریب به یقین فیلم‌ها نه خروجی کیفی استاندارد، بلکه تنها تضمین سود سرمایه گذارست. این موجب می‌شود که جرات ساختن فیلم‌های متفاوتی چون «پنجره خاکستری» از بین برود اما من در سینمایادگرفته‌ام به جای حرف زدن و غرغر کردن بجنگم و پوست کلفت باشم! باید بپذیریم که سینمای ما در زندان کمدی‌های هجو و فیلم‌های اجتماعی بی سر و ته محبوس شده و به سختی نفس می‌کشد.


وی اضافه کرد: تجربه‌های ژانری نظیر «پنجره خاکستری» در فضای تولیدات سینمای ایران جایی ندارند. قصه و کشش دراماتیک در فیلم‌ها به شدت کمرنگ شده و شخصیت پردازی در فیلمنامه‌ها عملا رنگ باخته و وجود ندارد. در «اتاق مرگ» سعی دارم تا یکبار دیگر تاکید کنم سینمایی که قصه داشته باشد علی رقم همه عناصر تکنیکی، درانتها یک کل واحد را خلق کرده و فرم به گونه‌ای پیش چشم مخاطب قرار می‌گیرد که واجد جاذبه دراماتیک بوده و او را قانع می‌کند.


این کارگردان با اشاره به قطعی شدن بازیگر نقش‌های اصلی تصریح کرد: محوریت انسان در آثار من با جدیت مورد توجه قرار خواهد گرفت. همچنین نیمی از بازیگران اصلی این فیلم را بازیگران بومی استان خوزستان تشکیل می‌دهند و فیلم همزمان در لوکیشن‌های تهران و اهواز تولید خواهد شد.


عرب در پایان صحبت‌های خود گفت: در این روزهای سختی که درگیر ویروس مرگبار کرونا هستیم، بیش از پیش بایستی مراقب این باشیم تا مبادا در گیر و دار این اوضاع و احوال چراغ سینما خاموش شود.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر