صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۳۹ - ۲۴ آبان ۱۳۹۹

شبکه‌های اجتماعی از چه طریقی کسب درآمد می‌کنند؟

اینستاگرام حقوق کارمندانش را چطور می‌دهد؟ سایت‌ها و نرم‌افزار‌ها چگونه می‌توانند هزینه پشتیبانی از میلیون‌ها یا شاید چند میلیارد کاربر را تامین می‌کند؟
کد خبر : 540376

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، تا به حال به این فکر کرده‌اید که درآمد شبکه‌های اجتماعی از کجاست؟ ما هر روزه داریم به رایگان از چندین شبکه اجتماعی استفاده می‌کنیم. پس چگونه است که آن‌ها هر روز درآمدشان بیشتر می‌شود؟ مارک زاکربرگ چگونه تبدیل به یکی از ثروتمندترین افراد جهان شده؟ اینستاگرام حقوق کارمندانش را چطور می‌دهد؟ تمام این‌ها به کنار؛ این سایت‌ها و نرم‌افزار‌ها چگونه می‌توانند هزینه پشتیبانی از میلیون‌ها یا شاید چند میلیارد کاربر را تامین می‌کند؟


درآمد شبکه‌های اجتماعی از کجاست؟


درآمد شبکه‌های اجتماعی از راه‌های مختلفی است که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم:


تبلیغات


به طور کلی اگر شما برای شبکه‌های اجتماعی مبلغی پرداخت نمی‌کنید، پس خودتان مبلغ و هزینه هستید! بله درست خواندید؛ شما مصرف‌کننده نهایی هستید و تبلیغ‌کنندگان، منبع پول برای شبکه‌های اجتماعی! شما با استفاده از این پلتفرم‌ها، زمان و توجه خود را به آن‌ها می‌فروشید و تبلیغ‌کنندگان از آن به نفع استفاده می‌کنند.


ممکن است تصور کنید این کار روشی غیراخلاقی برای کسب درآمد است؛ اما باید به این مسئله توجه داشته باشید که توسعه‌دهندگان زمان زیادی برای ساخت این فضا کرده‌اند (و شما به رایگان از آن استفاده می‌کنید) و عادلانه است که بخواهند از آن پول دربیاورند.


تبلیغات اینترنتی بازار پر ریسکی است و تبلیغ‌دهندگان بخاطر جلب توجه کاربران حاضرند تا بیشترین مبلغ را پرداخت کنند؛ هرچه مبلغ بیشتری پرداخت کنند، افراد بیشتری تبلیغ آن‌ها را خواهند دید.


محصولات خلاقانه برای کسب درآمد شبکه‌های اجتماعی


از آنجا که کسب درآمد برای شبکه‌های اجتماعی ساده نیست؛ وبمتسر‌ها راه‌های خلاقانه دیگری می‌یابند تا کسب درآمد کنند. یکی از همین راه‌های خلاقانه Facebook Gifts است. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد تا به صورت مجازی هدیه‌هایی برای دوستان خود ارسال کنید. این هدایا ۱ دلار قیمت دارند و می‌توانید پیام‌های آن‌ها را شخصی‌سازی کنید.



اشتراک


آیا برای استفاده توییتر، اینستاگرام یا واتساپ پول پرداخت می‌کنید؟ احتمالا (یا قطعا) نه. حتی اگر استفاده از آن‌ها رایگان هم نبود باز هم بیشتر افراد بابت آن پولی پرداخت نمی‌کردند. تنها شبکه‌های موفق در فروش اشتراک حوزه‌های سرگرمی و صوتی و تصویری هستند. در حالی که بیشتر شبکه‌های اجتماعی رایگان هستند، برخی از آن‌ها مانند لینکدین، اشتراک پولی هم دارند و در قبال دریافت مبلغی امکانات بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌دهند.


در لینکدین افرادی که به دنبال کار هستند برای یافتن شرایط کاری مناسب‌تر باید پول پرداخت کنند. یوتیوب نیز حساب اشتراکی برای کاربران خود در نظر گرفته است.


سرمایه‌گذاری خطرپذیر


اکثریت شبکه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر را در دستور کار خود دارند. سرمایه‌گذاران معمولا ریسک سرمایه‌گذاری رو شرکت‌هایی که در آن‌ها پتانسیل می‌بینند را می‌پذیرند؛ پس با سرمایه‌گذاری‌های روی آن‌ها امیدوارند تا در گذر زمان سرمایه‌شان برگردد.


فیسبوک یکی از نمونه‌های بارز این سیستم است. آن‌ها با سرمایه‌گذاری خطرپذیر به وجود آمدند. همین قضیه برای توییتر هم صدق می‌کند. هر جفت این شبکه‌های اجتماعی چندین میلیون دلار از سرمایه‌گذاری خطرپذیر درآمد داشته‌اند. هدف این نوع سرمایه‌گذاری‌ها کسب درآمد از آن‌ها یا فروش آن‌ها به شرکت‌های بزرگ‌تر است.


