تایر همچنان بلاتکلیف!/ سریال افزایش بیرویه قیمت لاستیک کی تمام میشود؟
به گزارش خبرنگار حوزه صنعت و معدن گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، چند روزی است که خبر افزایش 50 درصدی قیمت لاستیک از سوی تولیدکنندگان به گوش میرسد، موضوعی که تازگی نداشته و در صورت رخداد این امر، قیمت لاستیک از ابتدای سال تاکنون برای سومین بار مشمول افزایش قیمت خواهد شد.
قیمت این محصول در مرحله اول 20 درصد و در مرحله دوم 30 درصد افزایش یافت و حالا اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت با افزایش 50 درصدی قیمت لاستیک موافقت کند، قیمت این کالای موثر در حوزه حمل و نقل در کمتر از یک سال 100 درصد افزایش خواهد یافت.
حالا سوال اینجاست که دلیل گرانی لاستیک چیست و این امر چه تبعاتی در معیشت مردم برجای خواهد گذاشت؟
علت گرانی لاستیک
بخش عمده مواد اولیه مورد نیاز تولید لاستیک در کارخانهها از طریق پتروشیمیها تامین میشود و طبق بررسیهای بهعملآمده هیچ یک از این مواد شامل افزایش قیمت نشدهاند اما نکته در کمبود تولید و به عبارتی بخش عرضه است.
غلامرضا شریعتی اندارتی، عضو کمیسیون عمران مجلس میگوید برخی از تولیدکنندگان مشکلات تامین ارز، نوسانات ارزی و چالشهای موجود در فرآیند واردات لاستیک یا مواد اولیه خطوط تولید را بهانهای برای لزوم افزایش قیمت لاستیک میدانند درحالیکه این ادعا غیر منطقی است چرا که بخش عمده مواد اولیه مورد نیاز تولید لاستیک از داخل کشور و از پتروشیمیها تامین میشود و در این زمینه شاهد عملکرد مطلوب واحدهای مذکور هستیم.
به گفته وی وقتی تغییری در قیمت تامین مواد اولیه داخلی اتفاق نیفتاده، بنابراین افزایش قیمت لاستیک برای بار سوم معقول نیست.
گرچه تولیدکنندگان لاستیک طی یک سال اخیر در زمینه تولید با عدم تخصیص ارز دولتی و نوسانات چشمگیر نرخ ارز روبرو بودهاند اما این موضوع علت قانعکنندهای برای افزایش 50 درصدی قیمت این محصول نیست.
افزایش قیمت خودرو، محدودیتهای ارزی، مداخلات دولتی و مهمتر از همه محدود بودن تولید لاستیک در داخل کشور از عوامل ایجاد تلاطم در بازار لاستیک و افزایش بیرویه قیمت آن است.
داوود سعادتینژاد، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک دلیل تقاضای افزایش 50 درصدی قیمت لاستیک از سوی تولیدکنندگان را کوتاه شدن دست دلالان و کم شدن فاصله قیمت کارخانه با قیمت بازار آزاد دانست.
به گفته وی در حال حاضر منتظر مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار برای اعلام قیمتهای جدید هستیم تا خرید و فروش بر آن اساس صورت بگیرد.
بازار کشش افزایش قیمت را ندارد
افزایش قیمت لاستیک بیش از هر چیز دیگری بر حوزه حمل و نقل و به تبع آن افزایش هزینه باربری و در نهایت هزینه خرید محصول تاثیر خواهد گذاشت.
غلامرضا شریعتی با بیان اینکه بازار کشش افزایش سهباره قیمت لاستیک را ندارد، میگوید در شرایط فعلی اقتصاد کشور، گرانی لاستیک بهطور سریالی اقتصاد و معیشت مردم را تحت تاثیر قرار میدهد.
به گفته وی وقتی رانندهای بهای بیشتری برای خرید لاستیک پرداخت کند، به تبع هزینه باربری خود را افزایش داده و تحویلگیرنده بار، محصول حملشده را با نرخ بیشتری برای فروش میگذارد در نهایت مصرفکننده نیز باید مبلغ بیشتری را برای خرید پرداخت کند.
شریعتی میافزاید از سوی دیگر تعدادی از رانندگان به علت شرایط اقتصادی قطعا قادر به خرید لاستیک نو نخواهند بود از این رو افزایش حوادث جادای و تصادفات دور از انتظار نیست.
سیدجواد حسینیکیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با بیان اینکه خودرو وسیله امرار معاش بسیاری از خانوارهاست، میگوید افزایش بهای لاستیک در کنار سایر گرانیها موجب افزایش هزینه زندگی خانوار صاحب خودرو خواهد شد.
به گفته وی ناتوانی عده بسیاری در تعویض لاستیکهای فرسوده منجر به بروز و افزایش تلفات جادهای خواهد شد.
متاسفانه طی یک سال گذشته هزینه مربوط به نگهداری و استفاده از خودرو بهویژه برای کسانی که خودرو وسیله امرار معاش آنهاست بهشدت افزایش یافته است بنابراین افزایش 50 درصدی قیمت خودرو در کنار افزایش 50 درصدی رخ داده طی ماههای گذشته بسیاری را در خرید لاستیک ناتوان خواهد کرد و این امر موجب رشد تصادفات خواهد شد.
شیوع ویروس کرونا به اندازه کافی حوزه حمل و نقل و کسب و کارهای مربوط به این بخش را با چالشهای بسیاری روبهرو کرده است بنابراین رشد بهای تایر در این شرایط معقول نبوده و مشکلات را دوچندان خواهد کرد.
به نظر میرسد گران کردن فقط پاک کردن صورت مسئله است و جز افزودن بر مشکلات معیشتی گرهای از زندگی مردم باز نخواهد کرد، بهتر است دولت با حمایتهای مالی و تسهیلاتی خود، روند تولید ملی و افزایش عرضه را تقویت کند.
انتهای پیام/4133/پ
انتهای پیام/