صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۱۰ - ۲۷ آبان ۱۳۹۹
چالش‌های انجمن‌های علمی 65/ عموعلیان در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

حمایت کمرنگ وزارت علوم از انجمن‌های علمی/ ارائه پروژه‌های تحقیقاتی توسط اساتید به دانشجویان برای تحقق تولید علم

رئیس انجمن علمی دانشجویی مهندسی نفت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب معتقد است وزارت علوم از پتانسیل انجمن‌های علمی به‌نحو احسن استفاده نمی‌کند.
کد خبر : 541158

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب می‌شود که عصاره آن می‌تواند از دلِ دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ انجمن‌های علمی دانشجویی از جمله تشکل‌هایی هستند که می‌توانند به طور جدی به موضوع تولید علم وارد شوند و فعالیت آن‌ها کمتر رسانه‌ای می‌شود.


اهمیت دادن به نقش دانشجویان در توسعه علم و فناوری کشور و توجه کافی نکردن نهادهای متولی در پرداخت سطحی به ترویج و توسعه علم در جایگاه حقیقی آن، خبرگزاری آنا را بر آن داشت تا در راستای سیاست ذاتی خود در سلسله گفتگوهایی پای صحبت رؤسای دانشگاه‌ها، اساتید، نخبگان و دانشجویان عضو انجمن‌های علمی بنشیند و با ارائه راهکارهایی به مسائل و چالش‌های این انجمن‌ها بپردازد.


در این گفتگو میزبان محمدعلی عموعلیان، رئیس انجمن علمی دانشجویی مهندسی نفت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب هستیم که در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید.




بیشتر بخوانید:


حمایت چندانی از سوی وزارت علوم ندیدیم/ دانشجویان باید با تحقیقات گسترده و کمک اساتید برای تولید علم حرکت کنند




لزوم مشارکت دانشجویان در مباحث علمی و به چالش کشیدن موضوع‌های مختلف در راستای تولید علم


آنا: دانشجویان چگونه می‌توانند به تولید علم کمک کنند؟


عموعلیان: زمانی که دانشجویان با مشارکت در مباحث علمی ارائه شده توسط اساتید در کلاس‌ها و سمینارها، موضوع‌های مطرح شده را به چالش می‌کشند و با نگرشی نوین به‌دنبال پاسخگویی به سؤالات هستند، در این صورت تولید علم خواهیم داشت.



اگر بر اساس ظرفیت دانشگاه‌ها و تخصص اعضای هیئت علمی آن، به هر دانشگاه موضوعی اختصاص داده شود، در این‌صورت دانشگاهیان می‌توانند نگرش‌های نوین و موشکافانه‌ای بر روی موضوع‌های تعریف شده داشته باشند و به تولید علم کمک بیشتری کنند.


همچنین اگر موضوع پایان‌نامه و رساله‌های دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در راستای حل مسائل کشور باشد، دانشجویان می‌توانند با هماهنگی اساتید راهنمای خود و کمک تیمی از دانشجویان با حداکثر راندمان روی موضوع مورد نظر تحقیق و پژوهش کنند.


انجمن علمی دانشجویی نقش بسیار پررنگی برای گسترش علم دارد


آنا: نقش انجمن‌های علمی دانشجویی در پیشرفت علمی کشور به چه میزان است؟


عموعلیان: نخستین محیطی که دانشجویان از همان آغاز شروع تحصیل در دانشگاه می‌توانند از تجربیات سایر دانشجویان استفاده کنند انجمن‌های علمی است. بسیاری از دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه دارای انگیزه بالایی هستند و اگر از همان ابتدا با انجمن‌های علمی آشنا شوند، با حضور خود می‌توانند در مسیر صحیح آموزش و پژوهش قرار بگیرند.



دانشجویان می‌توانند همگام با گذراندن واحدهای دانشگاهی به گسترش علم کمک شایانی کنند، لذا انجمن‌ علمی نقش بسیار پررنگی در فراهم کردن این مسیر برای دانشجویان کوشا دارد.


حمایت کمرنگ وزارت علوم از انجمن‌های علمی


آنا: رویکرد وزارت علوم را در خصوص حمایت کردن از انجمن‌های علمی دانشجویی چگونه ارزیابی می‌کنید؟


عموعلیان: علی‌رغم جایگاه بسیار تأثیرگذار انجمن‌های علمی در طول دوران تحصیلی دانشجویان، متأسفانه وزارت علوم به این مهم توجه کمتری دارد و با حمایت کمرنگ خود، از پتانسیل تشکل‌های دانشجویی و انجمن‌های علمی به نحو‌احسن استفاده نمی‌کند. امیدواریم با تغییر دیدگاه و به‌کارگیری رویکردهای مبتنی بر استفاده از ظرفیت دانشجویان، عرصه برای شکوفایی هرچه بیشتر آنان در انجمن‌های علمی فراهم شود.



آنا: آسیب‌ها و چالش‌های انجمن‌های علمی دانشجویی چیست؟


عموعلیان: انجمن‌های علمی فرصتی برای آموختن هرچه بیشتر کار تیمی، فراهم کردن بازدیدهای علمی مبتنی بر مشاهده بصری نتایج واحدهای دانشگاهی و به تبع آن درک بهتر مباحث درسی است. این انجمن‌ها بستر مناسبی برای آموزش فراتر از سطح کلاس دانشگاهی است و اگر از ظرفیت این انجمن‌ها استفاده درستی نشود، به‌عنوان چالشی پیش روی آن‌هاست.


