صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۵ - ۳۰ آبان ۱۳۹۹
آنا گزارش می‌دهد؛

چشم بسته دولت بر روی وضعیت آموزشی مناطق محروم/ عدالت واژه‌ای فراموش شده در آموزش و پرورش

با وجود اینکه دولتمردان در گفتار به عدالت آموزشی تاکید می‌کنند اما شیوع کرونا در کشور از پوشالی بودن این شعار پرده برداشت و نشان داد که مسئولین امر اراده‌ای در راستای برقراری عدالت ندارند.
کد خبر : 529804

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا-فرشته صائمی؛ «عدالت به این معنا است که برای کل مردم و اتباع ایرانی اعم از زن و مرد فرصت یکسان فراهم شود.» این عبارتی بود که حسن روحانی در کارزارهای انتخاباتی و با هدف تکیه زدن بر صندلی ریاست جمهوری بسیار استفاده کرد و بعد از ورود به پاستور با انتشار سندی تحت عنوان حقوق شهروندی توانست این شعار را مکتوب کند. روحانی در این سند با عطف به اینکه آموزش رایگان و برابر یکی از مصادیق برقراری عدالت است، در ماده 104 نوشت که شهروندان از حق آموزش برخوردارند. آموزش ابتدایی اجباری و رایگان است. دولت زمینه دسترسی به آموزش رایگان تا پایان دوره متوسطه را فراهم می‌سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد نیاز و ضرورت کشور به صورت رایگان گسترش می‌دهد. دولت آموزش پایه را برای افراد فاقد آموزش ابتدای فراهم می‌آورد.


درحالی روحانی بر آموزش رایگان تأکید کرده و روغن ريخته را نذر امامزاده مى‌كند که طبق بند دوم اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی هم دولت موظف است همه امکانات خود را در مورد آموزش و پرورش رایگان برای همه در تمام سطوح و تسهیل و تعلیم آموزش عالی به کار ببرد.


بر همین اساس بود که قبل از شیوع کرونا همواره عدالت آموزشی در صدر محورهای صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش قرار داشت که در همه محافل ضمن تأکید بر آن، دسترسی به آموزش باکیفیت را حق همه دانش‌آموزان قلمداد می‌کرد. محسن حاجی میرزایی 6 ماه مانده به اپیدمی کرونا در کشور از توسعه و ارتقای یکی از 11 استان کم برخوردار کشور خبر داد و گفت که ۱۱ استان از متوسط کشوری، سطح برخورداری پایین‌تری داشتند اما امسال یکی از این‌ها استان‌ها از این سطح خارج شد. تلاش می‌کنیم بقیه استان‌ها هم به سطح متوسط برسند. در این زمینه اولویت ما مدارس دولتی است. وی همچنین خبر داد با مدارس خشتی و گلی در سال تحصیلی جدید (98-99) خداحافظی خواهیم کرد، تنها در استان سیستان و بلوچستان تعدادی از این مدارس باقی می‌ماند که در آبان ماه سال جاری، جشن اتمام مدارس خشتی و گلی را برگزار خواهند کرد.


زیرساخت‌های منطقه سیستان و بلوچستان از میانگین کشوری پایین‌تر است


زمانی حاجی میرزایی در مورد خداحافظی با مدارس خشتی و گلی استان سیستان و بلوچستان در سال تحصیلی جدید صحبت کرد که نمی‌دانست یک ویروس از ابعاد جدیدی از محرومیت در این استان پرده‌برداری می‌کند و بنا به گفته نمایندگان این منطقه محرومیت‌ها و عقب‌ماندگی‌های را افزایش می‌دهد، به بیان نماینده مردم زابل و زهک در مجلس شورای اسلامی در شرایطی که خبری از کرونا نبود، زیرساخت‌های این منطقه از میانگین کشوری بسیار پایین‌تر بود اما با آمدن کرونا شرایط در سیستان و بلوچستان به‌گونه‌ای شده که مصداق بارز قوز بالا قوز است.


