نقش مرورگرها در دوران دورکاری/ شیوه کنونی دورکاری در دوران پساکرونا نیز ادامه دارد؟
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه فناوری خبرگزاری آنا، در پی همهگیری افسارگسیخته بیماری کووید-19، بسیاری از ادارات، سازمانها، موسسات و نهادهایی که حضور فیزیکی کارمندان در آن حیاتی نیست برای شکستن زنجیره کووید-19 و به احترام سلامت نیروهای تحت امر خود تا جای ممکن به دورکاری روی آوردهاند. در ماههای اخیر استفاده از برنامههای برخط در حال افزایش است و گاهی به یک ضرورت تبدیل میشوند.
بیشتر بخوانید:
لزوم افزایش امنیت کسبوکارهای اینترنتی/ تهدیدات امنیتی در دوران کرونا چیست؟
از این رو شرکتها تقریباً در هر زمینهای با سرعت دادههای خود را به فضای ابری منتقل میکنند. فریلنسرها(یا افرادی که به صورت قراردادی کار میکنند) همچنین به اینترنت سرازیر میشوند. ضمناً در این دوران فروشگاههای مجازی، نوعی اقتصاد عظیم مبتنی بر فناوریهای بیسیم را به راه انداختهاند که به نظر نمیرسد حتی پس از پایان دوران کووید-19 بهسادگی جایگاه خود را از دست دهند. استارتآپها نیز فرصت را مغتنم شمردهاند و هر روز در حال توسعه ویژگیهای تازهای در برنامههای وب خود هستند که امکان ایجاد و برقراری ارتباط و همکاری بهتر را در فضای وب گسترش میدهد.
با این حال امروزه، تنها راهی که میتوانیم به هر یک از این موارد دسترسی پیدا کنیم از طریق مرورگرهاست. شاید در ابتدا مسئله کماهمیتی به نظر برسد اما دوباره روی آن مکث کنید. مرورگر به واسطهای کلیدی برای بسیاری از امور تبدیل شده است. مرورگرها در دسترسی به وب عالی هستند اما برای کار کردن طولانیمدت ساخته و بهینهسازی نشدهاند و هرگز نیز نخواهند شد.
مرورگرها، دلالهای محتوا
اصل مشکل از مدل کسبوکار مرورگرها ناشی میشود که به طور قابل توجهی قابلیتها و امکاناتش را تحتالشعاع قرار داده است. مرورگرهای مدرن، پلتفرمی برای دسترسی و مشاهده وب به شمار میآیند. به همین علت این برنامه میلیونها دلار برای سازندگان خود عایدی داشتهاند. از این رو ثابت شده است که مدل تجاری آنها بسیار سودآور است.
این مدل سودآور همچنین بسیار ساده است. کل ماجرا به همین سادگی است که مرورگرها از موتورهای جستجویی که به صورت پیشفرض در سایت خود قرار دادهاند، به ازای تکتک جستجوهای شما پول درمیآورند. این مدل باعث شده است تا آنها با آسودگی بتوانند برنامههای مدنظر خود را دنبال کنند، اما در عین حال آنها را مجبور ساخته است محصولی را عرضه کنند که برای بیشترین مخاطب ممکن(در کل کره زمین) به درد بخورد.
تحلیل گروه گارتنر نشان میدهد که حدود 13 درصد از جمعیت مصرفکنندگان اینترنت را «جستجوگران» تشکیل میدهند. ازاینرو اولویت مرورگرها هم این است که محیطی را فراهم کنند که جستجوی وب در آن به سادهترین شکل ممکن باشد و به همین دلیل سازندگان مرورگر نمیتوانند رابط کاربری خود را برای کارهای برخط دیگر بهینه کنند. آنها اگر هم بخواهند ویژگیهایی را به طور خاص برای کار کردن در برنامه خود تدارک ببینند، باید رابط کاربری (UI) خود را پیچیده کنند.
با این وجود آنها بهخوبی میدانند با کوچکترین تغییر در رابط کاربری، این امکان وجود دارد که میلیونها نفر مرورگر آنها را کنار بگذارند و به یک مرورگر کاربرپسندتر روی بیاورند. کاهش کاربران به کاهش جستجوها و در نهایت به از دست دادن دلارهای شیرین منجر میشود و خطری که حتی جسورترین مدیران نیز در قبال آن مردد هستند.
به عنوان مثال، اگر از نوار آدرس برای جستجوی چیزی که اخیراً روی آن کار کردهاید (به عنوان مثال طراحی، محصول، راهاندازی، نام همکار و غیره) استفاده کنید به احتمال زیاد مرورگر شما را به موتور جستجوی خود(در حقیقت محل کسب درآمد خود) میفرستد. یعنی سیاست این برنامه به این صورت است که بیش از اینکه هدفشان کمک به شما در یافتن سند، برنامه یا مخاطب مناسب باشد، تبعیت از ساختاری است که برایشان سود دارد.
چه راه حلی وجود دارد؟
شرکتهایی که میخواهند در یک فضای آنلاین موفق شوند، باید ابتدا طرز فکر خود را درباره کار برخط تغییر دهند. صرف نظر از ابزار معمول وب فضای کاری دیجیتالی مناسب چگونه است؟ در اینجا سه عنصر اصلی آن فضا را بررسی میکنیم:
امنیت: کارمندان در مرورگر به منابع ابری شما دسترسی دارند. شرکتها باید از این طریق بتوانند سیاستهای اعتماد سطح صفر را به اجرا درآورند. بر اساس این سیاست لازم است در فضای برخط دسترسی کاربران محدود باشد. شرکتها همچنین باید از جابجایی از مرورگری به مرورگر دیگر که احتمالاً ایمنی کمتری دارد جلوگیری کنند. ضمناً باید سیستمهای امنیتی خود را تا سطح مرورگر گسترش دهند و احراز هویت و خط مشی را دقیقاً در همان جایی که کار انجام میشود، تعبیه کنند.
تجربه کاربری(UX): توانایی کارمندان در تمرکز بر کارشان مستقیماً به فضای کاری دیجیتال آنها مرتبط است. مدیران باید به جای برپایی فضایی غیردوستانه و خشن تلاش داشته باشند نیروها را به کار ترغیب کنند. لازم است این فضای کاری برای نقشهای مختلف شرکت متفاوت به نظر برسد. متأسفانه اغلب اوقات کارفرمایان قدرت رابط کاربری خوب و دوست داشتنی را دست کم میگیرند. بیایید با هم روراست باشیم. اگر تجربه دورکاری در دوران کووید-19 موفقیتآمیز باشد اصلاً بعید نیست دستکم در برخی مشاغل، این شرایط به دوران پساکرونا نیز کشیده شود. کدام شرکتی بدش میآید زیرساختها و منابع کمتری را در اختیار پرسنل خود قرار دهد به شرطی که اطمینان حاصل کند کارها به صورت دورکاری درست انجام میگیرند.
جستجو: جستجوی در متن مسئله بینهایت مهمی است. گوگل به عنوان غول فناوری و مالک دَهها زیر مجموعه کار خود را براساس همین جستجوی ساده اینترنتی کلید زد. در حالی که مرورگرها گرایش دارند جستجوها را به موتورهای جستجوهای مرسوم هدایت کند سازمانها تمایل دارند جستجوها به سادهترین شکل ممکن در دل اسناد، کانالهای ارتباطی و حتی منابع خودشان متمرکز باشد.
انتهای پیام/4144/پ
انتهای پیام/