مسئولان دانشگاه‌ها باید امکانات مورد نیاز انجمن‌های علمی را فراهم کنند


مسئولان دانشگاه‌ها باید امکانات مورد نیاز انجمن‌های علمی، دادن کلاس مجهز به تکنولوژی، برگزاری دوره‌های فوق برنامه، همکاری بیشتر اساتید برای برگزاری بازدیدهای علمی و تخصیص مجوزهای لازم جهت فعالیت‌های درون دانشگاهی را فراهم کنند. اگر تسهیلات مناسب مهیا شود، می‌تواند در پویایی و کارآمد بودن انجمن‌های علمی تأثیر بسزایی داشته باشد و از هدررفت زمان دانشجویان و ایجاد آسیب علمی و فرهنگی در محیط دانشگاهی جلوگیری کند.



ضرورت تعامل بیشتر اساتید با انجمن‌های علمی


آنا: چه راهکاری برای تقویت انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها وجود دارد؟


عموعلیان: برای تقویت انجمن‌های علمی باید اساتید تعامل بیشتری با انجمن‌ها داشته باشند و با تخصیص پروژه‌های مطالعاتی، عملیاتی و تحقیقاتی به تیم‌های دانشجویی عضو انجمن‌ها، فضا را برای ترغیب دانشجویان برای شرکت در تشکل‌ها و اجتماعات ایجاد کنند. همچنین برای فراگیر شدن انجمن‌های علمی در سطح دانشگاه، برگزاری مسابقات علمی دانشجویی که موجب تقابل تیم‌های بین رشته‌ای می‌شود، تأثیر بسزایی خواهد داشت.



ارائه پروژه‌های تحقیقاتی توسط اساتید به دانشجویان برای تحقق تولید علم


آنا: برای اینکه انجمن‌های علمی دانشجویی فارغ از برگزار کردن کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی به تولید علم و حل مسائل کشور از طریق علم روی بیاورند، چه کاری باید انجام دهند؟


عموعلیان: در رشته مهندسی نفت، وزارت نفت هر ساله لیست پروژه‌های تحقیقاتی خود را از طریق سایت در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد که این پروژه‌ها شامل مسائل و مشکلات حائز اهمیت در این حوزه است. اگر سالانه یکی از اعضای هیئت علمی به‌عنوان استاد راهنمای انجمن انتخاب شود و پروژه‌های تحقیقاتی میان تیم‌های دانشجویی ارائه کند موجب تولید علم می‌شود. این موضوع  باعث حل مشکلات صنعتی می‌شود که نتیجه آن حضور دانشجویان در صنعت است و فاصله میان دانشگاه و صنعت را تا حد ممکن کم خواهد کرد.


همچنین نمایندگان انجمن‌های علمی می‌توانند از طریق دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه‌‌ها با شرکت‌ها و مؤسساتی که با دانشگاه قرارداد همکاری دارند، مکاتبه کنند. در واقع مشکلات و مسائل صنعتی آن شرکت را در قالب چالش‌های صنعتی دریافت می‌کنند و با برگزاری مسابقات پژوهشی به حل این مشکلات می‌پردازند.



آنا: نحوه آشنایی و علاقه شما به حضور و فعالیت در انجمن‌های علمی چگونه آغاز شد؟


عموعلیان: نحوه آشنایی بنده با فعالیت انجمن‌های علمی از طریق حضور پیدا کردن در یکی از کارگاه‌های انجمن بین‌المللی نفت دانشگاه صنعتی شریف بود. پس از آن، تصمیم به راه‌اندازی سلسله کارگاه‌ها و دوره‌های مشابه برای ایجاد فضایی علمی و جمع‌آوری دانشجویان پویا و مشتاق به پیشرفت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب گرفتم. در اینصورت در کنار یکدیگر علاوه‌بر مباحث علمی، برای کمک در تصمیم‌گیری‌های بزرگ دانشجویی و به ویژه کمک به روند رو به رشد رشته خود در میان سایر دانشگاه‌ها پیش‌گام هستیم.


انتخاب انجمن مهندسی نفت به‌عنوان انجمن علمی برتر واحد تهران جنوب


آنا: درباره انجمن علمی مهندسی نفت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب توضیح دهید.


عموعلیان: سوابق انجمن علمی مهندسی نفت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب حاکی از فعال و پویا بودن آن دارد. در چند سالی که بنده رئیس انجمن بودم، انجمن علمی مهندسی نفت در سال‌های 95 و 97 به‌عنوان انجمن برتر دانشگاه آزاد تهران جنوب و در سال 96 به‌عنوان انجمن برتر دانشکده فنی معرفی شد.



این انجمن با مشارکت حداکثری دانشجویان به برگزاری سلسله دوره‌های کاربردی، بازدیدهای متعدد و برگزاری کارگاه‌ها و سمینارهای مختلف درباره موضوع‌های روز دنیا پرداخته است.


انتهای پیام/4118/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر