طراحی و تبیین مدل مدیریت پسماند در شهر تهران با تأکید بر نقش راهبردی رسانه
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ نقی قلیزاده بهعنوان نخستین دانشجوی دکتری رشته مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر بهتازگی از رساله خود با عنوان «طراحی و تبیین مدل مدیریت پسماند در شهر تهران با تاکید بر نقش راهبردی رسانه» با موفقیت دفاع و در این رشته نام نخستین فارغالتحصیل واحد قائمشهر را به نام خود ثبت کرد.
مهرداد متانی و محمدرضا باقرزاده بهعنوان استادان راهنما و یوسف قلیپور استاد مشاور و مجتبی طبری، اسدالله مهرآرا ، علی فلاح و احتشام رشیدی بهعنوان اعضای هیئت داوران در جلسه دفاع این رساله حضور داشتند.
قلیزاده در تشریح چکیده پایاننامه دکتری خود با عنوان «طراحی و تبیین مدل مدیریت پسماند در شهر تهران با تأکید بر نقش راهبردی رسانه» به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: مسئله اصلی این است که الگوی مناسب مدل مدیریت پسماند در شهر تهران با تأکید بر نقش راهبردی رسانه چگونه بوده و دارای چه مؤلفهها و شاخصهایی خواهد بود؟
وی اضافه کرد: تحقیق از نظر هدف، توسعهای و کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش ترکیبی (آمیخته) انجام گرفت، یعنی از دو روش کیفی و کمّی در فرآیند اجرای پژوهش استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و متخصصان سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران است که تعداد 21 نفر به روش نمونهگیری هدفدار از نوع اشباع نظری تعیین شدند.
حذف 9 گویه در آزمون چرخش واریماکس
دانشآموخته دکتری تخصصی رشته مدیریت رسانه افزود: این پژوهش در بخش کمّی در برگیرنده شهروندان شهر تهران به تعداد 387 نفر با روش نمونهگیری خوشهای است، ابتدا پژوهش با رویکرد کیفی مورد بررسی قرار گرفت.
قلیزاده ادامه داد: به این ترتیب که پس از مرور ادبیات مربوط به موضوع و بررسی سوابق تحقیق، تعدادی از راهبردهای رسانهای شامل آگاهیبخشی، آموزشی و فرهنگسازی که عمدتاً مورد توجه صاحبنظران بوده شناسایی شد.
وی مطرح کرد: در ادامه محقق برای بررسی این موضوع که چه راهبردهای دیگری غیر از عوامل یادشده میتواند در اجرای مدیریت پسماند مؤثر واقع شود، از خبرگان نظرخواهی و یک راهبرد دیگر با عنوان اطلاعرسانی به راهبردها اضافه شد.
دانشآموخته دکتری تخصصی رشته مدیریت رسانه در ادامه توضیح داد: براساس الگوی شکل گرفته با مرور بر مبانی نظری و پژوهشهای مرتبط تعداد 40 شاخص استخراج شد که پس از بررسی روایی ـ محتوایی سوالات به دو روش cvr و cvi، همه شاخص مناسب تشخیص داده شد.
قلیزاده با بیان اینکه برای تعیین پایایی نیز از روش پایایی ترکیبی استفاده کردم، به آنا گفت: براساس آزمون چرخش واریماکس، 9 گویه که مطابقت لازم را با بقیه سوالات نداشت حذف و برای جمعآوری اطلاعات از روش کتابخانهای و پرسشنامه محققساخته استفاده شد.
وی ادامه داد: برای تعیین کفایت نمونه از آزمون کایزر– مایر، بارتلت، برای تشخیص عاملهای سازه مدیریت پسماند از روش تحلیل عاملی اکتشافی برای برازش الگو از مدلیابی معادلات ساختاری با نرمافزار SMART PLS استفاده کردم.
دانشآموخته دکتری تخصصی رشته مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی قائمشهر گفت: در نتیجه مدل نهایی پژوهش به تأیید رسید که طبق این الگو رسانهها که شامل رسانههای دیداری و شنیداری، چاپی و رسانههای اجتماعی هستند از طریق چهار راهبرد آگاهیبخشی، آموزشی، فرهنگسازی و اطلاعرسانی با 31 شاخص میتوانند در اجرای مدیریت پسماند مؤثر واقع شوند.
انتهای پیام/4078/4062/
انتهای پیام/