حبیب‌الله دهمرده در گفتگویی که چندی قبل با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در توضیح مشکلات و معضلات منطقه سیستان و بلوچستان به عدم وجود زیرساخت‌های لازم برای بهره‌مندی دانش‌آموزان این منطقه از آموزش از راه دور اشاره کرد و سیستم شاد را یکی از مواردی خواند که مردم سیستان و بلوچستان نسبت به روند اجرایی شدن آن گله‌مند هستند.


عدم آنتن‌دهی تلفن همراه و تلویزیون در استان سیستان بلوچستان از جمله مواردی بود که نماینده مردم زابل و زهک به آن تأکید کرد و ادامه داد در استان سیستان و بلوچستان زیرساختی وجود ندارد و مانند شهرهای بزرگ نیست که تلویزیون، آنتن‌دهی داشته باشد و همه بتوانند از آن استفاده کنند، در این مناطق اکثر مردم از امکانات کمی برخوردار هستند و خشکسالی هزاران بلا بر این مردم تحمیل کرده است.


آمار غیرواقعی وزیر آموزش و پرورش در مورد شمار مدارس سیستان و بلوچستان


دهمرده با بیان اینکه «اگر حاجی میرزایی می‌خواهد از وضعیت مدارس منطقه سیستان و بلوچستان مطلع شود هیئت را بفرستد و آیا این مدارس وجود خارجی دارند یا خیر.» ضمن آنکه آمارهای غیرواقعی و پوشالی در مورد تعداد مدارسِ استان سیستان و بلوچستان را تکذیب کرد به نوعی صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش در مورد مدارس سیستان و بلوچستان و خداحافظی با مدارس خشتی و گلی را زیر سوال بُرد و خطاب به حاجی میرزایی گفت «آقای وزیر شما کجا رفتی و چه اطلاعی داری؟»


این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی انتقادات در رابطه با وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان سیستان و بلوچستان را به مجموعه دولت وارد می‌داند و در مورد اینکه عدالت آموزشی از سوی دولت نادیده گرفته شده و بر روی مشکلات سیستان و بلوچستان به ویژه پس از شیوع کرونا چشم‌پوشی می‌کنند، تأکید کرد. وی در خصوص شیوه برخورد دولت با مشکلات و معضلات این استان یادآور شد که «دولت نمی‌خواهد از وضعیت تحصیل در سیستان و بلوچستان مطلع شود.»


در حالی متولیان آموزش در کشور بر روی مشکلات این حوزه چشم‌پوشی می‌کنند که رهبر انقلاب اسلامی قبل از بازگشایی مدارس در سی و چهارمین اجلاس آموزش و پرورش، با تأکید بر موضوع «عدالت آموزشی» در شرایط آموزش از راه دور بیان کردند «در مورد عدالت آموزشی و بهره‌مندی دانش آموزان از سهم مناسب خود در همه نقاط کشور بویژه مناطق دوردست و شناسایی و پرورش استعدادهای درخشان در مناطق محروم بارها صحبت شده است و اکنون که مسئله آموزش مجازی مطرح است، موضوع عدالت آموزشی حساس‌تر از گذشته است.»


در مجموع عملکرد وزارت آموزش و پروش در شرایط کرونایی، پشت گوش انداختن اصل عدالت آموزشی توسط این وزرات‌خانه، تسامح مسئولین دولتی و اجرایی نسبت به وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان در مناطق محروم به ویژه در منطقه سیستان و بلوچستان و نادیده گرفتن بیانات مقام معظم رهبری در مورد عدالت آموزشی به ویژه در شرایط کرونایی در بلندمدت تبعاتی از جمله محروم ماندن شمار زیادی از دانش‌آموزان، از تحصیل را به همراه خواهد داشت که این عقب‌ماندگی از تحصیل در درازمدت آثار منفی خود را بر جامعه نشان خواهد داد.


انتهای پیام/4076/


انتهای پیام/

ارسال نظر