درآمد شبکه‌های اجتماعی واتساپ، تلگرام و اینستاگرام


واتساپ



واتساپ سال ۲۰۰۹ تاسیس شد و سال ۲۰۱۴ فیسبوک آن را به تملک خود درآورد. در گذشته مدل درآمدی آن اشتراکی بود و دانلودش ۱ دلار هزینه داشت و کاربر برای هرسال استفاده باید ۱ دلار دیگر پرداخت می‌کرد. ژانویه سال ۲۰۱۶ فیسبوک در مقاله‌ای اعلام کرد که، چون درآمد واتساپ «بسیار محدود» است؛ ممکن است در دراز مدت درآمد قابل توجهی از آن کسب نشود و قرار است که پلن درآمدی آن تغییر کند. اندکی بعد، واتساپ در یک پست وبلاگ اعلام کرد که دوره اشتراکی این شبکه اجتماعی به پایان رسیده و استفاده از این برنامه پیام‌رسان رایگان خواهد بود.


هنوز برنامه هیچ تبلیغاتی ندارد؛ اما این شرکت آن زمان در پست وبلاگ خود نوشت: «از شروع این سال (سال ۲۰۱۶) ما ابزار‌هایی را آزمایش خواهیم کرد تا از واتساپ برای برقراری ارتباط با کسب‌وکار‌ها و سازمان‌هایی که می‌خواهید استفاده کنید». هدف این است که افراد مستقیما از طریق برنامه با بانک‌ها، آژانس‌های هواپیمایی و ... ارتباط برقرار کنند و کسب‌وکار‌ها برای این کار باید هزینه پرداخت کنند.


اگرچه صورت‌های مالی واتساپ مشخص نیست (فیسبوک درآمد‌های خود را به طور شرکتی اعلام نمی‌کند)؛ فوربس درآمد آن را ۴ میلیارد دلار و و درآمد به ازای هر کاربر در سال ۲۰۲۰ را ۴ دلار تخمین زده است. در تاریخ فوریه ۲۰۲۰، فیسبوک بیش از ۲ میلیارد کاربر داشته است.


اینستاگرام



سال ۲۰۱۲ فیسبوک شبکه اجتماعی اینستاگرام را با قیمت ۱ میلیارد دلار خرید و در سال ۲۰۱۸ ارزش آن ۱۰۰ میلیارد دلار رسید. سال ۲۰۱۹ بیش از ۹۸ درصد درآمد فیسبوک از تبلیغات تامین شد و مقدار قابل توجهی از این مقدار، درآمد اینستاگرام بود. همانطور که قبلا گفتیم، فیسبوک درآمد خود را به تفکیک شرکت اعلام نمی‌کند:، اما تحقیقات تحلیلگران نشان می‌دهد که رشد درآمد اینستاگرام از تبلیغات، بیشتر از شرکت مادر است و یکی از نمونه‌های بارز درآمد شبکه‌های اجتماعی است.


وقتی فیسبوک اینستاگرام را خرید، این شبکه اجتماعی فقط محدود به اشتراک تصویر بود و در عرض یک سال قابلیت‌های ویدئویی نیز به آن اضافه شد. اینستاگرام هم مانند بسیاری از نام‌های بزرگ دنیای شبکه‌های اجتماعی، به عنوان ایده‌ای سرگرم‌کننده و بدون مسیر مشخصی برای درآمدزایی شروع به کار کرد؛ اما حالا هم شرکت مادر یعنی فیسبوک و هم اینستاگرام از تبلیغات کسب درآمد می‌کنند.


تلگرام



تلگرام که سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شده برنامه پیام‌رسانی است که روی حریم خصوصی و رمزگذاری تمرکز کرده است. طبق خبر‌ها و تحلیل‌ها این اپلیکیشن هنوز درآمدی ندارد؛ در حالی که در سال ۲۰۱۸ مبلغ ۱.۷ میلیارد دلار ارزش اولیه سکه (Initial Coin Offering) پیشنهاد شده بود. تلگرام می‌خواهد در حالی که رشد آن را حفظ می‌کند، این برنامه را ۱۰۰ درصد رایگان نگه دارد.


تلگرام هیچ درآمدی کسب نمی‌کند؛ یا حداقل پلن درآمدی ندارد. البته دوروف سعی در عرضه ارز دیجیتالی به نام تون (TON) را داشت که در حال آن پروژه نیز متوقف شده است. دوروف در پست وبلاگی به این نکته اشاره کرده که «به پیام رسانی سریع و ایمن که ۱۰۰ درصد هم رایگان باشد اعتقاد دارد».


بخشی از پست وبلاگی که در تلگرام منتشر شده به این شرح است: 


ما به پیام‌رسانی سریع که ۱۰۰ درصد رایگان است اعتقاد داریم.


پاول دوروف که راهنمای ماست، هزینه‌های تلگرام را با کمک‌های مالی زیاد تامین کرد؛ بنابراین فعلا به اندازه کافی پول داریم. اگر کار تلگرام به آخر برسد، ما گزینه‌های مالی غیراساسی برای حمایت از زیرساخت‌ها و پرداخت حقوق توسعه‌دهندگان معرفی خواهیم کرد. اما کسب سود هرگز هدف نهایی تلگرام نخواهد بود.


نظر شما چیست؟ آیا شبکه‌های اجتماعی منبع درآمدی دیگری هم دارند؟ آیا فکر می‌کنند آن‌ها همه منابع درآمدی خود را علنی می‌کنند؟ نظرات خود را با ما و دوستان‌تان به اشتراک بگذارید.


منبع: آی تی رسان


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر